Hur ska jag göra nu? Stress/hantering

B

beautifulmistake

Jag har fått hem en ny häst som är så otroligt stressad, kan inte vara själv i stallet utan att få panik osv. I hennes gamla stall var hon lugn och lydig och även om hon fortf är hanterbar får man inte riktigt kontakt med henne...

jag vet att det kan ta tid för vissa att 'landa' och hon ska få tid på sig.. men jag tänkte kolla om någon har någon form av 'ledarskapsövning' som är bra i förebyggande syfte så att hon lättare ska hitta sin plats och veta att hon kan lita på mig/att det är jag som bestämmer..? Nått som jag kan smyga in i den vanliga hanteringen för att göra de extra tydligt eller så..

Tips mottages tacksamt!

Sv: Hur ska jag göra nu? Stress/hantering

NH - träning! :) Det finns så många tips och övningar och alla funkar olika på olika hästar.
Själv har jag stor nytta av boken Lär känna din häst av Lesley Bayley, låna den från bibloteket vettja :)

Sorry att jag inte kommer med några konkreta tips, men maten kallnar:p Lycka till!

jag är inte proffs..men jag lyckades få M (misshandlad, litade inte på nån) att lita på mig..

var konsekvent, men lugn. Alltid. Även om h*n nafsar/hugger. Bara var bestämd men höj inte rösten, ändra bara tonläget.
försök undvika för snabba rörelser.
visa hästen att det inte är farligt, dt du gör.
för att h*n ska lita på dig, måste du tränga igenom dimman..

lycka till! uppdatera gärna om hur det går!

Var inte rädd, och håll dig alltid lugn. Säg till om det behövs, men blir hästen mer stressad eller inte verkar fatta, försök komma på ett annat sätt att få henne att förstå vad du menar.

Övningar; flytta henne, flytta bogen några steg, sen bakdelen. Det spelar inte så stor roll hur du gör det, så länge hon flyttar sig och så länge du inte slår eller blir arg. Ibland kan det behövas en liten dask om de inte flyttar sig när du bara trycker, eller nyp lite tills hon flyttar ett steg. Se till att uppmärksamheten ligger på dig, kanske lägg ett litet tryck i grimman så huvudet rör sig någon cm mot dig utan att hon flyttar fötterna (om du ska flytta baken). Omedelbar eftergift så fort hon bara börjar ta ett steg och sen låt henne vara några sekunder innan du flyttar igen. Avsluta med att stryka hene över halsen eller pannan, om hon uppskattar sånt. Var bara lugn och konsekvent. :)

Lättstressade hästar är ofta väldigt känsliga och lyhörda, dra fördel av det. :D

Det är jättebra att du ger henne den tid hon behöver! Var också konsekvent och visa henne att det finns rutiner på det nya stället som hon lita på - utför dina dagliga sysslor med henne i stallet i en bestämd ordning. Tillsammans med ledarskapsövningar lugnade detta vår lilla dam. Men det tog tid...

Om hon blir stressad i stallet så ta henne nånstans där hon känns lugnare, kanske i paddocken eller i hagen för att göra dina ledarskapsövningar.

Tack för ditt svar!

Haha, lite roligt! Jag plockade faktiskt fram den boken ur bokhyllan och läste ur den påvägen till stallet idag.. :)

&unghästdelen med hur man ska leda hästen osv passade bra nu, även om hon inte är någon unghäst.

Tack för ditt svar!

Ja, det svåra är verkligen just det där att tränga igenom dimman som du säger! När hon blir stressad verkar hon inte riktigt se mig, även om hon nu inte springer på mig eller så men fortf 'okontaktbar'.. :cry:

Idag tog jag hjälp av en underbar och lugn stallkompis som stod och höll henne i grimskaft i boxen medans jag borstade och fixade lite mer henne, då höll hon sig någorlunda stilla iallafall.

Tack för ditt svar!

När jag var och hälsade på henne i sitt förra hem testade jag lite att flytta henne osv vilket gick bra men nu är hon så otroligt stressad så jag vet inte riktigt när jag ska lägga in de övningarna.. kanske en liten stund efter varjegång jag pysslat om henne? Då är hon någorlunda lugn! Men hur ska jag bete mig när hon börjar "stressa" och vilja gå runtrunt osv?

Tack för ditt svar!

I hagen är hon lugnast, problemet där är dock att hon inte vill bli fångad på "dagtid" utan endast när det är dags för alla att gå in.. annars hade jag kunnat öva på det där.. Även det en grej att öva på!

Men som du säger så tar det väll tid att lära sig rutiner osv på ett nytt ställe, det är mycket större hos oss än det var där hon bodde innan, mer hästar, mer folk, mer ljud..

Tja.. jag är ingen expert så.. min pålle stressade en hel del när han kom.. och när vi såg honom hos förra ägaren. Men efter tre dagar hemma så var han helt lugn, inpackad i en pressenning.. så jag har väl nåt rätt..

iaf, vad JAG skulle provat, hade varit att fortsätta vara lugn. Försök få henne att stå still. Om det inte går så få henne att gå åt andra hållet när hon börjar gå runt, så bestämmer du iaf riktning. Byt riktning på runtgåendet igen och försök göra det med kortare intervall, så snart kan du när hon bara börjar luta åt ena hållet parera och få tillbaka henne, tills hon står still. (Mycket kroppspråk här, hon lär sig nog väldigt snabbt att när du går mot hennes framdel/förbi henne så ska hon vända.. det kan vara lite krångligt och bli konstiga vändningar i början. Långt grimskaft är att rekomendera) Låt henne stå så några minuter och ge henne en chans att lugna henne. Beröm sedan med att låta henne gå framåt (eftersom hon vill röra sig, klappa om henne lite först om hon gillar sånt. Min kille slappnar tydligt av om man stryker honom en gång i pannan), vänd om och gå runt om hon försöker gå förbi dig, så att du är först utan att du behöver bråka.
Det finns en chans att hon stressar mer när du börjar byta riktning snabbt i början, backa då något steg i ditt tänk och låt henne gå runt en stund i sitt varv innan du ber henne att byta varv/riktning. Vi vill ju inte stressa henne mer och trigga en försvarsmekanism.
Det som du är ute efter när du byter varv sådär är att hon ska få uppmärksamhet på dig och att du kontrollerar henne lite. I och med att du är lugn hela tiden och hon inte blir straffad så blir det lättare att lita på dig, så att när du tillslut säger ''nej, jag vill att du ska stå så där nu'' sä blir reaktionen ''ok, då måste det vara ok'' istället för ''neeejjj!!!! livsfarligt stress kan inte fattar inte''.

Du kan även börja med att få henne lugn genom att hon får skritta en stund utan att du ber om stopp, tills hon slappnar av mer. Samma sak här, går hon förbi dig (oavsett om du leder vid sidan eller har henne bakom dig, förbi = när hon är för långt fram) så gör bara helt om och gå åt andra hållet så hamnar hon bakom dig igen utan att du behöver bråka med henne.

Hoppas det hjälper:)

Jag blir jätteglad för alla tips, tack!

Just nu bryr hon sig mest om de andra hästarna och det är svårt att få kontakt med henne, även om hon gör som jag säger gör hon det med full koll på hästarna runt om och med stressen i ögonen, förstår du hur jag menar?
Det kanske blir lättare när hon kommit in lite mer i hur det fungerar här,. då kanske det är lättare att få henne att fokusera på mig, men hon är så otroligt beroende av de andra helatiden.. rädd för att bli ensam..

Urs, det är hemskt att se henne så stressad :cry: men det enda är väll att hålla sig lugn och ta det försiktigt. Imorgon ska jag ta nya tag igen.. testa med ledövningen!

Nöj dig med att hon gör som du ber i början, klart att det är konstigt och så för henne nu.=) Och håll dig själv lugn, det är alltid det viktigaste. Övningen att bara leda henne och vända om om hon går förbi dig brukar alltid vara bra, oavsett om det är hästen eller du som blir stressad/frustrerad. Och man kan göra den lääääänge om man känner att det behövs, det är ju inget som är ansträngande, utan det blir mest långtråkigt. Men långtråkigt är ju bra på en uppstissad häst. Så fort hon får uppmärksamhet på dig så byt övning eller bara låt henne vara. Och på flyttningsövningen kan man ju börja med att hon gör det du ber om utan uppmärksamhet.

Kanske kan du öva på nån lugnare plats? Så hon lär känna dig och fattar att man ska ha koll på dig?

Lycka till, och berätta om det hjälpte =) Det viktigaste är som sagt att vara lugn, och mycket beröm med eftergift så fort hon gör rätt.
Hon dör ju inte av att vara lite stressad ett tag tills att hon kommit in i det nya, så oroa dig inte för det. :) Hade hon varit väldigt stressad på ett stall hon stått länge på hade det kanske varit dags att riktigt kolla upp det, men nu är det nog bäst att bara vara lugn och bestämd själv och vänta ut det.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar