HUR ska jag få i honom Prascend?!?

Saile

Trådstartare
vår ena häst har ätit Prascend i nästan 4 år och det har gått jättebra, vi har lagt tabletten i fodret och han har glatt mumsat i sig. Men NU!
Nu ratar han fodret, även om tabletten inte är där i. Morot och äpple har vi gett det i men det vägrade han efter ett tag också. Bröd har funkat nu det senaste men nu börjar han rata det också. Dom senaste dagarna hat jag rullat in medicinen i maskrosblad och det har funkat tills idag! Tog en näve gräs och la på som han åt men antagligen kände han medicinen för så spottade han ut allt direkt.. Nu är jag rädd att han inte kommer äta gräs i hagen ens, men lite förnuft hoppas jag att han har.

Nu behöver jag tips! Massor! Kan man lösa upp den i vatten? Jag antar att den smakar illa eftersom han så tydligt känner när han får det.

Han är jätteskeptisk till allt han får från våra händer numer :(

Ja du kan lösa upp i lite vatten och spruta in i munnen. Kan ju bli lite trixigt om det är smaken han inte gillar. Värt ett försök

vår ena häst har ätit Prascend i nästan 4 år och det har gått jättebra, vi har lagt tabletten i fodret och han har glatt mumsat i sig. Men NU!
Nu ratar han fodret, även om tabletten inte är där i. Morot och äpple har vi gett det i men det vägrade han efter ett tag också. Bröd har funkat nu det senaste men nu börjar han rata det också. Dom senaste dagarna hat jag rullat in medicinen i maskrosblad och det har funkat tills idag! Tog en näve gräs och la på som han åt men antagligen kände han medicinen för så spottade han ut allt direkt.. Nu är jag rädd att han inte kommer äta gräs i hagen ens, men lite förnuft hoppas jag att han har.

Nu behöver jag tips! Massor! Kan man lösa upp den i vatten? Jag antar att den smakar illa eftersom han så tydligt känner när han får det.

Krossa tabletten, häll ner pulvret i en spruta med stor pip, häll i ljummet vatten, skaka om så att det blandas ordentligt och spruta in i munnen på hästen.

Krossa tabletten, häll ner pulvret i en spruta med stor pip, häll i ljummet vatten, skaka om så att det blandas ordentligt och spruta in i munnen på hästen.

Enligt veterinären får man inte krossa tabletterna.
Men ska prova att lösa upp i vatten !

Enligt veterinären får man inte krossa tabletterna.
Men ska prova att lösa upp i vatten !

Aj då, det visste jag inte. Har aldrig gjort detta med just Prascend. Annars är det ett bra trick för att få i hästar medicin som de inte vill äta. Att lösa upp tabletten utan att krossa den blir nog svårt, skulle jag tro. Hoppas att du kommer på något bra i alla fall! :)

Aj då, det visste jag inte. Har aldrig gjort detta med just Prascend. Annars är det ett bra trick för att få i hästar medicin som de inte vill äta. Att lösa upp tabletten utan att krossa den blir nog svårt, skulle jag tro. Hoppas att du kommer på något bra i alla fall! :)

Inte lätt att veta! Ska prova att lösa upp i vatten och se. Tack för tipset iaf! :)

Det är okej att lösa upp den i vatten. Vi ger en häst i stallet upplöst i lite vatten + filmjölk i en spruta. Filmjölken underlättar för att se så att inget åker utanför.

Ja, det går bra. Den avger en tydligen en speciell doft/smak när den krossas så därför rekommenderas inte detta.

Jaha, är det bara därför den inte får krossas? I så fall kan man ju faktiskt göra som jag föreslog ändå, för om man sprutar in den i munnen på hästen så spelar det ju ingen roll hur den smakar/luktar. :)

Har du provat banan? Alla mina har älskat bananer och pga att de är klibbiga är det svårt att urskilja tabletter. Innehåller lite socker så ge inte mer än nödvändigt.

Liknande trådar

Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 339
Senast: Hgfy
·
I
Hästvård Min gamla ponny har cushings och måste äta medicin (tablett) varje dag. Jag började medicineringen i oktober 2008 och fram tills för ett...
Svar
2
· Visningar
623
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve