Hur ska jag föra med grovfodret?

CiderGirl

Trådstartare
Hej,

Hur skulle ni göra i min sits?

2 hästar i stallet till hösten.

Höet jag brukar köpa har för lite protein och för mycket mj = kan inte ge fri tillgång och måste ge mycket proteinfoder = dyrt

Hö kommer jag få svårt att få upp på min lilla skulle, pga att jag har begränsad tillgång på hjälp.

Hösilage i stora balar går inte för det tar inte slut snabbt nog och även om det ändå blir billigast vill jag inte ha halva gödselstacken med foder.

Hösilage i små balar är det jag helst vill ha, men det är verkligen snordyrt om jag ska ge fri tillgång.

Vad tusan ska jag göra?
Ska jag chansa och vänta på att någon med små hösilagebalar dyker upp i höst med bra pris/värden? Ska jag förbeställa och försöka få lite rabatt? ska jag skippa tanken på att ge fri tillgång?

Sv: Hur ska jag föra med grovfodret?

Har haft samma problem som du, för lite protein & allt för mycket mj = snormycket proteinfoder och en tom plånbok :rage: Man blir ju inte glad :(

I ett av stallen här har dom endast två hästar och hösilagebalar. Vintertid har de inte haft några problem med det, håller sig fräscht längre då det är kallt. Ute har dom tak över balen och tar isär så mycket som möjligt av den för att det inte ska gå värme i den, och av det kör dom också in i stallet till kvällsmaten.
Dom kontrollerar hösilaget dagligen för att vara säkra på att det inte har blivit dåligt. Är endast nu på vårkanten, då det har blivit varmare, som de har varit tvungna att slänga av hösilaget.
Sommartid, och en bit inpå hösten, köper dom torrt hö och ger till hästarna, eftersom dom inte är ute på bete dygnet runt.

Jag hade satsat på hösilage i småbal av högre kvalitet och gett begränsad giva. Till detta letat reda på fin halm för fri tillgång.

Tack för era svar!

Jag har fri tillgång på fin halm nu åt dem och tyvärr så väljer de att äta av den tills de tröttnar och börjar äta bajs istället :/ tror det enda som kan avhjälpa det är att de får fri tillgång, om inte annat så med slowfeedingnät.

Misstänker att det får blir som du säger MonteRose, att jag får ge begränsat ändå man är ju inte gjord av pengar tyvärr.... Tack och lov finns det riktigt fint småbalshösilage, men som sagt dyrt..

Tack för era svar!

Jag har fri tillgång på fin halm nu åt dem och tyvärr så väljer de att äta av den tills de tröttnar och börjar äta bajs istället :/ tror det enda som kan avhjälpa det är att de får fri tillgång, om inte annat så med slowfeedingnät.

Misstänker att det får blir som du säger MonteRose, att jag får ge begränsat ändå man är ju inte gjord av pengar tyvärr.... Tack och lov finns det riktigt fint småbalshösilage, men som sagt dyrt..
Jag har aldrig gett proteinfoder, men det borde ju löna sig någonstans mittemellan? Dvs räkna ut hur mycket protein från hösilage är "värt" jämfört med att ge billigare hö och proteinfoder.

Hade småbalar i vinter och är så sjukt nöjd! Det kostade nog runt 3 kr/kg men det var det lätt värt.

Senast ändrad:

klokt, får nog bli så. Det foder jag fastnat för kostar 3,40kr/kg...

Jag ska idag hämta ett lass som kostar runt 4 kr/kg, hö. Resonerar som så att innan man hittat bra kvalité så är det ingen idé att jaga priser. Och med få kontakter får man helt enkelt testa tills man hittar rätt:-)

Kan du få tag på hö i storbal då? Det blir inte dåligt (om dom inte trampar runt det i backen...) och borde vara lite billigare och smidigare :)

Storbal hör har jag ingenstans att förvara tyvärr, annars hade det varit en bra lösning.

Hur mkt äter de vintertid Då ? En kvalitets ensilerad bal hållercsig utan problem i minst 7-10 dagar om förhållandena är rätt dvs svalt mörkt och luftigt . Det går även att få intygat av alla seriösa rutinerade foder producenter. När silage introducerades på häst marknaden för + 10 år sen var det nytt och mest ko ts halt osv och fanns inte så mkt Erf . Finns nog ingen idag som har ensilsage anpassat för häst och rätt förvarings kunskap som anser att en bal måste förbrukas på Max 3 dygn som öppnad om som sagt förvaring är korrekt efter öppning ....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar