Hur ska jag klippa hästen ?

I

Ina

Har en häst som just nu liknar en köttbulle med ben. Under vinterpälsen döljer sig en ganska elegant häst, men eftersom den inte varit igång alls i vinter så har den fått gå "naturell" med täcke endast då det varit mycket kallt.
Nu ska den sättas igång så smått och jag undrar vilken klippning som kan vara lämplig. Måste nog klippa eftersom den svettas genast vid jobb och det börjar klia förfärligt då.

Jag vill ju gärna få fram hästen som finns under all vinterpäls samtidigt som jag vill ha kvar en del eftersom det är en hel del vinter kvar där jag bor.
Så vad tror ni? Spårklippning, jaktklippning eller vad det nu heter..
Eller som en filt över ryggen...? Hel eller halvklippt hals...?

Förslag tack !

Sv: Hur ska jag klippa hästen ?

hästarna svettas som mest på halsen, bogen, buken och på nedre delen av låren (jobbade en långhåring igår och det var där han blev mest svettig)

så jag skulle nog klippa en filtklippning jag.. och efter ridpass när hästen blivit svettig torka av hästen med fuktig trasa (för att få bort svett, inte för att blöta hästen) och sedan låta hästen stå inne medans man t.ex gör hö eller ger lite foder inne så att den får torka.. sedan på med täcke och ut..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 454
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 547
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 061
Senast: Lobelia
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 050
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama