Hur ska jag rädda svansen???

K

Kola

Mitt sto älskar att klia svansen i boxen, och det är ju inte precis vackert när nästan hälften av hårväxten är avskavd ända uppe vid svansroten.... :eek: Hur gör man? Ska jag linda den när hon kommer in? Har testat svansskydd, men hon har en förmåga att få av det...

Jag tror inte att hon har kryp, utan att det hela har blivit en fix idé hos henne. Hon har gott om borstar uppsatta längs ena boxväggen att klia sig på, men det är tydligen inte tillräckligt våldsamt.

:d Kola

Sv: Hur ska jag rädda svansen???

Det låter som om hon har exem eller nått har hon andra ovanor oxå?
detta är nog något som man måste utreda varför hästen kliar sig.

Försök att komma på varför hästen gör det är det ovana eller medicinskt?

Inget eksem, och jag kan omöjligt tro att hon har kryp i svansen. Man kan se att huden nere i botten ser jättefin ut, och inget mjäll är det på den heller. Helt enkelt en ovana, tror jag. (Hon har gjort så så länge jag haft henne, vilket är 6 år nu.) Jag vill veta hur jag ska skydda svansen - vore trevligt att kunna tävla lite till sommaren utan att skämmas för rumpestumpen.

Ja du då är det en ovana, det är liksom inte så mycket som sitter kvar på en svans.
Hade varit lättare om det var medicinskt, att bryta en ovana är nästan helt omöjligt.
Kan inte ge dig nått råd om detta jag har en med exem så jag vet hur dom ser ut o man känner sig maktlös.

Men du lycka till ! hoppas du kommer på nått jag kanske snor lite tips jag med. :bump:

Min pålle har dille på att klia manen mot träd hela tiden.
Jag sprayar den rikligt med pälsglans. Det gör att det blir som en skyddande hal hinna runt hårstrået och det går inte sönder lika lätt.
Detta är inte det ultimata men det hjälper lite i alla fall.

Ska nog testa det. Hjälper kanske liiiite, i alla fall. Är det förresten någon som vet om man får använda löshår - och om det ens finns...?

Senast ändrad av en moderator:

Det tyckte jag var tråkigt! Min häst är ju snyggast i hela världen - men det hade ju inte skadat om hon kunde låta svansen bli beskådad i hela dess härlighet (och inte bara till hälften, som nu).

Kola skrev:
Det tyckte jag var tråkigt! Min häst är ju snyggast i hela världen - men det hade ju inte skadat om hon kunde låta svansen bli beskådad i hela dess härlighet (och inte bara till hälften, som nu).

skulle du inte kunna smörja in väggarna med typ tjära eller sånt "inte bita på väggarna" grejs? kanske får henne att inte vilja klia sin fina svans däremot???!!! kan testas iaf=).hmm vad kan du göra mer...äsch återkommer med mer sen=)

Kola skrev:
Ska nog testa det. Hjälper kanske liiiite, i alla fall. Är det förresten någon som vet om man får använda löshår - och om det ens finns...?

Min systers häst skadade svansen i somras, (den blev avklippt i etapper på betet, av några jävlar) vi använde då sedan löshår för att få dit svans igen.

Det finns lössvansar, men jag är tveksam till att man får ha dem på tävling. Tyvärr saknar jag TR I. :crazy:

Immer

Om hästen är lite lös i avföringen kan den bli irriterad runt ändtarmen och börja klia sig mot grejer.

Jag förutsätter att hon är avmaskad enligt konstens alla regler? Mask kan ju annars klia vansinnigt.

Men snälla du, hästen kliar inte svansen av någon dumhet eller fix ide. Ta kontakt med vetrinär för att få ett skrapprov gjort, något har din häst i svansen och kliar sig av den orsaken.

Små parasiter kan vara mycket svårt att upptäcka, jag skulle själv även ha tagit ett träckprov om avmaskning skett som den ska. Att hästen kliar bort tagel från svansen är ju inte normalt, det är inte en ide eller dumhet heller.

Dem brukar sluta klia om man under ett par dagar tvättar svansroten med jodopax och sen smörjer in med ex helosan.

Gullan86 skrev:
skulle du inte kunna smörja in väggarna med typ tjära eller sånt "inte bita på väggarna" grejs? kanske får henne att inte vilja klia sin fina svans däremot???!!! kan testas iaf=).hmm vad kan du göra mer...äsch återkommer med mer sen=)

Om man haft en häst inkletad i tjära så skulle man inte ens föreslår just tjära ;)

Ang svansen så istället för att frenetiskt försöka HINDRA hästen att klia, varför inte ta reda på VARFÖR det kliar? Det finns ju en ANLEDNING och att bara hindra hästen från att klia är ju ingen vits, det blir bara grymt mot hästen.

Nej, hon är inte lös i avföringen. Fullt normal.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka