Hur ska man få hästen att böja på halsen i en sväng?

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Har en häst som har gått flera år på traven och som skogsmulle.

När man svänger såär han rak som en planka, han kan värkligen inte böja på halsen varken åt vänster eller höger.
Vänster går det LITE och i höger går det nästan inget.
Han springer även med huvudet rakt upp i lyften,
men det kan man ju förstå efter sin trav karrier.

Så har ni något bra tips på vad man kan göra för att få honom att böja på sig i svängarna. Så han ser åt vilket håll han går åt.

Någon övning eller kanske en hjälptygel i början...

Tacksam för svar!

MvH//TheHuntedOne

Sv: Hur ska man få hästen att böja på halsen i en sväng?

Kan han böja på halsen när han står i hagen? Antagligen ja. Alltså KAN han rent fysiskt sett böja halsen. Arbeta hästen från marken typ gå på en volt och håll händerna på varsin sida av halsen (ungf som när man rider). Du kan ha ett spö i handen om det är svårt att driva den framåt . Så "rider" du hästen från marken på volten. Glöm inte att byta håll ofta. Du kan också stå still och dra i ena tygeln så hästen böjer halsen. Den får inte flytta kroppen.
När du rider är det skrittarbete som gäller när du tränar. Stöd hästen på yttertygeln och ta och ge med innerhanden för att den ska böja halsen (eller nacken är det eg). Man kan ta ganska hårt i innertygeln om man sedan släpper efter, att segdra hjälper inte. Alltid rida lösgörande på uteritt och rida runt träd osv.
Orkar inte förklara så bra nu märker jag, är trött. Pm:a om du inte förstod något:)

Ja just det, glömde en sak. Hjälptygel tror jag knappast skulle hjläpa i det här fallet. Det är nog till att öva vidare.

Massa volter, gå runt träd, serpentiner osv. Rider du i paddock eller i ridhus så rid massa kringel i krokar bara. Skritta massor nu i början. Min kille gick med huvudet högt innan oxå och gör fortfarande när han blir trött.

Rid på halvlång tygel och så fort hsäten söker sig neråt det minsta lilla så massor av beröm. Går han med huvudet högt när du är ute och promenerar avsutten? Annars så kan du börja berömma honom så när han söker sig neråt. Blir väldigt mycket beröm men detta gjorde att min pålle snabbt fatta vart jag ville att huvudet skulle vara.

Om du rider i skogen runt massa träd så kommer det snart att släppa och han böjer på halsen. Lycka till!

Lättaste sättet att få dem att böja sig i svängarna är svårt att ge utan att ha sett/ridit hästen i fråga, finns många olika sätt, men jag tycker att på just stela travare som lägger in bogen och blir raka i halsen, så funkar det att lägga på innerskänkeln innan man tar i innertygeln för att få dem att böja sig...

anledningen att hästen går så med halsen/huvudet är att den inte jobbar med ryggen.

börja med rygg stärkande övningar, mycket skritt i kuperad terräng,kanske klättra lite. det funkar inte från andra hållet att börja forcera en häst som inte lärt sig ryggverksamhet, innan den byggt upp sig lite...

Stretcha hästen genom att locka den med godis tex en liten morotsbit, stå bredvid och låt den sträcka sig efter det goda.

Detta kan vara en hjälp i arbetet.

/kt

Det där med morotsbitar tror jag är en bra idé. Min pålle böjer glatt på hela kroppen för att komma åt godiset, både när jag håller det vid höftbenet och mellan bakbenen. Testa också att böja halsen på honom när ni står still. Ta tag i ena tygeln och dra försiktigt huvudet åt sidan. Förmodligen kommer han att gå med runt istället för att böja på halsen, men håll bara kvar trycket då så fattar han snart att det inte är så kul att gå runt och istället böja på halsen. Ge efter och beröm mycket då! Man kan göra så här både från marken och uppsuttet, personligen tycker jag det går bäst när jag sitter på hästryggen. Lycka till!!

Men alltså, helt seriöst....? inte tror ni väl på allvar att medecinen är att stretcha hästen med morotsbitar så börjar den helt plötsligt böja på nacken och bära sig under ridningen...? :(

Hästen måste ju byggas upp i muskulaturen, och ju längre den gått så med huvudet upp och i "fel" ridhäst form, ju längre tar det att förbättra...

som sagt - bygg upp ryggen med mycket ridning på lång tygel i kuperad terräng där hästen får söka sig neråt och lyfta på fötterna. Klättra. Tömkörning - där hästen inte störs av en ryttare på ryggen utan enbart ombedes bära sig själv.

stretcha - visst... men inte som den mest effektiva och primära kur mot trådskaparens problem? ??? :confused:

Jag skulle tvärtom alla andra här råda att sätta på en hjälptygel. En chambon eller eventuellt en gouge skulle nog vara ganska ovärderlig. Den visar vägen neråt utan att tvinga fram något, och min erfarenhet av travare är att de fullständigt skiter i var de går nånstans - huvudet är däruppe ändå.

Böjningen är en annan femma dock. Snirkla runt träd och "lek" fram böjningen, så tror jag det ska bli jättebra.

Tack för alla svar!

Hästen i frågan är 17 år och har aldrig gått ett enda dressyr pass i hela sitt liv.
Han böjer knappt på halsen i hagen,
har ganska svårt att vända sig i stallgången. Fast det börjar bli lite bättre nu.

Om man rider honom på lång tygel i terräng går han ändå med huvudet raktupp, utan att snubble. Om man tar tygeln går han lika dant.

Jag har varit med och tranat upp en hast, inte ett varmblod men en hast med samma problem. Hon hade gatt med sitt huvud i den stallningen sa lange att hon knappt kunde sanka sig. Jag visste inte hur vi skulle fa ner nacken pa henne, sa vi borjade med att kasta godis pa backen. Till att borja med vagade hon inte ta dem, men vi lockade henne och till slut fick vi henne att sanka nacken. Nasta steg var att fa henne att ga igang med nacken sankt. Det tog nagra forsok, men med konsekvens och talamod sa fungerade det.

Det finns inga genvagar nar det galler att bygga upp muskulatur och psyke pa hastar. Hjalptyglar far bara hasten att spanna sig nan annanstans och sa har man ett nytt problem. Bygg upp hastens rygg och bakmuskulatur genom att rida den i lag form (som nagon redan foreslagit).

Vad galler att boja pa halsen, nar du har hasten i en lag, lugn form och den borjar "hitta" sin bakdel, da kan du borja tanka pa att boja. Men varfor ska du boja halsen? Det ar ett av de storsta misstag man kan gora som ryttare, att forboja hasten. Nagon foreslog serpentiner och vagar runt trad i skogen, jattebra! Borja med det. Det du vill uppna ar antagligen en bojning i kroppen, som ju mjukare hon blir och ju mer hon flyttar tyngdpunkten bakat, kanns aven langre fram i bog och hals.

Lycka till!

:banana:

Ut och rid i skritt runt träd i skogen. Du slår flera flugor i en smäll då. Du får en formbar häst som lätt böjer sig runt det naturliga hindret. Du får en balanserad häst eftersom han hela tidenfår lära sig att sätta fötterna rätt i oländig terräng... Och du får en musklad häst eftersom han måste lyfta fötterna ordentligt...

Tänk bara på att tygeltagen ALDRIG får tas bakåt,utan alltid ledande utåt,möjligen ngt nedåt vid behov.

Min häst har också varit lite likadan. Hon var stel och även ovan att behöva böja/ställa sig i nacken, hon tyckte att om jag kramade i höger tygel betydde det gå/svänga till höger.
Jag har kombinerat ridning i terräng där jag formar henne genom att rida runt träd, bara ställa henne lite i nacken i början, och att även jobba från marken genom att ta försiktigt i ena tygeln (den sida jag står på) och be hästen böja in huvudet mot sidan - GE eftergift direkt när hästen följer med (detta för att hon skulle förstå vad jag ville när jag ridandes tar i tygeln, dvs följa efter med huvudet när jag ber henne och INTE att vi ska gå iväg åt det hållet) -och även stretcha genom att locka med en morot på sidan av hästen så den får böja sig bakåt.

Jag hade en likadan.Jag bara satt i sadeln i paddocken (hästen stod stilla) och ställde henne exv åt vänster och när hon ställde lite åt vänster så gav jag eftergift och massor av beröm, ibland bara höll jag kvar tygeln tills hon upptäkte själv att om hon flyttade huvudet lite mer åt vänster så blev det eftergift. Till slut kom hon på det själv och hon har nu förstått vad jag vill. Höger brukar alltid vara det svårare varvet på travare. (nu får jag väl tusen inlägg mot mig) men det mesta beror på att dom travar åt vänster och har ni någonsin sett en travare som har huvudet det minsta åt höger i en voltstart (där dom alltid voltar åt höger, (för de som inte är travintresserade))? Jag har inte sett någon.
För att få bort stjärnkikeriet så har jag använt "gummisnodd" fast hon funkar bäst på kandar. Men i skogen så använder jag vanligt tredelat bett (och gummisnodd). Jag började med kandaret från marken där jag stod bredvid och tog i stångtygeln och varje gång hon sänkte huvudet så berömde jag (oavsett hur lite det var) Hon kan nu gå ganska trevligt på ridbanan, men visst får hon återfall fortfarande efter 2 år. Tålamod.
Kolla länken; http://www.travsport.se/appImage/Alternativ_hastar.pdf

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 328
Senast: mily
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 542
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA