Hur ska jag agera?

pink_angel

Trådstartare
Hej..

Inget jätteallvarligt men iaf...

Min lilla olycksfågel till häst lyckades gå omkull på en horsemanshipträning (lös, utan ryttare) då hon var lite väl ivrig på att byta varv.

Hon fick ett litet skrapsår på höger bakkota som nu är näst intill läkt 3 dagar senare. Men hon är svullen över kotan, däremot inte halt/varm. Tog en 40 min promenad igår och då var hon inte svullen efteråt. Är mest svullen på morgonen när man tar ut henne.

Hur tycker ni jag ska agera? Skritta varje dag och linda över natten?

Sv: Hur ska jag agera?

Det var ju inte så länge sedan som din häst fick den andra otäcka skadan, du
borde fortfarande vara inne på samma självriskperiod. Eftersom hon gick omkull så hade jag beställt tid för ett ultraljud för säkerhets skull. Tills dess så är mitt förslag att kyla kotan med is eller iskallt vatten 2x30 min/dag + ledas 2x 20 min/dag. Men du har nog klippkort hos din vet vid det här laget :crazy: så det är ju bara att ringa o fråga. Egen hage på dagen också. Linda hade jag inte gjort om hon svullnar upp på natten, finns ju risk för tryckskada då. Skall du linda så ta båda bakbenen i så fall.

Sv: Hur ska jag agera?

Tack så mkt för tips och idéer :)

Jo vi är väl ganska kända på kliniken vid det här laget...

Med tanke på hur duktig hon är på att skada sig går hon alltid själv i en platt hage av paddockstorlek... inte för att det hjälper särskilt mkt. Hann inte riktigt läsa här igår em har också funderat på att kyla men eftersom hon inte är varm så vet jag inte riktigt... skrittade henne igårkväll och lät henne stå med liniment (avsett för nattbandage) och lindor över natten. Hon var inte svullen imorse så jag skrittade ut 40 min (ohalt, inte svullen) så fortsätter nog med den taktiken. Men kan som du sa vara bra att ultraljuda för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: aramis
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 935
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka