Hur skall jag göra??????

Tora

Trådstartare
Jag har en 5 månader gammal fölunge. Problemet är att jag tycker att hon har för dåligt hull. Man kan känna revbenen ganska så tydligt. Nu är hon absolut inget benrangel men hon är inte riktigt så rund som jag skulle vilja. Hon går tillsammans med mamman som är i mycket gott hull.

Problemet är att den lilla har vuxit lite för fort så hennes senor har inte riktigt hängt med vilket har påverkat benställningen negativt. Alltså vill jag inte överutfodra henne så att hon fortsätter att växa på tok för fort.

Självklart kan hennes "benighet" ha att göra med att hon växer genom att hon använder hullet till att växa. Jag skulle vilja ge henne ännu mer mat men då får jag kanske problemt att hon växer på tok för fort (problem med benställning). Hon har dock varit slimmad sedan födseln.

Analysen på höt kommer jag inte riktigt ihåg. Men minns att kvoten var 8,1 eller 8,3 och torrsubstansen 65%. Bra värden på hösilaget.

Hur hade ni gjort i detta fallet ökat på mer hö (fast då kanske mamman äter upp allt istället och blir ännu rundare) eller börjat ge den lilla kraftfoder (mamman kanske äter upp det mesta höt då den lilla inte äter så snabbt fast samtidgt så diar hon fortfarande så borde inte det täcka en hel del?) eller bara låtit det vara några veckor för att se om växtperioden klingar av lite?

Det största problemet är ju att hon har vuxit för snabbt och därför fått problem med senorna som inte riktigt har hängt med.

Mor och dotter får tillsammans 8 kg hö tillsammans och står på halm.

Exakta värden på ensilaget får tyvärr vänta tills jag kommer hem från jobbet.

Mvh

Tora

Sv: Hur skall jag göra??????

Tora skrev:
Jag har en 5 månader gammal fölunge. Problemet är att jag tycker att hon har för dåligt hull. Man kan känna revbenen ganska så tydligt. Nu är hon absolut inget benrangel men hon är inte riktigt så rund som jag skulle vilja. Hon går tillsammans med mamman som är i mycket gott hull.

Föl i den åldern växer ju "hiskeliat" och kan ofta se för :devil: liga ut, är dom bara fina i pälsen och pigga och alerta för övrigt så brukar det ordna sig...

Jag hade nog börjat fundera lite iallfall eftersom mamamn är vid mkt gott hull, så ka´nske hon inte ger fölet så bra di längre...

mitt förslag är att du särar dom nattetid och ger fölisen eget foder... då ser du ju oxå hur mkt hon får i sig...

Tora skrev:
Problemet är att den lilla har vuxit lite för fort så hennes senor har inte riktigt hängt med vilket har påverkat benställningen negativt. Alltså vill jag inte överutfodra henne så att hon fortsätter att växa på tok för fort.

det är proteinet du ska begränsa på henne då...var noga med det...

Tora skrev:
Mor och dotter får tillsammans 8 kg hö tillsammans och står på halm.

Låter väldigt lite tycker jag...

Skall vara 3*8 kg. Det hade nog varit liiiiiiite lite annars.

Mamman har alltid varit lätt att hålla i hull. Hon har faktiskt (äntligen) tappat lite mage för första gången på ett år.

Tror inte att det skulle vara ont om mjölk. Härom veckan när jag vi var hos hovslagaren och den lilla inte kunde snutta på 45 minuter så sprutade mjölken ur juvret på mamman när den lilla väl var där och tryckte med mulen. Vilken min hon fick den lilla när hon fick en stråle med mjölk på mulen :D. Fast det är klart man vet aldrig.

Skall kanske tillägga att hästarna går på en slags lösdrift tillsammans med ett annat sto med föl. På natten så stänger vi av hagen så att de får varsinn box med hage. Detta gör att de får äta morgon och kvälls höt i fred. Dock gör detta att det är lite svårt att dela på dem på natten men jag har haft lite funderingar på det. Men sen är den lilla bara 5 månader och jag vill nog helst inte börja dela på dem än.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

ancan skrev:
det är proteinet du ska begränsa på henne då...var noga med det...

Nej man ska inte begränsa proteinintaget till dessa föl. Tvärtom.

Ett för högt energiintag är förknippat med ökad förekomst av felställningar med förkortade senor,särskilt om det uppträder på fler ben. Ofta är mammorna tjocka och högmjölkande. Därför är det inte fel att hålla dem litet, litet på den tunna sidan men viktigt att se till att de får tillräckligt med fullvärdigt protein.

Också viktigt att ge lagom mkt mineraler. Möjligen kan stora överdoser av calcium medverka till tillståndet. För detta finns inget bevis men ett indicium: Man har sett att det hjälper med tetracyclin behandling ibland. Det är då inte den bakteriehämmande effekt man har nytta av utan –tror man – tetracyklinets förmåga att binda sig till kalk och oskadliggöra en del.

Man kan förståss inte räkna ut totala näringsmängderna hon får i sig men du kan väl beräkna vad hon får i sig utanför mamman av näring och mineral. Äter mamman bara hö? HH

Mamman får bara två nävar fibergi två gånger per dag då höt täcker gott och väl. Som sagt var det bra värden på höt. Men det var intressant det där med kalken. Eftersom det inte fanns någon mineral analys på höt så skall jag göra en egen. Tog det sista provet i går och skall skicka på måndag eftersom man ej skulle skicka provet så att det blev liggande på posten över helgen.

Skall bli intressant att se vad kvoterna på mineralerna ligger på.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

kolla på kraffts sortiment om något foder för föl.

Och det kan ju vara så att det finns mjölk i juvret,
men den kanske är för tunn för att föda den lille.

försök ta undan "lillen" en stund och stödfodra.

sen tycker jag att 8kg hö låter lite för ett sto med föl. jag skulle öka till minst 10-12kg om jag vore du.
Fast helst fri tillgång för fölets skull.mamman kan man ju banta sen;)

Att dela på dem nattetid är inte för tidigt, speciellt som du inte delar dem på "heltid". Det är bättre än att fölis riskerar att tunna ur ännu mera!

lundborg skrev:
kolla på kraffts sortiment om något foder för föl.

Och det kan ju vara så att det finns mjölk i juvret,
men den kanske är för tunn för att föda den lille.

försök ta undan "lillen" en stund och stödfodra.

sen tycker jag att 8kg hö låter lite för ett sto med föl. jag skulle öka till minst 10-12kg om jag vore du.
Fast helst fri tillgång för fölets skull.mamman kan man ju banta sen;)

Fast som jag skrev i ett tidigare inlägg så skall det vara 3*8 kg. Alltså sammanlagt 24 kg. Annars hade det som sagt varit liiiiite för lite.

Men jag har faktiskt funderat på att binda upp damerna vid kvällshöt när jag är där. Får se lite vad veterinären och hovslagaren säger på Torsdag.

Kicki_J skrev:
Att dela på dem nattetid är inte för tidigt, speciellt som du inte delar dem på "heltid". Det är bättre än att fölis riskerar att tunna ur ännu mera!

Fast om jag skall dela på dem så vill jag nog dela dem rakt av då det verkar som om mamman har mycket mjölk. Risken är att hon går hela natten med en sprängdfylld juver och sen under dagen så är det en fölunge där och snuttar (= stimulerar mjölken mer). Och dela på dem helt vill jag inte göra förren framåt vårkanten. Då den lilla i alla fall är runt åtta, nio månader. Men jag funderar starkt som sagt på att binda upp damerna vid fodring när jag är där på kvällen.

Men hur är det annars rent genenrellt skall mjölken täcka en 5 månader gammal fölunges behov. Det känns inte som någon ide att räkna på en foderstat till den lilla så länge hon går med mamman.

Observera att fölis inte är mager bara lite tunn.

Mvh

Tora

Som någon tidigare svarat så kan de ju vara tunna utan att de är magra, lite typiskt för åringar, men bukig ska den inte vara. Bind upp mamman när du ger kraftfoder så att fölis får i sig sitt eget, tycker definitivt att den ska ha eget kraftfoder.
Personligen tycker jag inte att fölen ska gå så länge med mamman som du vill, men jag respekterar att andra har en annan syn på saken. MEN då måste de också få i sig det de behöver av energi och protein.
Jag särade sto och föl nattetid vid fem månader för att mitt sto tunnade ur. Hon är en sån mamma som ger fölet allt oavsett hur mycket mat jag proppade i henne, hon bara produserade mer mjölk. Vissta var hon stinn på morgonen men det var aldrig någon fara eftersom mjälken ju faktiskt minskar i produktion då fölet inte tuttar lika mycket!

Tora skrev:
Men hur är det annars rent genenrellt skall mjölken täcka en 5 månader gammal fölunges behov. Det känns inte som någon ide att räkna på en foderstat till den lilla så länge hon går med mamman.

När jag läste detta stycke i dag så lät det inte alls som jag igentligen menade.

Skall försöka förklara lite bättre:
Jag har räknat på en foderstat till den lilla så att jag vet ungefär hur mycket hon rent teoretiskt skall ha. Problemet är att jag vet inte hur mycket som mamman äter upp och hur mycket den lilla äter upp. Det känns också som om mjölken borde täcka en hel del av behoven som den lilla har. Oftast så har man ju det omvända problemet att det är mamman som faller ur och fölis är rund.

Men som sagt det är inte så att den lilla på något sätt är mager utan bara lite tunn. Det är inte så att det är något jätteproblem. Jag tänkte mest få lite ideer kring hur man eventuellt skulle kunna fodra upp den lilla lite utan att förvärra hennes benproblem.

Skall kolla upp det där med kalken. Tack så mycket för det tipset HelenaHandberg. Och du har självklart helt rätt i att man skall räkna på vad den lilla får i sig (mjölken ej medräknad) så att man i alla fall har ett hum om vad man stoppar i den lilla.

Tror du att mammans kraftfoder påverkar den lilla väldigt mycket? Jag tänkte på om den lilla kanske får i sig på tok för mycket kalk genom mjölken. För det som mamman äter borde rimligtvis också finnas i mjölken. Mamman får dock bara runt 60 g fibergi per dag. Kan det verkligen få så stort genomslag? Känns mer som om det rör sig om så fruktansvärt små mängder att det inte borde göra vare sig till eller från.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Tora skrev:
Men som sagt det är inte så att den lilla på något sätt är mager utan bara lite tunn. Det är inte så att det är något jätteproblem. Jag tänkte mest få lite ideer kring hur man eventuellt skulle kunna fodra upp den lilla lite utan att förvärra hennes benproblem.

Mvh

Tora

Det skulle kunna vara så att ditt föl är tunt för att det får för mkt mat och inte för att det får för litet som du själv är inne på i ditt första inlägg. Stora energi doser kan snabba på tillväxtspurterna. Om benen växer fortare än muskler och senor som det verkar vara i ditt fall just nu är det sannolikt bra att hålla fölet litet på den tunna sidan så den inte växer ännu fortare. Däremot ska den inte vara så tunn att ryggraden känns vass och saknar muskler omkring sig.

Det är särskilt viktigt att fölet får i sig tillräcklig med proteiner och mineraler och spårämnen i rätt mängd och balans när det växer fort för att det ska växa ”rätt”.

Frågan om man ska vänja av ett föl som kanske får för mkt energi från mamman och därför växer för fort dyker ofta upp. Min uppfattning är att det är väldigt svårt att designa ett så bra fodermedel som stomjölken. Snarare att det är viktigt att se till att stoet får i sig tillräckligt med högvärdigt protein, mineraler och spårämnen så att mjölken blir så ideal som möjligt. Om man skulle ge fölet något tillskott utöver mammamjölk och hö skulle det vara ett protein foder för att försäkra sig om att proteinet räcker för den tillväxtboom den är inne i.

Att ge stoet kraftfoder medför att det blir mindre fett per liter mjölk. Däremot kanske hon tillverkar mer mjölk så det tar väl ut varandra kanske! HH

Hur ser den ut över rygg och rumpa? Det är viktigare än hullet över revbenen på en så liten.

Hon är rund över rumpan. Dock lite kantig. Svårt att förklara riktigt. Men det finns absolut inga vassa "knölar" som sticker ut vare sig över rumpan, ryggraden eller bogen. Hon ser som sagt inte undernärd ut (kan dock vara svårt att se med björnpälsen hon har nu, man får trycka lite med handen för att få de riktiga måtten :D) men lite tunn helt enkelt.

Men jag gör nog inget drastiskt nu utan avvaktar någon/några veckor till och ser vad som händer. Skall också till hovslagaren och veterinären den 1:a december. Får se vad de säger då.

Skall också försöka ta några kort på lillan i dag om jag hinner ut till stallet innan det är mörkt.

Varför blir mjölken mindre fet om stoet får kraftfoder?

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 332
Foder & Strö Mina föräldrars minishettis (okänd ålder, men börjar bli riktigt grå nu så jag skulle tippa på 25+) har alltid varit rund och tidvis...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: pimy
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Jag har ett 6,5 månaders gammalt föl. Hon går fortfarande med sin mamma och tanken är att de skall gå ihop till ca slutet av maj (om det...
Svar
13
· Visningar
1 353
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama