Hur ska man lösa det här?

MiniLi

Trådstartare
Jag har problem i dressyren med Maximus och skulle behöva lite tips..
Tar det från början..

Efter hans hälta i somras så har han känts väldigt fin, han har haft en bra bjudning fram till bettet och en rund, mjuk och fin kontakt.
För 1,5 vecka sedan red en vän till mig, av någon anledning reagerade han väldigt starkt på detta och har nu tappat den här ärliga, fina bjudningen.
Han stretar emot bettet, vågar inte gå fram ordentligt och när han väl kommer igång är det bara fram fram fram. Kontakten känns glapp, i vissa stunder är han mjukt framme men däremellan pendlar han mellan att släppa helt eller att hugga i bettet.

Red för tränaren några dagar efter att problemen började och fick mycket bra hjälp, han kändes bättre men fortfarande inte helt bra. Det är nästan en vecka kvar till nästa träning, därför ber jag om råd här..

Hittills har jag bara försökt få honom lugn, försökt få tillbaka hans förtroende. Gör mycket övergångar, försöker aktivera honom och mjukt finnas där när han vågar komma fram till handen.
Men jag lyckas inte få honom att komma till ro helt..

Hur skulle du gjort?
Har funderat över olika alternativ..
1. Fortsätta som jag gör nu.
2. Ställa av ett tag för att bryta den onda spiralen - förhoppningsvis är han som vanligt när jag börjar rida igen..
3. Longera och tömköra mycket, enbart enstaka dressyrpass. Kanske kan jag bryta detta från marken?

Eller har du några helt andra ideer?
Tacksam för all hjälp jag kan få..

Sv: Hur ska man lösa det här?

bara en tanke, är du helt säker på att det är kompisens ridning som orsakat detta? han kan ju ha sträckt sig i hagen e.d.? kan vara bra att känna igenom honom tror jag, så du kan ta reda på om det sitter i huvudet eller kroppen.

jag skulle nog främst rida skrittpromenader på lång tygel varvat med joggingpass i djup och låg form där han får sträcka ut halsen och hitta sin egen balans igen. utan att man rör honom för mkt i munnen. är det så att han känner av nåt i kroppen så bör även det bli bättre av långsam rörelse utan krav.

Ja jag är så säker som man kan bli..
Han har alltid varit känslig för när andra rider och detta dök upp över en natt precis i samband med att h*n ridit.
Dessutom har jag känslan av att det just är förtroendet och arbetsglädjen som är borta..

Ja det kan vara en bra medelväg, ska jag helt klart ha i tanken!

Vet du vad det är din kompis gjorde som kan ha orsakat detta?

Jag skulle ha fortsatt rida och inte ställt allt för höga krav på hästen. Skrittat fram länge, låtit hästen hitta en mjuk kontakt med bettet som passar honom. Du kommer ju ihåg hur det kändes innan i handen - sträva efter det. Börja trava först när han själv känns redo och har den där mjuka kontakten.

Det blir säkert bra snart igen.

Herre jistanes!! Jag hade tänkt starta en tråd här idag, med nästan samma problem som du beskriver, även om det för mej och hästen var en liten bättring vid dagens ridpass.
Ja ja, men då kanske vi kan hjälpas åt här ist:)

Iaf, har liknande problem som du. Ingen annan har ridit honom innan dessa problem umkom, men han kan vara himla känslig mot nya ryttare, blir nervös när det är "nya" hjälper han inte är van vid.

Jag får jag inget ärligt stöd i handen, det glappar, och han jobbar inte på ordentligt bak. Han springer, benen går som trummpinnar, och då han springer får jag ett ton häst i handen. Och det resulterar i att jag blir dragen ur sadeln, sitter alldeles för mkt på min "framdel", och kniper allt jag orkar med knäna. Ja och detta blir ju så klart en enda stor dragkamp.
Fick som dej, en känsla av att förtroendet för ryttaren var borta, trots att ingen annan ridit just nu, och inget konstigt hade hänt under våra ridpass innan det blev så här.

Tog ut veterinären, för en lättare genomgång av honom,då detta aldrig har hänt förut. Kollade tänder, klämde och kände och böjde. Inget hittades. Vet funderade på om han gjort sej ngt i hagen, kanske en lättare sträckning, lr liknande.
Rekomenderade lättare ridning, skogturer, och lätta pass på banan, och blev det ingen bättring skulle jag ringa igen, lr åka till sjukan.

Han fick iaf vila dagen då vet var ute, och dagen efter.
Sedan blev det skogspass i lugnt tempo. Denna vecka har det varit tre pass på banan. I måndags skrittpass, igår lugnt dressyrpass, mkt "back to basic", inga direkta rörelser. Låg form, lite övergångar och så.
Körde samma idag, och idag kändes han som min häst igen. Inte helt tillbaka, men mkt bättre.

Detta hjälper ju inte dig tyvärr, och jag själv har ingen aning vad felet var för oss. Hade mina funderingar på om han gjort sej ngt i hagen, lr kanske han kände av pälssättningen, lr övergången till nya hö´t, trots lång övergångstid. Funderade lite extra på hö´t, då han varit så springig, tittig och otroligt oconcentrerad,då han kan bli så av vila, men endå stämmer det inte .
Tur att analysen kommer snart, så jag verkligen får koll. Drog tyvärr ut på tiden med analysen, vilket irriterar mej enorm. Som sagt, jag har ingen aning om vad problemet var, så jag får se hur närmsta veckan blir.

Som sagt, synd att jag inte kunde hjälpa, men kanske vi kan bolla olika funderingar runt detta, med varandra?

Lycka till, och hoppas det blir bättre snart!

Senast ändrad av en moderator:

Jag misstänker att hon gav hjälper som han inte är van vid, och när han reagerade så blev det bara fel.. Han är extremt känslig för när någon annan rider, varför vet jag inte..

Jag ställer absolut inga höga krav på honom nu, låg form och försöker bara hitta harmoni.. Men det är endå lite som inte vill ge sig.. Därför jag funderar på att ställa av/jobba från marken för att få en ny start sen..

Jag hade liknande problem, fast inte så här mycket.. Innan han blev halt. Då red olika människor ganska ofta pga försäljning. Efter vilan var han sen som en annan häst.. och nu är det borta.. :cry:

Jaha vilket sammanträffande :idea:

Konstigt med din häst, där låter det nästan som om du borde åka till klinik för ordentlig genomgång.. Med tanke på att han har ändrat sig så mycket utan att du ser någon direkt orsak..

Jag misstänker att hon gav hjälper som han inte är van vid, och när han reagerade så blev det bara fel.. Han är extremt känslig för när någon annan rider, varför vet jag inte..

Jag ställer absolut inga höga krav på honom nu, låg form och försöker bara hitta harmoni.. Men det är endå lite som inte vill ge sig.. Därför jag funderar på att ställa av/jobba från marken för att få en ny start sen..

Jag hade liknande problem, fast inte så här mycket.. Innan han blev halt. Då red olika människor ganska ofta pga försäljning. Efter vilan var han sen som en annan häst.. och nu är det borta.. :cry:

Frågan är om det inte är ganska vanligt förekommande att hästen som brukar bli riden enbart av en själv blir lite konfunderad efter att någon annan ridit den, men att det sas går över när man själv suttit upp och känt igenom?

Om han efter vilan var som en annan häst, låter det ju faktiskt som att han skulle må bra av att vila då? Förhoppningsvis får du ju tillbaka samma känsla som innan din kompis red.

Jag tänker att det var väl i samband med förra gången då han provreds som du sen upptäckte att något inte var ok?

Kan det vara ett sammanträffande bara med den andra ryttaren och att han egentligen börjat känna av något?

Jag tycker att det låter skumt att det ska ta så lång tid att återfå honom när du själv rider, om den ryttaren bara red ett pass:confused: Visserligen kan en del (har haft en sån) bli svåra ett tag efter om någon riktigt okänslig suttit på men med min var det inte så kraftigt, som du beskriver. Jag tror tyvärr det kan vara något mer. En bekant hade en valack som inte kunde ridas av andra men även han "hämtade sig" rätt snabbt med sin ägare.

Det låter som lite väl kraftig reaktion helt enkelt och jag undrar om du inte ska söka alternativa förklaringar?

Har du kännt igenom rygg och nacke på honom ordentligt?
Hästar som lätt blir ordentligt spända kan få ont..
Bla nacken visar sig genom att de inte kan ta ett ärligt stöd då det tar emot, många av dem smårycker och går ur form hela tiden.

Bara en tanke...

Först och främst skulle jag palpera igenom honom och se om han ömmar ngnstans. Kolla så det inte finns ngn liten skada i munnen, det kan vara en liten spricka eller något som stör.
Jag skulle låta honom ta det lite lugnt med bara skritt på lång tygel, massera igenom rygg och nacke samt kors. Skritta honom och promenera honom en vecka iaf. låt knoppen också vila lite så han stressar av.
Blir han sen inte bättre när du börjar arbeta honom igen skulle jag låta vet utreda så inte det är ngn annan skada..

Senast ändrad:

Jag tänker att det var väl i samband med förra gången då han provreds som du sen upptäckte att något inte var ok?

Kan det vara ett sammanträffande bara med den andra ryttaren och att han egentligen börjat känna av något?

Jag tycker att det låter skumt att det ska ta så lång tid att återfå honom när du själv rider, om den ryttaren bara red ett pass:confused: Visserligen kan en del (har haft en sån) bli svåra ett tag efter om någon riktigt okänslig suttit på men med min var det inte så kraftigt, som du beskriver. Jag tror tyvärr det kan vara något mer. En bekant hade en valack som inte kunde ridas av andra men även han "hämtade sig" rätt snabbt med sin ägare.

Det låter som lite väl kraftig reaktion helt enkelt och jag undrar om du inte ska söka alternativa förklaringar?

Ja det var då jag upptäckte att han var halt, det var dock inte samma känsla som nu.. Mer att han slutade ta med ena bak, kändes framtung osv.
Nu känns det som om han är orolig och inte vet om han vågar komma till ro.

Alltså - den känslan jag har nu är samma men 10gånger värre än den känslan jag har haft förut efter att andra har ridit mindre lyckade pass.

Ja jag tycker också att det är konstigt, andra gånger har han blivit sig själv relativt snart men inte nu.. Usch nu blev jag orolig.. Kanske ska boka en tid på kliniken iallafall? :crazy:

Frågan är om det inte är ganska vanligt förekommande att hästen som brukar bli riden enbart av en själv blir lite konfunderad efter att någon annan ridit den, men att det sas går över när man själv suttit upp och känt igenom?

Om han efter vilan var som en annan häst, låter det ju faktiskt som att han skulle må bra av att vila då? Förhoppningsvis får du ju tillbaka samma känsla som innan din kompis red.

Ja, kanske får han tillbaka lite självkänsla och arbetsglädje om han får vila upp sig lite :idea:
Och nu har jag börjat oroa mig för att han blivit halt igen.. :crazy:

Har du kännt igenom rygg och nacke på honom ordentligt?
Hästar som lätt blir ordentligt spända kan få ont..
Bla nacken visar sig genom att de inte kan ta ett ärligt stöd då det tar emot, många av dem smårycker och går ur form hela tiden.

Bara en tanke...

Först och främst skulle jag palpera igenom honom och se om han ömmar ngnstans. Kolla så det inte finns ngn liten skada i munnen, det kan vara en liten spricka eller något som stör.
Jag skulle låta honom ta det lite lugnt med bara skritt på lång tygel, massera igenom rygg och nacke samt kors. Skritta honom och promenera honom en vecka iaf. låt knoppen också vila lite så han stressar av.
Blir han sen inte bättre när du börjar arbeta honom igen skulle jag låta vet utreda så inte det är ngn annan skada..

Nja jag har känt på ryggen men jag är ingen expert så jag kan inte känna på samma sätt som en veterinär eller annan utbildad..

Okej jag ska prova känna igenom som du säger.. Samt ta det lite lugnt ett tag.. Hoppas han blir bättre :)

3. Longera och tömköra mycket, enbart enstaka dressyrpass. Kanske kan jag bryta detta från marken?

...och rida ut/promera i skogen vid hand. Gör någonting annat helt enkelt och lämna dressyren helt under en vecka! Man behöver inte rida dressyr för att träna dressyr.

...och rida ut/promera i skogen vid hand. Gör någonting annat helt enkelt och lämna dressyren helt under en vecka! Man behöver inte rida dressyr för att träna dressyr.

Ja det är det alternativet som känns bäst - om jag inte ska åka till klinik med en gång.
Tak för svar :)

Idag har jag longerat M lite lugnt med chambon. Det märks att han inte riktigt är som vanligt.. Han brukar njuta och länga överlinjen så han nästan går med nosen i backen - nu kom han ner några steg i taget men var mer spänd i överlinjen.
Mot slutet kom han dock mer och mer, får fortsätta lite på det här spåret och se vart det leder..

Imorgon ska vi hoppa, bra omväxling och gymnastik :D

Jaha vilket sammanträffande :idea:

Konstigt med din häst, där låter det nästan som om du borde åka till klinik för ordentlig genomgång.. Med tanke på att han har ändrat sig så mycket utan att du ser någon direkt orsak..

Jo visst, var det verkligen ett sammanträffande, blev så förvånad. Iofs är ju våra problem inte identiska, men endå.

Jo det var/är verkligen konstigt med min häst. Jag och veterinären skulle höras av i veckan igen, även om han är bättre. Så jag avvaktar till veckan, och ser vad som händer. Känner också att detta bör kollas, då jag aldrig varit med om ngt liknande med honom.
I dag fick jag iaf en ny fundering. Kände igenom hela hästen noga, gav lite lättare massage, och hittade en öm punkt på hö sida, strax bakom där nackstycket ligger. Han gick inte bort från mej, utan snarare tryckte han sig mot mej. Masserade försiktigt försiktigt, och han njöt i stora drag.
Kände även att hela hö sida av halsen var hårdare, och han njöt även där, då jag masserade.
Det är hö sida som är våran svåra sida, så nu sitter jag här med dåligt samvete, och funderar på om jag kört på för hårt...
Ska ta upp detta med vet då vi talas vid.

Idag fick han vila. Hade tänkt att longera lr tömköra, efter att ha läst här i tråden, men regnet stog som spön i backen.
Men mellan skurarna hann vi med en kortare promenad iaf. Fast regnet slapp vi inte helt, så vi joggade på hemvägen. Han blev riktigt yster, jätte kul med en flåsandes matte hängandes i änden på grimskaftet:)

Tycker du är inne på rätt spår, fortsätt, och se vad som händer. Han blev ju bättre och bättre mot slutet.
Kul med hoppning, och nyttigt. Jag funderade på att jogga över bommar ngn dag, får se hur min kille är i morgon.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
838
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka