Hur ska man börja?

S

snuttis_linsan

jag har läst lite om nh mm.. och jag tycker det värkar värt att prova var ska man börja jag har fått min häst att följa efter mig och att springa när jag springer och stanna med mera .. någon som kan mycket ? skulle gärna vilja veta mer;)

Sv: Hur ska man börja?

rekommenderar "dansa med hästar" av Klaus ferdinand hempfling:)

Hur fick du din häst att stanna när du vill, att gå efter dig, springa efter dig m.m?? snälla svara

Mvh Diana

Är det ingen av alla er 61 som har tittat på denna tråd som vet hur man tränar sin häst för att få den att stanna när du stannar, backa när du gör det, springa när du gör det, stanna och stå kvar när du går ifrån dig m.m?

Mvh Diana

Det finns ju massa bra böcker om NH, men i grund och botten ska man ju känna sin häst och den ska tycka om en. Min kompis häst följer henne som en hund, och hon har aldrig blivit NH-tränad. Min kompis (nämner inga namn) smackar bara och ropar på hennes häst, så kommer han. Men de har gjort det så att min kompis är med sin häst jättemycket och borstar den jättemycket och liksom bara är med sin häst och tar hand om den på bästa tänkbara sätt. Vet inte om det kommer funka för dig, men du kan ju alltid testa. :D

Jo det är sant, men jag tycker att de som skriver förklarar övningarna dåligt, det är lättare att förstå när nån skriver här på Bukefalos, för de har gjort det själva.. ?

Jag kan förklara hur jag har gjort med mina hästar.....

Det här med att hästen ska följa och stanna har kommit ändå,,,,,vi har tränat lite men inte alltför mycket.
Har man ett bra förhållande till sin häst och hästen ser dig som sin ledare och litar på dig så följer hästen efter dig.
Däremot fick jag visa min häst att hon skulle gå lite bakom mig. Det gjorde jag genom att så fort hon när hon precis var på väg att gå förbi mig så stannade jag henne och gjorde halt. Därefter backade jag henne och visade henne vart hon skulle vara. Hon förstod direkt och har sedan dess hållt sig där.
Jag har inte behövt lära henne stanna heller, hon stannar när jag stannar. Däremot visar jag henne när jag ska stanna genom att böja innebenet lite grann (sätta det under mig lite) och sedan stannar jag. När vi ska gå igen så gör jag samma sak.

Jag har en unghäst/föl på 8 månader som jag också gör detta med.
Han var ju mer grön än henne eftersom han inte är hanterad lika länge som hon i allmänhet.
Jag har inte behövt "lära" honom att följa mig men däremot lära honom var han ska gå, när man ska stanna osv.....

Hoppas du har fått lite hum om hur det kan gå till.......

Okej, när man ska sätta benet under sig, menar du då att man ska ta det bakåt precis som att man skulle backa??

Nej,,,,jag "niger" lite grann med innerbenet...
I början får man vara övertydlig och allteftersom hästen förstår så gör man mindre rörelser.

Det här är inget jag läst i någon bok eller lärt mig av någon utan "kommit" på själv.
Det används bla. i lydnadsträning med hundar.

Så småningom så koncentrerar sig hästen på dig och väntar på din signal.
Men om man ska se det utifrån hästens normala beteénde så kan man likna det vid när hästen rör på sig.

Står den still och betar och ska förflytta sig framåt så "sätter" den sig lite när den flyttar sitt bakben........

Gå gärna en Nh-kus så att du kan lära dig dessa grunder ordentligt :)

jag började med att låta hästen gå med långt grimskaft bakom mig ..när han gjorde det utan att börja gå om mig mmm.. så började jag stanna honom först stannade jag men om han inte lysnade på det så vände jag mig om och flaxa lite med armarna tills han backa efter några gånger stannade han när jag stannade .sedan efter han kunde det bra så började jag springa och det lyssnade han på men ibland inte så då drog jag honom med mig tillslut fattade han att om jag sprang skulle han springa . och om jag tyckte han kom för nära alltså att han hade mulen just bakom mig så har jag lärt mig att man ska flaxa med armbågarna så att hästen backar bakåt .:smirk: hoppas du fick lite hjälp

jag har då fått hästen att stanna när jag stannar och går när jag gårr osv. han kan också stanna om jag släpper repet till marken

joo jag ska till sörgården där har dom något slags NH läger :)

Angående det här om hästen följer efter så har jag helt enkelt prövat med att släppa lös hästen jag arbetar med i paddocken och därefter kollat ifall den följer efter mig eller inte.
Gör den inte det fastän jag tydligt har visat att jag vill att den ska komma (inbjudande kroppshållning, inkallningsrop osv) så driver jag helt enkelt bort den som ett rovdjur, stor & skrämmande med alla klor utfällda (fingrar som spretar). När den då har gått undan så ber jag den komma till mig igen, blir alltså inbjudande.
Det brukar inte krävas speciellt många gånger innan hästen fattar det, och när den gör det då brukar den även stanna när jag stannar, annars kan man ha med sig ett spö ut och på det viset sätta upp en markering som säger att "nej, du kommer inte förbi, stanna på din plats". backning är samma sak, backar inte hästen när du backar (tänk på att din plats är framför hästen) så petar du med spöt.
lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 041
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 236
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
480
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama