Sv: Hur ska jag göra nu? Stress/hantering
Tja.. jag är ingen expert så.. min pålle stressade en hel del när han kom.. och när vi såg honom hos förra ägaren. Men efter tre dagar hemma så var han helt lugn, inpackad i en pressenning.. så jag har väl nåt rätt..
iaf, vad JAG skulle provat, hade varit att fortsätta vara lugn. Försök få henne att stå still. Om det inte går så få henne att gå åt andra hållet när hon börjar gå runt, så bestämmer du iaf riktning. Byt riktning på runtgåendet igen och försök göra det med kortare intervall, så snart kan du när hon bara börjar luta åt ena hållet parera och få tillbaka henne, tills hon står still. (Mycket kroppspråk här, hon lär sig nog väldigt snabbt att när du går mot hennes framdel/förbi henne så ska hon vända.. det kan vara lite krångligt och bli konstiga vändningar i början. Långt grimskaft är att rekomendera) Låt henne stå så några minuter och ge henne en chans att lugna henne. Beröm sedan med att låta henne gå framåt (eftersom hon vill röra sig, klappa om henne lite först om hon gillar sånt. Min kille slappnar tydligt av om man stryker honom en gång i pannan), vänd om och gå runt om hon försöker gå förbi dig, så att du är först utan att du behöver bråka.
Det finns en chans att hon stressar mer när du börjar byta riktning snabbt i början, backa då något steg i ditt tänk och låt henne gå runt en stund i sitt varv innan du ber henne att byta varv/riktning. Vi vill ju inte stressa henne mer och trigga en försvarsmekanism.
Det som du är ute efter när du byter varv sådär är att hon ska få uppmärksamhet på dig och att du kontrollerar henne lite. I och med att du är lugn hela tiden och hon inte blir straffad så blir det lättare att lita på dig, så att när du tillslut säger ''nej, jag vill att du ska stå så där nu'' sä blir reaktionen ''ok, då måste det vara ok'' istället för ''neeejjj!!!! livsfarligt stress kan inte fattar inte''.
Du kan även börja med att få henne lugn genom att hon får skritta en stund utan att du ber om stopp, tills hon slappnar av mer. Samma sak här, går hon förbi dig (oavsett om du leder vid sidan eller har henne bakom dig, förbi = när hon är för långt fram) så gör bara helt om och gå åt andra hållet så hamnar hon bakom dig igen utan att du behöver bråka med henne.
Hoppas det hjälper