Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Marvin

Trådstartare
Jag är lite rädd att dragkedjorna på mina MH Richmond High Rider ska dö. :cry:
Det sägs att man inte ska tvinga dragkedjan upp eller ner, men hur i herrans namn ska man annars få på stövlarna?? :cool: Vidare skaft hade blivit för vida.

Hur ska man sköta dem på bästa sätt?
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Jag undviker att dra upp dragkedjan på vanligt sätt, dvs att dra uppåt själva stroppen med ena handen. Har jag en någorlunda vid stövel så greppar jag om biten man drar upp med tumme och pekfinger så att pekfingret är inne i stöveln och tummen utanför och drar upp dragkedjan med detta grepp. Är stöveln trång så använder jag båda händerna med ena handen inne i stövlen och den andra utanpå och snarare skjuter än drar upp dragkedjan.
Håll dragkedjan ren med t ex en tanborste och olja den speciellt dragkedjespray ( finns i ridsportaffärer) ngn gång då och då.
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Använd skohorn! Håll rent och borsta bort grus från dragkedjan och smörj den gärna. Stearin kan funka på dragkedjor som kärvar lite.

Viktigt är också att använda stövelilägg eller hänga upp stövlarna så inte skaften viker sig.
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Säger som Ingridl, alltid ett finger inne i stöveln bakom dragkedjan samt dra inte i flärpen utan i låsmekanismen.
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Sen går det alltid att byta dragkedja om de går sönder! Kostar ett par hundralappar. Har bytt min ena 3 ggr och den andra 2 tror jag (på ca 5 år). Nej, jag tar inte hand om dragkedjan ;)
Har också MH Richmond high rider
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Det låter ju lovande att det går att byta. Anar dock att den kommer att välja att gå sönder en dag när jag är iväg på tävling eller viktig träning. :mad:

Provade idag att försöka att mer "putta" upp den än dra upp den. Det finns inte ens chans i världen att jag får in handen emellan stöveln och benet, inte ens ett finger, utom kanske allra högst upp.

Tar med stearinljus till stallet! :banana:
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Men en bra skomakare är det lätt som en plätt :D

Haha ja, det är ju alltid så! Mina gick sönder efter en vecka, på tävling.. Suck! Men de fick jag såklart byta, sen höll de sig nog 2 år innan första dragkedjan gav sig. Skomakaren skäller på mig varje gång att jag måste ta hand om dragkedjan, men äsch ;)
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Jag har haft mina Hööks-stövlar med dragkedja i flera år och kedjan har inte ens kärvat en enda gång.

Var noga med att öppna kedjan helt och inte försöka tvinga i foten med någon cm kvar att dra ner. Håll dragkedjan ren och sandfri, smörj den regelbundet.
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Bra tips från ovanstående.

Vill bara tillägga att alla de gånger mina gått sönder har varit när jag försökt tvinga på stövlarna med långkalsonger och/eller extra strumpor. :p
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Smörj med 5-56 (rostlösande medel), finns på typ Jula, Biltema, Ullared, och förmodligen i pappas/brorsans garage ;-)
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Bra tips från ovanstående.

Vill bara tillägga att alla de gånger mina gått sönder har varit när jag försökt tvinga på stövlarna med långkalsonger och/eller extra strumpor. :p

Javisst, på sommaren går det ju lätt! Rider i mina gamla stövlar (vidare och utan dragkedja) om det behövs mycket kläder, men har ju SCS3-sulor på dessa och vill ha dem när jag hoppar.

Och helst när jag är ute och galopperar också, men då kan det som sagt bli trångt nu på vintern.
 
Sv: Hur sköta om dragkedjan på stövlarna?

Några droppar parafinolja då och då brukar göra underverk när det handlar om dragkedjor. En hel del bättre för stövlarna än 5-56. Parafinolja funkar även bra på väskor, segelsäckar (saltet sätter ofta igen dragkedjorna) mm.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 641
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 824
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp