Hur ska jag hantera detta?

Widerberg

Trådstartare
Hoppas ni förstår min fina beskrivning nu :D
Har hittat en kanon stubbåker att rida på här i närheten. Jättebra.
Däremot verkar hästskrället INTE hålla med :mad: I skritt går hon
finnemang, när det är dags för trav går det åt helvete. Hon fattar
bara galopp, eller ja, galopperar på stället :smirk: Försöker trycka fram
henne men då går hon bara uppåt, inte stegrar men liksom skuttar
som en liten kanin eller vad som helst. (vi kommer väl framåt en 5cm
i minuten kanske)
Så har hon gjort var gång jag ridit där, idag gick det dock att trava
hela fyra steg innan hon började :eek: Ett par gånger om tom, berömde
henne jättemkt så hon skulle förstå att det var rätt.
Till slut tröttnade jag på henne och när hon travat några steg igen
red jag iväg. Jag orkar inte sitta och försöka hålla henne på marken
flera timmar :crazy: Tyvärr.
Hon skuttar ofta såhär, men det är bara på den här åkern hon inte
travar alls, på andra ställen går det bra. (idag tex red jag vidare till
en hage av nåt slag och där gick traven galant)

Så, hur ska jag göra för att lösa detta problemet?
Fortsätta rida på åkern men skippa trav/galopp helt och bara köra
på i skritt just där?
Sluta rida där?
Eller vad säger ni?

Sv: Hur ska jag hantera detta?

Jag kanske är helt ute och cyklar nu, men hon kanske tycker att det k'nns obehagligt i hovarna då ni travar, eftersom det då blir mer "tyngd" på hovarna, att stubben liksom "sticks" mer då?

Tror inte det, rider ofta på stubbåkrar på hösten och då är det inga
problem :crazy:
Det är bara precis där hon jävlas, det konfunderar mig.

red också en häst förut som blev helt knäpp så fort jag försökte trava med henne. Det var inte bara en åker, utan alla. Jag testade att leda henne och träna brevid henne ett tag. Och sedan började jag skritta med henne igen. Tränade länge och väl på skritt och halt.
Och så en dag var det dags att fatta trav igen.. Och då skuttar hon åt alla håll och bockar.. Skitjobbigt.
Sista gången jag red på en åker kastade hon av mej och spran iväg.. Sen dess har jag gett upp.. Har ingen som kan hjälpa mej direkt så jag vågar inte utmana ödet igen (tyvärr)

Vad är en stubbåker? Är det en sån där upplöjd åker? Jag tycker dom ser ojämna och allmänt oridbara ut.

en stubbåker är den mark som har varit uppodlad med havre,korn eller annan typ av gröda. Oftast ganska plana och bra ridunderlag. Däremot kan det vara ganska vassa strån som underlag beroende på hur nära marken det är tröskat. Nåt man ska vara VÄLDIGT noga med när det gäller just stubbåkrar är att fråga bonden om lov att rida där. Många gånger är det insått med gräsfrö (sås samtidigt som grödan men kommer inte upp förrän året efter) och är det ridit m.m över detta kan växtligheten försämras avsevärt, och fräsfrö är INTE billigt...

Ja, mitt pucko! :idea: Stubb! Nu fattar jag, jag läste typ "stubbe" = väldigt ojämnt! *suckar*

Hmm, först tänkte jag att hon säkert bara tyckte att det var roligt och att hon ville springa fortare och var lite busig kanske. Men om hon sköter sig på andra fält så går ju inte det ihop riktigt. Kan det vara så att hon var lite busig och pigg första gången du red där och så blev det så här och nu är det du som spänner dig och gör henne värre än hon skulle vara annars. (bara en tanke).

Skulle kunna vara så, jag tycker dock inte jag spänner mig. Kommer
inte riktigt ihåg hur hon var första gången där, men jag tror inte
hon var jättepigg eller så.

Tycker du ska fortsätta att bara skritta på den stubbåkern ett tag till. Rid dom andra åkrarna eller vad du rider och avslut med skritt på den stubbåkern. Då kanske det blir en posetiv intällning hos hästen.

Är hon väldigt pigg av sig? Kan det vara så att du tycker hon blir het på åkern och spänner dig och blir hårdare i handen? Kanske hon känner av det?

Annars kanske hon bara är i en testperiod. Och de är inte alltid nådiga.. Testa att släppa på tygeln och skänkla fram bestämt. Eller trava bara tills det känns säkert och ge dig på galoppen sen :)

Det är ju stora öppna ytor på en åker.Tror bara att dom tycker att det är roligt.Men självklart ska dom inte uppföra sej så.
Rid en runda innan och sen på åkern, det gör jag när min häst är pigg.Dom är lite tröttare då.Lycka till!

Hejsan! Jag har lite samma problem som dej! Jag kan inte få min sköthäst att trava eller galoppera i ett "normalt" tempo:confused: han stegrar sig och bara skenar iväg! /paula:banana:

Mja, hon är ju inte den lugnaste direkt :angel: Alltså jag tycker inte
själv att jag spänner mig..Men det tycker jag alltid :D

Men ni tycker jag bara ska skritta där?

hur är underlaget i övrigt, hårt? halt?

Min häst reagerar som din om underlaget inte är helt 100, då är det bara att hitta ett annat ställe att rida på...

Hon kanske tyder det är halt? Har varit med om det ett antal gånger att hästarna upplever stubbåkrarna som hala och eftersom hästarna u traven sätter benen mer "framför" sig, medan dom i galoppen är lite mer under sig med hovarna så kanske hästen upplever det som osäkert att trava?

Bara en liten gissning.

Det är ganska okej för att vara vinter, inte superhårt och inte så
värst halt, hon är broddad 4 brodd/hov också.

Kom på en grej, just på den åkern är där väldigt mycket harar som
ligger gömda, hon har blivit skrämd ett par ggr när du farit upp framför/under
henne. Tror ni det kan ha lite med det har göra?

Det verkar ha lossnat lite nu :)

Sen jag skrev denna tråden har jag bara skrittat på den där stubbåkern,
och tränat mycket röstträning (hon har inte lyssnat direkt på rösten innan:angel: )
och de två senaste ggr jag ridit där har det gått att trava rakt över
hela åkern! :bump:

Igår var hon på G uppåt några gångre ångrade sig, det gick tom att trava en
åttvolt utan att hon började hoppa när man kom åt ena hållet:):)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama