Hur sjutton kan det vara så låg halt smrp??*besviken*

Zandrah

Trådstartare
Jag var så glad i år eftersom det har gått att slå hö så tidigt här.
"Yes - kanonhö " tänkte jag.....
Så får jag tillbaka analysen, som visserligen har bra energivärde: 8.2MJ/kg foder.
MEN - totalt katastrof gällande proteinvärdet som är 22g/kg foder. :eek:

Detta är det lägsta proteinvärde jag någonsin haft. Jag har köpt alldeles för sent skördat hö som varit mycket bättre.
Någon som vet vad detta kan bero på?? Kan det verkligen stämma eller har det blivit något fel? Jag hade förväntat mig ett värde på minst 35 iaf.....
Jag trodde inte ens det kunde bli så lågt med så tidigt skördat hö.
Hö som är taget i juni är mycket tidigt för att vara här i Dalarna.....
Som tur var köpte jag inte allt hö av denna omgång eftersom jag ville ta analys först.
Men jag undrar verkligen vad det kan bero på att det blev så lågt..... :(

Sv: Hur sjutton kan det vara så låg halt smrp??*besviken*

Har exakt samma problem. Normalt slår man till hästarna i månadsskiftet juni/juli häruppe. De flesta tar in hö första dagarna i juli. I år var gräset klart tidigare och mitt hö(silage) slogs den 21-22 juni. Var lite orolig att det skulle bli FÖR bra värden men ack. Energin är bra här också men inte proteinet.
11,1 MJ, 41 g SRP per kilo TS samt 10,5 MJ och 46 g SRP. Då är det enbart första- och andraårsvallar.

Fick höra från Skåne i går att liknande problem finns där. De trodde det berodde på det kalla vädret under våren och sedan brist på sol och regn. Här var det kallt slutet av maj och halva juni innan värmen kom. Då hade gräset redan "stannat".

Men då var ändå smrpvärdet högt hos er, om man jämför med här. fast det är väl alltid högre i hösilage kanske?

Om jag läser analysen per kg/TS så är det
Råprotein 61
Smrpr 26
Energi 9.8

Det är till och med SÄMRE än det jag fick för två år sedan - som var timotejhö taget i augusti.... :eek:
Hur blir det då med höet som skördas ännu senare i år?
Här tror man att man ska få bra hö för att det är tidigt liksom.... *suck*

Tyvärr kan man inte lita på att tidigt skördat hö är proteinrikt även om det brukar vara ett riktmärke.
Mycket beror på vad det är för typ av vall, gräs- eller blandvall.
Tur att det är hö med högst ts så kan du ge mycket och förhoppningsvis inte bli ruinerad på lusern och kraftfodertillägg... :cool:

Hade varit intressant att skicka in ett nytt prov och se vad det ger. Kanske är det provtagningen som inte varit optimal, så att en stor andel blad har fallit bort och därmed gör analysresultatet otillförlitligt...

Men då var ändå smrpvärdet högt hos er, om man jämför med här. fast det är väl alltid högre i hösilage kanske?

Behöver inte vara högre i hösilage men visst, vi fick lite bättre än dig men det är dåligt oavsett.

Om jag läser analysen per kg/TS så är det
Råprotein 61
Smrpr 26
Energi 9.8

HÄR! Delvis KL
Jag skrev en annan tråd för ett tag sen där jag undrade vad som bestämmer smältbarheten av grovfodrets råprotein. Har inte fått något svar där ännu. Under alla år vi tagit höanalys så har analysföretaget räknat med en smältbarhetskoefficient på 0,65. Liksom Planck skriver i sin bok. Undantaget foder med mycket hög halt av växttråd som då förståeligt får sämre smältbarhet.

I år, med alla dessa höprov som slagits onormalt tidigt ska det väl ändå inte vara så hög halt VT att smältbarhetskoefficienten ändras? Eller? :confused:

I ditt hö så har du råproteinet på 61 g per kilo TS, med normal uträkning (multiplicera med 0,65) så skulle smrp hamna på 39,65 g per kilo TS (33,3 g per kg foder). Räknar man som man gjort med mitt foder (0,56) så hamnar ditt hö på 34,1 g per kilo TS. I ditt hö har man räknat med en smältbarhetskoefficient på 0,43 (!) för att landa på 26 och nu fattar jag absolut ingenting....

Antingen har jag missuppfattat allt kring höanalyser eller så har de forskat fram nya rön eller så skojar de med oss på Eurofins...

Det där låter ju helt sjukt.
Finns det något annat "företag" man kan skicka till för analys? Jag har själv funderat på det som Ameo föreslår - att dubbelkolla. Men med tanke på det du säger här så kanske det vore bra att dubbelkolla med ett helt annat företag.... :crazy:

Jag försökte få tag på rapportansvarige per telefon idag, men han var "på lunch" hela eftermiddagen....:cool:

Jag litar ändå inte riktigt på att det ska vara så himla lågt proteinvärde även om man såklart som någon nämnt inte kan vara säker trots att det är tidig skörd.

Men så "högt" proteinvärde som du har Oki, som du nämner som lågt - det har jag aldrig någonsin haft. Det högsta vi haft är 37g/kg foder.:)

Samma vall som denna tråden handlar om gav för två år sedan 30g smbrp/kg foder och detvar skördat i augusti. Det är inte nysått efter det. Men det låter ändå så lite....22.....
Eurofins skriver ju också i sin lilla faktaruta att användbara värdets gräns är på 25... jaha, är det helt oanvändbart detta då?

Funderar på att skicka till Hjortenslab. Det var det enda jag hittade. Jag ska faktiskt göra det, som en dubbelkoll. Då får vi veta om Analycen helt är ute och cyklar med sina uträkningar.

Mina höpartier får kvot på 3,6 resp 4,3. JAg har ju mest tävlingshästar så det går att lösa men värre är det för fölstoet med sitt föl. Den blir jobbig att fodra upp med annat.
Ditt hö med en kvot på 2,68 är snudd på katastrof. Åtminstone skulle jag tycka det om det var mitt... Med lösdriftshästar som har ökat energibehov så gör det mindre om kvoten är låg men även för dig blir det att försöka bygga på med lucern eller annat proteinrikt foder.
Jag lever ännu på hoppet att en andraskörd som blir proteinrik kan hjälpa mina hästar (och min plånbok). Kanske kan du få tag i såna balar också och komplettera med? Andraskörden brukar ju ofta innehålla för lite VT för hästar men som ett komplement till ett sämre hö funkar det.

Jag har ändå hakat upp mig på detta hur de räknar ut smrp. Det KAN ju vara så att de har räknat fel på analysfirman. Eftersom de har räknat på samma tal i alla år jag analyserat (och det har varit rätt många höprover) och i år ändrar och inte enbart på mitt foder så börjar man ju undra.

Det låter ju minst sagt märkligt.....
Det måste vi ju ändå ta reda på. Man vill ju inte betala dyra pengar för något som inte är korrekt.
Nej, jag kände på mig direkt jag fick analysen att det inte kunde stämma. Jag må vara godtrogen, men det KAN bara inte vara SÅ HÄR dåligt proteinvärde i höet. Herregud, jag har ju fått en förstskörd slagen i mitten av augusti som varit bättre. Det är snudd på omöjligt ju.

Nej, i morgon ska jag ringa runt lite. Det här ska jag verkligen få klarhet i. :cool:
Jag ska fråga om koefficienten också om inte den där herrn har lunch hela dagen i morgon också. :o

HÄR! Delvis KL
Jag skrev en annan tråd för ett tag sen där jag undrade vad som bestämmer smältbarheten av grovfodrets råprotein. Har inte fått något svar där ännu. Under alla år vi tagit höanalys så har analysföretaget räknat med en smältbarhetskoefficient på 0,65. Liksom Planck skriver i sin bok. Undantaget foder med mycket hög halt av växttråd som då förståeligt får sämre smältbarhet.

I år, med alla dessa höprov som slagits onormalt tidigt ska det väl ändå inte vara så hög halt VT att smältbarhetskoefficienten ändras? Eller? :confused:

I ditt hö så har du råproteinet på 61 g per kilo TS, med normal uträkning (multiplicera med 0,65) så skulle smrp hamna på 39,65 g per kilo TS (33,3 g per kg foder). Räknar man som man gjort med mitt foder (0,56) så hamnar ditt hö på 34,1 g per kilo TS. I ditt hö har man räknat med en smältbarhetskoefficient på 0,43 (!) för att landa på 26 och nu fattar jag absolut ingenting....

Antingen har jag missuppfattat allt kring höanalyser eller så har de forskat fram nya rön eller så skojar de med oss på Eurofins...

Jag använde mig av formeln och proteinkalkylatorn som finns på freefarm (längs ner på sidan) och får smb. rp. till 26 precis som i analysresultatet.

(Har just nu inte tillgång till Planck så jag vet inte vad det står om smältbarhetsberäkningar där, men freefarm hänvisar även till just Planck).

Ja just det. Där ser det ju ut att stämma....Men det står ju också att det är en omvandling av foder avsett för kor??
Ska koefficienten ALLTID vara den samma när man räknar ut smbrpr/TS?

Vilket proteinvärde är det man ska utgå ifrån när man beräknar foderstaten?

Är det det g per kg foder eller det g per kg TS?
Alltså den höga eller låga siffran?

Senast ändrad:

Ja just det. Där ser det ju ut att stämma....Men det står ju också att det är en omvandling av foder avsett för kor??
Ska koefficienten ALLTID vara den samma när man räknar ut smbrpr/TS?

Vilket proteinvärde är det man ska utgå ifrån när man beräknar foderstaten?

Är det det g per kg foder eller det g per kg TS?
Alltså den höga eller låga siffran?

Smältbart råprotein är samma för hästar och kor.

Jag skulle använda mig av g per kg foder när jag räknar, men det är en smak sak.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur