Hur ska jag göra?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwis_86
  • Startdatum Startdatum
E

Elwis_86

Jag har en shettis hingst som inte har någon stam. Jag vill hitta ett litet sto till honom. Men nu är frågan om jag ska köpa ett sto utan stam eller med stam? Får man inte fölen sålda om dom inte har stam?
Tacksam för svar!

Jag tycker inte att du ska avla på honom över huvud taget. Undantaget skulle vara om han har exceptionella meriter, men annars tror jag att marknaden för shettisar är tillräckligt mättad och att det inte behövs några icke godkända hingstar utan stam eller meriter.

Hårda ord kanske, men du ville ju ha kommentarer.

:D Borde i och för sig inte spela nån roll vilken ras det handlar om. Känns som en självklarhet - varför skulle man annars avelsvärdera alls.

Jag tänkte främst på det jag skrev om att marknaden verkar mättad :)

Annars håller jag självklart med om att det är givet att man ska avla på godkända hingstar, vilket jag också framfört flera gånger på det här forumet ;)

Ok... ett litet missförstånd.

Om marknaden är mättad eller inte är svårt att säga. Bra ston och stoföl verkar inte vara svåra att sälja men hingstfölen är inte så 'eftertraktade' precis.

Du ska inte avla med din ostammade ponny alls!

Vill du avla shetlandsponnyer så kan du väl i alla fall göra det SERIÖST! Dvs köp dig en GODKÄND hingst och ett fullstammat sto! Det är inte särskilt svårt att få tag i och faktiskt inte särskilt dyrt heller.

Okej, Tack alla för svaren. Men vad ska jag då göra med mina små gossar här hemma då? :(
Jag har ju fäst mig så vid dom.
Kan man inte köpa en hingst som unghäst som har bra stam?
Dom kostar väl mkt mindre då?

håller med Görel - KASTRERA dem och ha dem att pussa på!

Visst kan du köpa en unghingst, men du ska veta att det är SVÅRT att göra godkända hingstar av dem. Och att avla på dem utan att de är godkända är lika oseriöst oavsett om de har stam eller inte, för avkommorna blir inte stamboksberättigade i något av fallen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka