Hur ska jag få tratten till att stanna kvar på hunden?

Lizz

Trådstartare
Jag har en malamute hane som lyckats skada sig på höger fram (mitt på betet) vi har varit hos veterinär och fått behandling och så klart order om tratt då han slickar såret det hela tiden annars.
Men nu till problemet jag blir galen på....:rage:
Han lyckas få av både tratt och uppblåsbarkrage stup i ett och bara förstör läkningen.
Tratten är sämst på många vis och han får av den direkt sen är han världens bulldozer med den. Den uppblåsbara kragen är bättre men han får av den också fast jag fäster dom i en sele
Någon som har tips på hur eller vad som hjälper....

Jag har en malamute hane som lyckats skada sig på höger fram (mitt på betet) vi har varit hos veterinär och fått behandling och så klart order om tratt då han slickar såret det hela tiden annars.
Men nu till problemet jag blir galen på....:rage:
Han lyckas få av både tratt och uppblåsbarkrage stup i ett och bara förstör läkningen.
Tratten är sämst på många vis och han får av den direkt sen är han världens bulldozer med den. Den uppblåsbara kragen är bättre men han får av den också fast jag fäster dom i en sele
Någon som har tips på hur eller vad som hjälper....
Byt till munkorg.

Munkorg är inget alternativ med tanke på han måste kunna dricka under natten m.m.
Kombinationen med både och får han av ännu lättare....

Munkorg är inget alternativ med tanke på han måste kunna dricka under natten m.m.
Men hunden kan dricka med munkorg. En med galler alltså, och bara man har mycket vatten i skålen så att hunden når vattnet.

Jag lånar bild av @Red_Chili eftersom den råkade dyka upp då jag googlade :D
munkorgar.jpg

Fyll en större salladsskål/annan balja med vatten som är stor nog för att han ska kunna sänka ned munkorgen i vattnet.

Har Monster sår han ska låta bli så smetar jag ibland lite Xylocain i närheten av det, om han inte kan förmås att låta bli det, han hatar att få det på tungan så han aktar sig noga. Det kan dock göra ont att få i öppna sår, så man får vara noga med att inte vara alltför nära såret.

Munkorg tillåter hunden att både "picka" på såret och ibland även lyckas nudda med tungan, så risken för infektion är stor.

Vanlig krage fastsatt i sele är nog att rekommendera.

Har Monster sår han ska låta bli så smetar jag ibland lite Xylocain i närheten av det, om han inte kan förmås att låta bli det, han hatar att få det på tungan så han aktar sig noga. Det kan dock göra ont att få i öppna sår, så man får vara noga med att inte vara alltför nära såret.
Och andra hundar bryr sig inte alls om smaken. Har vi just konstaterat. Attans. :crazy:

Trä ett halsband igenom öglorna i tratten och knäpp det så det sitter hårt runt hundens hals. Ja, inte så den stryps eller får svårt att andas förstås, men såpass hårt att det inte går över huvudet.

Det finns särskild bitterspray man kan använda.
Känns tom i halsen om man inandas för nära när man sprayar och det smakar inte gott :p
Finns det sån sprej som går att ha direkt i pälsen/på huden utan att det är skadligt? Min tok har fått lite kli mellan tårna på ena framtassen efter all väta som vi håller på att behandla, men han slickar som en galning så jag är rätt frestad att hitta något man kan kleta på runt omkring som smakar skit men som inte skadar huden.

Finns det sån sprej som går att ha direkt i pälsen/på huden utan att det är skadligt? Min tok har fått lite kli mellan tårna på ena framtassen efter all väta som vi håller på att behandla, men han slickar som en galning så jag är rätt frestad att hitta något man kan kleta på runt omkring som smakar skit men som inte skadar huden.
Ja det finns. Vi hade den där jag jobbade förut. Ska leta på nätet och se vad den heter.

Det var Dechra som var återförsäljare förut. Hittar inte deras bitter spray på nån svensk sida just nu, så vet inte om den utgått ur sortimentet av nån anledning.
En liknande variant verkar som verkar finnas just nu är denna.

Här hittade jag en liknande, men har ingen personlig erfarenhet av den. Fanns även en variant från Espree såg jag, men har ingen erfarenhet av den heller tyvärr.

Klorhexidin och ättiksyra (aj?) hade snarare garanterat att min hund skulle slicka som en tok...

Den andra ser jag ingen innehållsförteckning till.
Klorhexidin brukar inte göra ont och jag gissar (obs, gissar) att ättiksyran är av sån mängd att det bara är för smakens skull, dvs att det ska förhindra slickande.

En liknande variant verkar som verkar finnas just nu är denna.
Betydligt billigare med apotekets produkter, som man kan blanda med NaCl för att få till rätt koncentration o så använda nån tom sprayflaska.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19860314000077
Fast klohexidinet bör inte hamna i hundens mun eller matstrupe osv.

OBS
"Klorhexidinsprit får ej användas i leder, på senor, hjärnan, meningerna eller perforerade trumhinnor eftersom klorhexidin är neurotoxiskt."
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19850201000037

Tips: jättebra till sårrengöring, speciellt vid fistlar o annat som skall läka innifrån, då det "kokar" bort döda celler så som var etc..

Klorhexidin brukar inte göra ont och jag gissar (obs, gissar) att ättiksyran är av sån mängd att det bara är för smakens skull, dvs att det ska förhindra slickande.
Klorhexidin gör inte ont, har använt det själv på/i djupa sår för rengöring o sen tamponerat mad NaCl.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24