hur ska jag göra för att få honom :'(

0

0000

Sommaren 2008 så hade jag en sommarhäst som heter calle, han är ett varmblod på 11 år nu. Jag hade honom hos en kompis hela sommaren och jag bodde också där då i 8 veckor.

När han kom var han väldigt tunn och hade hemska hovar han hade också bara gått ute i hagen i ett år eller mer, alltså inte blivit riden eller nåt. När jag först var där och provred honom så var han väldigt stressad och man kunde knappt ta honom i munnen eftersom han var så känslig och när jag skulle prova att göra halt och titta om han lyssnade på mig så sa "ägaren" att typ jag inte fick göra så för att han har vart travare och han var van vid att bara springa rakt fram och han blev förvirrad när jag gjorde så :crazy:

Iallafall så tog vi hem honom och efter ca en och en halv vecka så började jag rida honom, han var en helt ny häst mot vad han va på provridningen :love:

Vi köpte ett äpple bett och han var inte alls lika känslig i munnen, han blev mycket lugnare och helt enkelt så älskade jag honom mer än allt annat.
Han hade väldigt bra grund kondition även fast han hade stått så länge, vi gjorde allt för första gången för hans del då. Vi red barbacka för första gången och han var hur lugn som helst, vi hoppade för första gången, vi galopperade för första gången, vi badade för första gången och ja mycket mer...:)

Han gick också upp i vikt och blev jätte fin men det fattades lite ändå men vi var påväg uppåt allafall :)

Sen var det dags att lämna tillbaka honom igen efter sommaren:cry:
Han var så fin och det högg verkligen till i mig när vi tog in honom i transporten.

Jag får alltid fram bilder när han bara blir tunnare och tunnare som han var förut och står i hagen dag och natt sommar som vinter som förut me.
"Ägarna" har pratat med min kompis pappa och dom vill att jag ska ha calle och han är då gratis. Men hur ska jag kunna ha honom, vi har varken ekonomin eller nåt. Men jag tänker på honom varje dag och jag vet inte hur många gånger jag har gråtit för honom, det är verkligen min drömhäst.

vi pratar om att ha honom som sommarhäst nästa sommar men det är så jobbigt när han ska åka igen sen :cry: Min pojkvänn vill att jag ska typ va hos honom ofta när dom flyttar ut till landet för där finns det ett stall jätte nära och dom har den ekonomin me. Men jag är 15 år och vill inte att dom ska betala för min häst och tänk om de tar slut mellan oss.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag saknar calle så himla mycket:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur ska jag göra för att få honom :'(

Tro mig när jag säger att jag vet hur förbannat hårt det där känns.
Min verkliga drömhäst (halvblod, 175cm, f.2000, välskolad, känslig, lyhörd. Testade dock folk genom att verka aggresiv - blev man rädd för honom fungerade ingenting...) hade jag turen att få rida, fick ordning på honom (tidigare var så gott som alla livrädda för att rida honom) och han gick som en klocka. Vi passade ihop, allt bara flöt. Jag beslutade mig för att köpa häst, då jag kom fram till att jag faktiskt hade (har) råd. Men jag hade inte de pengar han var värd.
Det har gått ett och ett halv år sedan jag såg honom. Nu har jag fått veta att han skadade sig m.m., och är livrädd och farlig för människor. Han sparkar bakut i boxen om man inte får tag i grimskaftet tillräckligt fort, man får inte tag i honom i hagen om den är för stor osv. Ridning är bara att glömma. Om jag kunde, så skulle jag åka upp, betala och ta honom. En plats är ledig där jag har mitt sto. Men det är omöjligt - jag har inte råd med två hästar och i det stall jag har min är taket dessutom för lågt. Varje cell i min kropp skriker. Men det kommer inte att gå. (Jag älskar min häst, men hon är inte honom. Han kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta.)

Det gör ont, fruktansvärt ont. Men har man inte råd, finns inga pengar, så fungerar det inte. Det är inte rätt. Hur fel det än känns, hur svag man än känner sig - man kan inte göra mer än vad som är möjligt... :cry:

Enkelt: Har man inte råd ska man inte dra på sig en häst. Det är både dyrt och tar tid.
Vad säger dina föräldrar om det? Eftersom du är minderårig blir det ju dom som, i teorin, får ta allt ansvar om du skaffar en häst. Vem ska ta hand om den om du blir sjuk/åker bort etc?

Det må kännas hårt och tungt, men sånt är livet. Vet mycket väl hur det känns

Jag förstår precis hur du känner. Man känner sig tom och vill bara sitta fö rsig själv och minnas allt.
Jag hade en foderhäst ( Welsh/Russ Sto F. -93 ) förra vinterhalvåret som var helt underbar, möjligtvis dominant och borstskämd, men underbar tillslut.
Hon kom till mig, helt omusklad och ohanterlig. Jag fick hålla på och markarbeta, rida,tömköra och longera veckovis. Möjligtvis kom jag hem vissa kvällar, helt gråtfärdig. Jag hade blvit släpad i hagen (tro mig, det gör ont).
Men allt mitt hårda slit och mina vaga erfarenheter utav hästhantering, hade gett resultat i slutändan. Hon var perfekt! Musklerna hade fått sin form och hon hade blivit lugnare till lynnet.
Snart kom hennes ägare, glad och stolt som hon var, med hästtransporten. Jag var helt slut. Hon visste att hon skulle få återgå till sitt lama liv i en hage året runt. Ägaren visade tacksamhet och jag berättade om dramatikerna och hanteringen.

Där försvann min livsdröm!

Men nu, tre månader senare, så står jag med min egna Islandvalack som jag inte hade haft en aning om att få dela mitt liv med. Skjóni är den bäste, och jag visste ha han var det rätta. Vi hittade såsmoning om vårat livsband och arbetar till sammans.
Jag saknar ännu foderponnyn, men jag hälsade faktiskt på henne för någon vecka sedan.

Det må säkert vara en stor besvikelse och saknad, men som dem tidigare har nämnt, har man inte pengarna, så har man ingen häst!

jag vet nästan hur du känner.. Hade min häst i ett stall där de tog in mkt försäljnings hästar och en dag så stod det en såååå underbar häst i boxen Jazz och jag föll direkt har ALDRIG haft den känslan för en häst, tyvärr kostade han x antal tusen och det var pengar jag inte hade såg honom i boxen i en tre dagar den var han borta. Kommer aldrig glömma den hästen. och jag red inte ens på honom men mitt hjärta smälte så fort han nosade på min hand. Har inte sett honom den dess :(

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 825
Senast: Mirre
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar