Hur ska ett hackamore sitta?

TinyWiny

Trådstartare
Funderar jag på att byta till hackamore, men hittar ingen bra bild/beskrivning hur det egentligen ska sitta!

Bara lösa, vaga svar från dem jag frågat så hjälp mig nu!!!

Sv: Hur ska ett hackamore sitta?

hej!
det skall sitta i höjd med en grimma, alltså ej för lågt för då finns risken att hästens känslga nosben kan brytas.
så rid med eftertanke, om hästen snubblar tex håll INTE emot utan läng fram tyglarna till hästen...har man otrur och den bryter nosbenet finns oftast inget att göra....men annars är hackamoore ett jättebra alternativ att byta mellan.
det är bra att växla mellan hackamoore, sidepull och träns eftersom det blir för ensidigt om man bara använder en och samma sak av dessa hela tiden(kan ge tryck i munnen m.m).

se till så att kedjan ej är snodd när du spänner under hakan och spänn ganska hårt, du skall kunna testa att dra i en tygel om vart annat och se så att hacket inte glider fram och tillbaka över nosryggen, det skall alltså sitta stadigt ej för löst.

här är en bild på min häst med hackammoret.
6176865.jpg

jag skulle vilja ha det någon cm högre upp men som du ser så skulle i så fall överkanten av järnbiten ligga på hästens käkben, nu ligger det precis nedanför vilket är rätt.
jag har dock ej spänt hacket här men du ser ju höjden rätt bra endå.
var noga så att hacken ej glider ner längre o längre över nosen då det ev hamnar på den känsliga nosbenet...

Senast ändrad:

Jag har mitt såhära.. kanske att det ska sitta ngt högre upp ...

Ignorera färgen:p

4964126.jpg

Var har du hört att man ska dra åt hacket så det sitter?
Det är emot allt jag har fått lära mig...

Som jag och de flesta jag känner har använt det så ska det sitta ungefär som en engelsk nosgrinna, dvs ca två fingrar under kindbenet. Kedjan ska INTE vara spänd, då det inte blir någon eftergift när man gjort en förhållning och sedan lättar i handen. Kedjan (eller remmen) ska inte ligga an på lös tygel, då är det ingen poäng med den.

Var har du hört att man ska dra åt hacket så det sitter?
Det är emot allt jag har fått lära mig...

Som jag och de flesta jag känner har använt det så ska det sitta ungefär som en engelsk nosgrinna, dvs ca två fingrar under kindbenet. Kedjan ska INTE vara spänd, då det inte blir någon eftergift när man gjort en förhållning och sedan lättar i handen. Kedjan (eller remmen) ska inte ligga an på lös tygel, då är det ingen poäng med den.

När jag var hos Leg hästtandläkaren Torbjörn Lundström så provade jag även ut bett + hackamoore och de berättade det där.
han om någon borde ju veta hur ett hack + bett skall sitta för att inte skada eller hur.
vet du inte vem det är så tycker jag bara synd om dig:smirk:

det blir eftergit så fort du släpper tyglarna. eftergiften hänger inte på om kedjan ligger emot eller inte utan om trycker övernos/nacke känns på hästen.

om man har kedjan så lös som du beskriver så kommer hacket glida fram och tillbaka så fort du tar ett tygeltag åt nåt håll det är ej skönt för hästen, dels hjälper inte hacket som det ska och dels åker sidostyckena rakt in i ögonen.

ett hackamoore är liksom ett kandar, med hävstångs verkan, man har kedjan för att kunna spänna den så skänklarna(på hacker/kandaret) fuingerar korrekt. om det ska sitta löst som du beskriver det så kan du lika gärna rida med en illasittande grimma som glider hit och dit, då hjälper inte skänklarna för 5 öre och på ett kandar kan det t.o.m skada.

Ledsen att behöva göra dig besviken, men har aldrig träffat din Torbjörn.

Jag tror du missförstår mig angående hur pass lös jag menar att den ska sitta, självfallet ska den inte hänga helt lös, då hela huvudlaget åker omkring. Däremot så ser jag ingen anledning till att dra åt kedjan, då de flesta hästar inte uppskattar att ha en kedja med konstant punkttryck plus extra kraft så fort man tar ett tygeltag.
Sedan tar inte jag så kraftiga tygeltag med hack att det glider runt som du beskriver, det räcker med små hjälper.

Tycker egentligen inte att man kan jämföra det med kandar, då man har bridongen där också, det är ju inte direkt så att man rider enbart på stången.

Men, har din hästtandläkare sagt att du ska ha det så, är det klart att du ska ha det så.

Jag har mitt på min häst så att jag kan få in ca (knappt) 2 fingrar mitt uppe på nosryggen. Och efter det jag kollat på era bilder som är inlagda så kanske att jag har hacket lite för lågt. Ska checka det nästa gång jag rider!

ca 2 fingrar från kindbenet och det ska gå att dra hackets skänklar MAX 45 grader bakåt (vinkeln mellan mungipa och skänkeln ska inte överstiga 45 grader)
det fungerar som ett stångbett och skall därför spännas fast som ett sådant

Jag placerar hacket på samma ställe som en engelsk nosgrimma. Alltså två fingrar nedanför käkbenet. Spääner också lika hårt som nosgrimman, alltså två fingrar mellan nosrygg och hack. Däremot plockar jag alltid bort allt vad kedjor heter och ersätter med läderrem. Dels för att det är behagligare för hästen dels för att det är betydligt snyggare och blir aningen mildare. Rätt eller fel, men så gör jag.

Ja, så har jag lärt mig, och tycker det fungerar bäst.

Ledsen att behöva göra dig besviken, men har aldrig träffat din Torbjörn.

Jag tror du missförstår mig angående hur pass lös jag menar att den ska sitta, självfallet ska den inte hänga helt lös, då hela huvudlaget åker omkring. Däremot så ser jag ingen anledning till att dra åt kedjan, då de flesta hästar inte uppskattar att ha en kedja med konstant punkttryck plus extra kraft så fort man tar ett tygeltag.
Sedan tar inte jag så kraftiga tygeltag med hack att det glider runt som du beskriver, det räcker med små hjälper.

Tycker egentligen inte att man kan jämföra det med kandar, då man har bridongen där också, det är ju inte direkt så att man rider enbart på stången.

Men, har din hästtandläkare sagt att du ska ha det så, är det klart att du ska ha det så.

om du inte vet vem Torbjörn Lundström(http://www.djurtandvardskliniken.se/) är så vill jag inte veta vart du går med dina hästar till tandläkaren:eek: :crazy:

nej såklart man inte ska spänna så hårt man kan det har jag aldrig skrivit. som sagt skrev jag att den ska endast sitta så hårt spänd så att det inte kan glida fram o tillbaka över nosryggen.

man kan gämföra med kandar eftersom båda alternativen är hävstång.

ca 2 fingrar från kindbenet och det ska gå att dra hackets skänklar MAX 45 grader bakåt (vinkeln mellan mungipa och skänkeln ska inte överstiga 45 grader)

Exakt så menade jag fast du formulerade dig bättre.:bow:

Tack:bow: då var det precis som jag anade att det skulle sitta, och ja du har rätt, man ska förklara så att ett barn fattar för det är alltid någon som missförstår annars.

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 608
Senast: Badger
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
796
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka