hur ska jag göra med kraftfodret på sommaren?hjälp=)

Gullan86

Trådstartare
jag har en islandshäst (unghäst) 5år gammal.
under vintern/våren när han blivit riden(han får bara kraftfoder när jag tränat/ridit) så har han fått ungefär detta:

*korn/havrekross ca 250gram eller mindre(vet ej riktigt vad måttet ligger på men jag ger ett halvt aluminium mått sånt halvstort)
*betfor pelleterad(1dl som torrt men jag blöter det sen)
*mineraler
*b-vitamin
*ev. frukt och grönt.

hur ska jag förändra det här nu när han släpps på bete? ska jag fortsätta med att ge kraftfoder efter varje gång jag ridit/tränat? och sen om han får kanske en veckas ledigt eller mer så ger jag såklart inget för han fåt väl i sig alla tillräckliga mineraler i gräset eller har jag fel?. ska jag ta bort/lägga till nåt?

snälla berhöver alla råd och den hjälp jag kan få=)
tacksam för svar. :banana:

Sv: hur ska jag göra med kraftfodret på sommaren?hjälp=)

Gullan86 skrev:
ska jag fortsätta med att ge kraftfoder efter varje gång jag ridit/tränat?
Varför skulle du ge kraftfoder då hästen går på bete?
Har den svårt för att hålla hullet?

och sen om han får kanske en veckas ledigt eller mer så ger jag såklart inget för han fåt väl i sig alla tillräckliga mineraler i gräset eller har jag fel?. ska jag ta bort/lägga till nåt?
Mineraler måste hästen ha hela betet, främst är det selen som saknas i Svenskt gräs.
Du kan väl ha en mineralbalja eller minerallåda i hagen med ett mineral lämpligt för betesgång.
Det bör ha Ca/P kvot runt 2 och innehålla ordentligt med selen.
Det behöver inte bara vitaminiserat.
En saltsten med selen och E-vitamin i är också bra att ha, men inte i stället för mineralerna utan också.

Selen o ev natrium är det som fattas övriga mineraler o spårämnen behöver normalt inte ges på bete.
http://www.ridsport.se/fakta2-00.PDF
Att ge hästen kraftfoder bara vid ridning är ganska meningslöst behöver hästen tillskott skall den ha det regelbundet.
PL
PL

okej tack för svaren. den länken var verkligen läsvärd tack
och så svar till Inte_Ung, jag ger kraftfoder för att han får arbeta och göra av med mer än grundbehover(alltså gå i hagen) plus att han är unghäst och springer och lekar ganska mkt=berhöver energi men jag har kanske bara fått för mig det? ni med islandshästar hur gör ni?
den har inte svårt att hålla hullet.
tyvärr kan jag inte ha en mineralbalja eftersom jag bara e inacorderad med andra hästar men jag kan kanske ta upp frågan....vart köper man sånna?kostnad?.

alltå jag kom på en annan sak. om jag ger mineraler från en hink alltås sån man köper ex vitafor pluverform. ingår då alla vitaminer + mineraler i den?.(nu menar jag såna vanliga mineraler inte i en hink man ställer ut)

Intressant, men jag har aldrig lyckats få det att stämma.

Enligt "Foderboken", så behöver hästen 18g Ca och 14g P.
Samt 47MJ vilket ger 4,2 kg ts av betet.
Jag begränsar betet så att de är lagom i hull.

Men nu tittade jag i min nya foderbok och då så räcker det utmärkt.

Tack för upplysningen, nu så blev min betesperiod enklare.

Enligt länken så behöver de bara saltsten med selen och E-vitamin i.
Eller egentligen bara med selen i, men någon sådan har jag inte hittat.
Du kan också ge tokosel en gång i veckan.
Det verkar att vara receptfritt på Apoteket numera.
Tokosel och salt är det absolut billigaste alternativet.
Inga vitaminer behöver tillsättas när hästarna går på bete.

Jag har bara behövt ge kraftfoder till hästar med problem när de gått på betet.
Och då så har jag under vissa tider tränat och tävlat intensivt.

Nu så är det 2 st som får extra tillskott.
Den ena är en 27 år gammal valack med sommareksem, han behöver extra mat för att hålla hullet.
Och den andra är en Kallblodstravare med hovproblem och periodvisa problem med patella-upphakning.

Peter_lundin: Vart tar Ca och P vägen när gräset blir hö?
Hö 3,3g Ca/kg ts, bete 6g Ca/kg ts.

Varför bekymra sig om mineraler ? Så länge det växer samt att hästen i fråga håller sitt hull...ja då får den säkerligen i sig det den ska. OM det skulle råda brist på mineraler i ditt bete...ja, då skulle gräset inte växa...Så, skippa mineralerna...det ÖVERUTFODRAS så mycket av det ändå...

Aha, det ante mig och förklarar ett och annat.
Som varför Islänskt hö är så mineralrikt t.ex.
Det hinner ju inte bli så långt innan det slås.

Förmodligen tar det så lång tid för det att nå stjälkstadiet så att ngn vulkan hinner elda upp det innan dess.
PL

Stjälkstadiet?
Heter det så?
Vad heter det innan dess då?

Det är ju bra att veta vad olika saker heter.

Det är inte vulkanerna på Island som kommer och tar höet tidigt, det är vintern.
Men vulkaner låter ju roligare, det gör det.

Inte_Ung, före morgonkaffet och inte så kvick och lustig.

Det är glaciärerna alltså....som rinner över och förstör höet om de inte springer ut och tar in höet fortfortfort...

Men du som är islandsinsatt (eller någon annan), jag hade en diskussion om bete med islandshästmänniskan i vårt stall och vi var inte alls överens. Hur ser betet/grovfodret ut på Island jämför med vårt? Finns det några "ajabaja" för islänningar och bete?

Grovfodret är tunt, kortstråigt och bladigt, samt innehåller massor av mineraler, även selen tack vare den vulkaniska marken.
Det har även en hög proteinhalt.
Några "ajabaja" vad gäller bete känner jag inte till.

Tack. Energivärdet då?

Hon hade en lång utläggning (utskällning) om att islänningar inte var gjorda för vallbete alls (vi bara små bitar vallbete ihopkopplat med det andra "naturbetet"). Att de fick exem, problem med magen och blev sjuka. Jag försökte lite fint säga att det mest hade med invänjningen att göra, drog en liten parallell med shettisar (vilket jag har erfarenhet av) som "absolut inte ska gå på kraftigt bete" men oftast klarar det utan problem med en bra invänjning. Nämnde inget om exemet (då hade hon nog gått i taket) men är det inte så att de flesta exemhästarna inte har problem med fodret utan?

Energivärdet är ungefär som vårt hö.

Men det där med vall, klöver är inte så himla bra till hästar med olika immunoligiska problem, som t.ex. eksem.
Det var något i klövern, inte protein, som inte var bra.
Sök på eksem och Islandshäst, så hittar du det nog.

En ren gräsvall skall inte vara något problem.

Jag glömde:
Jag har då alltid haft mina på vallarna också.
Och de enda riktiga problem som jag har haft har varit på naturbete där det vuxit konstiga saker som hästarna har satt i sig.
En vall har man ju kontroll över vad det växer på.

Inte_Ung skrev:
Grovfodret är tunt, kortstråigt och bladigt, samt innehåller massor av mineraler, även selen tack vare den vulkaniska marken.
QUOTE]

Nja. I en jämförelse mellan höets och hästarnas innehåll av mineraler och spårämnen mellan Tyskland och island såg man liitet mer magnesium och koppar i islänskt hö men selen skiljde inte. Däremot hade islandshästar på Island lägre selenhalt i blodet än islandshästar i Tyskland.Man konkluderade att islandshästar är adapterade till lågt selenintag. HH

Bubbla skrev:
Tack. Energivärdet då?

Hon hade en lång utläggning (utskällning) om att islänningar inte var gjorda för vallbete alls (vi bara små bitar vallbete ihopkopplat med det andra "naturbetet"). Att de fick exem, problem med magen och blev sjuka. Jag försökte lite fint säga att det mest hade med invänjningen att göra, drog en liten parallell med shettisar (vilket jag har erfarenhet av) som "absolut inte ska gå på kraftigt bete" men oftast klarar det utan problem med en bra invänjning. Nämnde inget om exemet (då hade hon nog gått i taket) men är det inte så att de flesta exemhästarna inte har problem med fodret utan?

Finns inget belägg för att vallbete är negativt för islandshästar. Däremot kan det finnas ett annat värde i naturbete jämfört med odlat bete. I naturbeten finns massor av olika växter med olika sammansättning av biologiskt intressanta ämnen t ex fleromättade fetter där samma variation inte finns i grässorter. Har inte sett mätningen på fettsyreprofylen i islänskt hästkött men lammen som betar tillsammans med hästarna kryllar av N-3fetter. HH

HelenaHandberg skrev:
Man konkluderade att islandshästar är adapterade till lågt selenintag. HH
Aha, det blir bara enklare och enklare det här.
Jag behöver alltså antagligen inte jaga selen på det vis som jag gör i dag alltså?

Om det inte är så att fisken gör det?
Man fodrar både hästar och får med salt sill.
Kan det förklara att det "kryllar av N-3fetter"?

Finns vad jag vet ingen klöver (eller i så fall mkt lite, har inte detaljstuderat vallen).

HH: jo, att det finns andra värden i ett naturbetet är väl självklart, men när det betet inte räcker så får man ju kombinera lite.

Tack båda för info, har ju ingen islandshäst själv och det verkar vara hennes största argument till att jag inte vet ngt...de kommer ju från en annan planet eller något sånt...nu kar jag lite mer kött på benen...

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt ena fullblods sto har inget intresse/aptit på grovfoder och är ständigt tunn över revbenen, inte mager men tunn, i övrigt är hon...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: QuickStar
·
Foder & Strö jag har hört att efter typ 10dagar så försvinner viktig näring från havrekrossen är det sant? är det likdannt med kornkross lr hur...
Svar
11
· Visningar
1 380
Senast: Gullan86
·
M
Träning Ibland blir jag så trött på min häst att jag vill bara sätta mej ner och gråta. Har ägt honom i snart 3 år och kände honom ett tag...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Alazan
·
N
Foder & Strö Foder till \"avställd\" häst Hej! Jag ska hjälpa till med en rätt besvärlig nsv travare, och jag har funderat lite på foder till den...
Svar
4
· Visningar
1 106
Senast: _Nikita_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama