Hur ska man transpotera FÖL?

Z

zzmamma

Hur ska man transpotera ett FÖL?
ska det stå bunden i transporten, ska man ta ut mellan väggen?
Vi ska åka rätt så långt med fölet?
Hur många gånger behöver det ut & sträcka på bena?

Tack för alla goa svar !

Sv: Hur ska man transpotera FÖL?

Det harfunnits liknande trådar innan.

Själv strippar jag transporten inuti och fölet står löst i hela transporten, jag är noga med att dörren fram ej kan öppnas inifrån.

Hur långt är rätt så långt? Jag hade nog inte stannat och lastat ur ett ensamt föl om jag inte absolut måste då det blir ett extra stressmoment för fölet.

Det blir 6 ½ timmes bilfärd. Klara han sig då hela vägen hem utan att gå ur en enda gång?
Okej då tar ja ut allt i tarnsporten och slänger i lite spån i botten!

Jag hade inte lastat ur fölet på vägen för en 6,5 timmarsfärd. Ha inte grimma på fölet i transporten och stanna och kolla till det emellanåt, kolla om fölet vill dricka.

På den resan hade jag heller inte stannat och lastat av. Fölet kommer ju att kunna röra sig i transporten och slipper bli stel, om man så önskar kan man ju stanna och fika på vägen och låta föle få stå i en stillastående holk ett tag.

Hade varit försiktig med att öppna, greja och ha mig, det kan stressa mer än lugna.

Om du kan är ju kameraövervakning ett superalternativ.

Okej tack för alla svar det va behövligt att veta !:idea:
u änner ja mej en anning säkare!

Det harfunnits liknande trådar innan.

Själv strippar jag transporten inuti och fölet står löst i hela transporten, jag är noga med att dörren fram ej kan öppnas inifrån.

Hur gör du för att säkerställa att dörren fram inte går att öppna?

Själv använder jag en transport som har ett säkerhetslås på utsidan. Har man inte ett säkerhetslås så kan man knyta ett balsnöre runt låset på utsidan så att dörren ej kan öppnas inifrån.

Vad räknar du som föl? Har en mamma o en grabb som är dryga fem månader som ska åka på utställning. De har åkt mycket transport tillsammans, då utan mellanvägg med honom lös. Nu tycker jag han börjar bli lite stor... Går det att ha mellanvägg i och ha dom på varsin sida? De ska åka ca 2 timmar. Han snuttar inte speciellt mycket och är van att vara ifrån mamma kortare stunder. Är lite rädd att han ska vara ivägen och att det ska bli en fara på det sättet istället, om han är lös nu när han är så stor? :confused:

Jag har åkt med de första gångerna och då har jag haft de uppbundet eller virat 1 varv runt stolpen i transporten så har ja hållt i=)

Sen har jag haft lyx att första gången unghästarna ska åka helt själva har vi haft kameraövervakning i transporten så man akn se inne från bilen hur de går för pållen=)

Liknande trådar

Hemmet Eftersom vi på Buke har koll på livets bekvämligheter så undrar jag nu; -Bu och Bra reclinersoffor? Helst med skinnklädsel och...
Svar
10
· Visningar
584
Senast: sthu
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama