Hur ska jag klippa ner min hund?

Åh, jag tycker hon var fin :love: Måste du klippa? Kan du inte testa med furminator (finns billig variant) och kamma varje dag en vecka. Då lovar jag du blir nöjd och hunden också.

Inte svaret på din fråga, men hon är ju så fin som hon är :)

Om du känner att du behöver klippa så kanske det går att göra nån gradvis övergång? Att du klipper kortast mot kroppen men att du låter det bli gradvis längre mot huvud och svans om du vill behålla dem fluffiga. Kan du tvätta och borsta ur underullen kanske med en sån furminator som Grana pratar om så tror jag det vore ett bättre alternativ dock :)

Underull håller vi borta (hon har ingen päls till furminator den hjälper inte) men det hjälper inte heller. hon blir flåsig och inte alls trivs med sitt tjocka päls under sommaren. om jag hade vågat så hade jag rakat henne men vet inte om jag vågar :D

spelar ingen roll om hon är fin (tack ändå!) det hennes bästa i första hand och hon mår inte bra av att ha så mycket päls

Skulle jag klippa, så skulle jag klippa allt - personligen tycker jag det ser urfånigt ut med klippt kropp och så päls kvar på svans och huvud;) Skum kommer hon ser ut oavsett då hon har en päls där färgen troligtvis blir helt annorlunda när den är nerklippt. Däremot så tror jag pälsen kommer bli värdelös när det gäller regn osv om den blir klippt.

I första hand skulle jag nog prova att klippa enbart undertill (mage mm), för att se hur mycket det hjälper.

Kan du inte bara raka undersidan? Bröstet, magen och insidan av benen?
Det brukar jag göra ett par månader innan jag rakar ned hunden totalt.

Jag tror att du kommer få mer problem med pälsen om den rakas ned totalt.

Jag helrakar min hund varje sommar. Han blir som en kalv på grönbete ungefär.

Innan:
100328+001.JPG

Efter:
DSC_0633.jpg

Jag skulle vara orolig för hur pass "förstörd" pälsen skulle bli efteråt, men de är verkligen inte roligt när dom lider utav värmen. Skulle jag bestämma mig för att raka hunden hade jag verkligen tagit bort allt, inte sparat på huvudet eller svansen. Mest för att jag tycker det är väldigt fult med hårig svans och huvud när kroppen för övrigt är helrakad:)

Jag helrakar min hund varje sommar. Han blir som en kalv på grönbete ungefär.
Tack! Gör du det själv? Funderar på att raka henne verkligen... alltså är usel på klippa :D Tog lite på byxor som jag tröttnade på och för första gång tog jag svansen (hon tycker inte om att borta svansen) - ena sidan av byxan lyckades jag bättre än den andra men det ju också det att hon ville inte stå utan låg :P

IMG_0883_zpsdfd468fd.jpg

IMG_0882_zpsa664b223.jpg

IMG_0881_zps45183dc0.jpg

Hur förstörd? hon är ingen utställningshund och en kastrerad tik så redan där kan många tycker att pälsen är förstörd :)

Min hunds päls är inte påverkad alls, den står emot snö finfint som synes:
1497788_10152083328642456_1111428102_n.jpg

Jag har rakat honom varje sommar i 5-6 år nu.

Jag gör det själv ja. Har använt hästtrimmer mestadels för han har sån fruktansvärd underull. Men är han nybadad och ordentligt urborstad funkar en vanlig maskin till hund också.

Då ska jag bara våga raka henne ner... jag känner att jag har ingen koll och kommer skära i henne typ... :D och sen vet jag inte hur hon kommer reagera så hade önskat mig att den finns en billig klippmaskin att testa på henne bara

Första gången jag klippte min hund(en pudel så hon var liten valp) gick de åt mycket leverpastej kan jag säga ;) Det kommer nog gå utmärkt att klippa din också!

Jag vet några som klipper ner sina fluff-Corgisar på sommaren.

Här är ett exempel. Den ser ut som en liten My Little Pony :love::
2014-03-11klippning-Cayenne-efter.jpg

Jag skulle vara orolig för hur pass "förstörd" pälsen skulle bli efteråt, men de är verkligen inte roligt när dom lider utav värmen. Skulle jag bestämma mig för att raka hunden hade jag verkligen tagit bort allt, inte sparat på huvudet eller svansen. Mest för att jag tycker det är väldigt fult med hårig svans och huvud när kroppen för övrigt är helrakad:)
Så här menar du?:D
DSC_0288_zps447e5a19.jpg

Till TS. Min hund klipps 2-3 gånger/ år och han blir verkligen en helt ny hund när han blir av med sin varma päls.

man kan ju bara ha kvar en "pudeltofs" på svansen , annars raka ner hela hunden ..fast Corgin såg ju fin ut :love:
( förutom frambenen då ;) )

Jag tycker absolut att du ska raka om hunden mår dåligt av värmen. Jag har haft två olika hundar som jag rakat och de har blivit pigga och glada över att ha blivit av med pälsen. Den ena var en golden och den andra var en blandras mellan papillon och lhasa apso. På den senare så sparade jag svansen och huvudet. Svansen klippte jag bara kortare under. Fast hon var gammal så frågade alltid folk om hon var en valp när hon var klippt :). Fick ta bort henne för två månader sedan, då 15 år gammal :cry:.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka