hur ska jag göra???

S

semlis777

har ett litet b-ponnysto som fick föl 2003 i juni. har börjat avvänjas från sitt föl för ca 2månader sen. ända sen hon fölade så har hon tappat lite i vikt i olika perioder,men nu börjar hon bli lite väl mager :(. jag har gett henne extra mkt hö och kraftfoder i ca 5månader men hon har inte ökat vikt.vet var och kollade tänderna men dom var okej. hon får ca 8kg hö om dagen(hon äter bara upp ca 3kg) 1l berfor 1l lucern,mineraler och ca 1l kraftsgroov. vad kan det vara för fel på henne?
 
Oj det låter inget vidare.

Har du någon analys på höet?

Dricker hon som hon ska?

Se om du inte kan få i henne lite mer lucernhack.

mvh Jessica
 
har du provat att ge henne lite korn?
jag har presis fått veta av en kunnig veterinär inom foder att hästar ska ha gätte lätt att ta åt sig näringen i korn. :bump:
 
ne men e det någon skillnad på hackad lucern än dom i pelletsform?? hon får i pelletsform,dricker som hon ska. jag gav henne korn innan när hon började tappa i vikt men efter som det inte hjälpte henne så mkt så fick jag tipset om att kraftsgroov skulle vara bra.jag är väldigt orolig för henne.vet har lyssnat på magen,kollat tänderna och har inte hittat nått fel
 
Du kan ha ett dåligt hö näringsmässigt och då hjälper det inte hur mycket man än ger av det.
Analysera höet så slipper du chansa, prova och mixtra med en massa olika foder. Analys kan du tex göra här:
www.analycen.se
 
höet är analyserat men jag ska få papret av bonden i morgon :)
 
äter hon bara upp 3 kg av sina 8 kg varje dag?? :eek:
Hur duktig är veterinären du hade ute på tänder?? Många veterinärer är inte så specialinriktade på tänder och de kan missa nåt som en hästtandläkare kan hitta. Jag hade blivit väldigt orolig om min häst åt så lite :( Det finns ingen hästtandläkaren i området du kan försöka få tid till?
Är hon avmaskad?
vad trodde veterinären var felet?
 
jo jag är väldigt orolig,jag ser min ponny rasa i vikt,hon är regelbundet avmaskad jag har aldrig missat någon avmaskning. vet är duktig,har haft han i 4år nu.vet trodde att det var något matsmältningen och ska komma och ta blodprov idag och skicka det till analys.jag tror inte det finns så många hästtandläkare här :(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: IngelaH
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 109
Senast: Boerperd
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 495
Senast: moonstruck
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp