hur ska det här gå?

Priscilla

Trådstartare
vad är det vanligaste beteendet när man tar hem en ny katt till huset? och man redan har en katt?
våran gammelkatt tar ju kål på den stackars lilla. jag förstår ju att hon är van att bli åthutad (av sin mamma osv) men det här går ju överstyr. (i mina ögon iofs. kanske inte i den vanes.)
hur vet man om det bara är rang och accepterande som är på gång, eller om gammelkatten har mord i blick? :devil:
ska jag gå imellan när det blir för våldsamt, eller ska jag låta dom hållas tills det går över av sej självt?
dom kan ju äta ihop utan att han gör nånting. det är bara ibland som han ligger och lurpassar på henne och sen "anfaller".
hjälp! :smirk:

Sv: hur ska det här gå?

Priscilla skrev:
vad är det vanligaste beteendet när man tar hem en ny katt till huset? och man redan har en katt?
våran gammelkatt tar ju kål på den stackars lilla. jag förstår ju att hon är van att bli åthutad (av sin mamma osv) men det här går ju överstyr. (i mina ögon iofs. kanske inte i den vanes.)
hur vet man om det bara är rang och accepterande som är på gång, eller om gammelkatten har mord i blick? :devil:
ska jag gå imellan när det blir för våldsamt, eller ska jag låta dom hållas tills det går över av sej självt?
dom kan ju äta ihop utan att han gör nånting. det är bara ibland som han ligger och lurpassar på henne och sen "anfaller".
hjälp! :smirk:

När jag skaffade en katt till så gick det ganska hett till. Var riktigt orolig första dagen - den stora katten (bara 5 mån äldre) verkligen hoppade på den lilla. Jag trodde hela tiden att hon skulle bli sönderbiten. Men, upptäckte att han bara "nöp" i huden, och när hon pep för mycket slutade han. Jag såg till att den lilla hade ett krypin där den stora inte kunde komma in, så hon kunde gömma sig om det blev för mycket.
Sedan löste de det själva. Dag 2 var jag tvungen att gå och handla. Separerade dem i varsitt rum för säkerhets skull, när jag kom hem och släppte ihop dem igen var de helt tokiga över att inte få vara tillsammans. De tvättade varandra och somnade ihoprullade i en hög!!
Nu har jag haft lillkatten i 4 månader. Visst kan det gå vilt till, men oftast tvättar de varann och sover alltid ihop.

Jag tror att du skall hålla ett öga på dem, men låt dem hållas så mycket som möjligt. De fixar det där själva. Din gamla katt har ju fått en kompis!! Han vill leka! Och - visa att det är han som bestämmer! :p

De fixar det där själva. Hellre att de ryker ihop och gör upp på några dagar än att de gör som mina flumbollar jag hade förra året. De två äldre pojkarna ockuperade sig i pappas vardagsrum, de två små flickorna dominerade köket, och så möttes de och morrade åt varann i hallen. I TVÅ veckor. Det var ohyggligt irriterande, eftersom de vägrade använda samma matskålar och kattlåda... :smirk:

tack så mkt för svaren! jag känner mej faktiskt mycket lugnare nu :) :bow:
jag har studerat vad det är han gör när han hoppar på henne, och jag har också sett han inte biter henne hårt, utan mest nyper.
men hon skriker ju så blodet i ådrorna isar sej. det är hjärtskärande att bara stå och titta på.
förhoppningsvis löser det sej. får se hur det är imorgon :bump:
god natt allihopa.

Senast ändrad:

Klart hon piper! Det är som när man var liten - Mamma, han slååår mig (Och sedan nöp man tillbaks när mamma inte såg)!!
:devil:

Lycka till!

Det tog ca 1 månad innan min gammelkatt accepterade min nya kattunge :crazy:
Från början anföll han & fräste så fort han såg henne, men efter ca 2 veckor så ignorerade han henne bara :smirk:
Men till slut gav han upp, så nu är de kompisar, och tvättar varann & sover tillsammans :) . Det händer dock att honan åker på stryk fortfarande, för hon är rätt jobbig ibland och försöker krypa in i hans päls. Allt för att vara så nära som möjligt :o :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag... 2
Svar
20
· Visningar
3 018
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag blir vansinnig. Min katt har under de senaste dagarna börjat bli alltmer rastlös under kvällarna och framförallt morgnarna. Jag har...
Svar
8
· Visningar
6 719
Senast: Darkie
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Squie
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 870
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar