Hur ser man resultat från förarprov BE?

dumle_gumman

Trådstartare
Jag har klarat uppkörningen för BE :banana::bump::banana::bump:

Den jag körde upp för sa att man kan logga in med sin personliga kod och se provresultatet... VAR gör man detta? Jag hittar inte dit.... koden har jag.



Tack! :bow:
D-G
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Åh kan man fortfarande ta BE-kort? Trodde bara den här "utökad b" fanns nu?! :confused: :)
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Utökat B är ju enbart i specifika situationer användbart, BE är fortfarande den bättre lösningen (då kan du ju köra på bruttovikt t ex)
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Utökat B är ju enbart i specifika situationer användbart, BE är fortfarande den bättre lösningen (då kan du ju köra på bruttovikt t ex)

hur menar du bruttovikt??

känns som man har nytta av utökad B om man har en tung dragbil??!

jag tjänar dock inte mycket på vare sig utökad B eller BE med min nuvarande bil...
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Totalvikten spelar ingen roll, du kör på bruttovikten på släpet.

men man får väl ändå inte överstiga 3500 kg med BE? enligt de nya reglerna alltså... eller??

för vad jag fått förklarat för mig tidigare så tjänar jag inte mycket alls med vare sig utökad b eller BE med nuvarande bil...
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Släpets totalvikt får med nya reglerna inte överstiga 3 500 kg. Vi som tog BE innan ändringarna behöver inte beakta den ändringen.

I mitt tycke tjänar man alltid på ett större körkort.
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Släpets totalvikt får med nya reglerna inte överstiga 3 500 kg. Vi som tog BE innan ändringarna behöver inte beakta den ändringen.

I mitt tycke tjänar man alltid på ett större körkort.

jaha är det bara släpets totalvikt som inte får överstiga?

men man måste väl oavsett se till bilens begränsningar... eller? det är DÄR skon klämmer för min del... :(
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Ja, gränsen på 3 500 kg är släpets totalvikt.

När det gäller bilens begränsning så är det, som Lovisaleonora_ skriver, bruttovikten på släpet som är aktuell, inte totalvikten.
Exempel min bil:
B-kort totalvikt 1 370 kg
BE-kort bruttovikt 1 800 kg

Jag kan alltså dra ett släp med totalvikt 1 990 kg (vilket är det jag letar efter) så länge släpets tjänstevikt och lasten tillsammans inte överstiger 1 800 kg.
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Det fina är att du kan koppla ett släp med totaltvikt 3000 kg, men inte lasta tyngre än bilen får dra. Det kan ibland göra stor skillnad, om det är svårt att hitta en lämplig totalvikt, men dragvikten ändå är rimlig.
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Det fina är att du kan koppla ett släp med totaltvikt 3000 kg, men inte lasta tyngre än bilen får dra. Det kan ibland göra stor skillnad, om det är svårt att hitta en lämplig totalvikt, men dragvikten ändå är rimlig.

och hur vet jag vad maxgränsen för vad min bil får dra är? jag vet inte vilken rubrik som betyder vad :p
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Det står i klartext i regbeviset.

OK! För när jag frågat tidigare så fick jag svaret att jag inte tjänar mer än 70 kg vare sig med utökad B eller BE...

Utdrag ur reg-bevis:
Skattevikt, kg: 1540
Tjänstevikt, kg: 1540
Totalvikt, kg: 1970
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3570
Max lastvikt, kg: 430

Så, stämmer det uttalandet jag fått tidigare om att jag bara kan tjäna 70 kg med både BE och utökad B?
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Din bil får aldrig någonsin dra mer än 1600 kg. Det står ju klart och tydligt.

Med B får du dra 1530 kg. Enkel subtraktion: 1600-1530 = 70 kg. Du kan aldrig komma högre med släpet än så oavsett behörighet.

Däremot får jag med den bilen koppla ett släp med totalvikt 4200 kg, och det kan ju vara en fördel så länge lasten ryms inom bruttovikten.
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Din bil får aldrig någonsin dra mer än 1600 kg. Det står ju klart och tydligt.

Med B får du dra 1530 kg. Enkel subtraktion: 1600-1530 = 70 kg. Du kan aldrig komma högre med släpet än så oavsett behörighet.

Däremot får jag med den bilen koppla ett släp med totalvikt 4200 kg, och det kan ju vara en fördel så länge lasten ryms inom bruttovikten.

Uhm, nu kanske jag är trögfattad men MIN BIL får aldrig dra mer än 1600 men DU får med MIN BIL helt plötsligt dra 4200??! :confused: :eek: :angel:
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Nej. Jag får koppla ett släp på 4200 kg totalvikt. Så länge bruttovikten inte är mer än 1600 kg. DET är skillnaden mellan att ha tagit BE innan 2013.
 
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Uhm, nu kanske jag är trögfattad men MIN BIL får aldrig dra mer än 1600 men DU får med MIN BIL helt plötsligt dra 4200??! :confused: :eek: :angel:

Du måste lära dig att skilja på bruttovikt och totalvikt.

Bruttovikt är vad släpet väger inkl last vid ett givet tillfälle.

Totalvikt är släpets vikt + hur mkt du max får lasta på släpet (vad draganordning och konstruktion är dimentionerade för).


Släpet väger 1000 kg, du ställer in en häst som väger 500 kg = Bruttovikt 1500 kg.


Med BE (taget innan 2013) kan du koppla på ett släp som har en TOTALVIKT på hur mkt som helst om det vid ett givet tillfälle inkl. ev last, inte väger mer än vad din bil max får dra.

Man behöver alltså inte hålla på och väga om släp hit och dit bara släpet väger tillräckligt lite för att du ska kunna lasta det du vill lasta (ex en häst på 500 kg) utan att släpet och hästen tillsammans överstiger vad bilen får dra.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser man resultat från förarprov BE?

Du måste lära dig att skilja på bruttovikt och totalvikt.

Bruttovikt är vad släpet väger inkl last vid ett givet tillfälle.

Totalvikt är släpets vikt + hur mkt du max får lasta på släpet (vad draganordning och konstruktion är dimentionerade för).


Släpet väger 1000 kg, du ställer in en häst som väger 500 kg = Bruttovikt 1500 kg.


Med BE (taget innan 2013) kan du koppla på ett släp som har en TOTALVIKT på hur mkt som helst om det vid ett givet tillfälle inkl. ev last, inte väger mer än vad din bil max får dra.

Man behöver alltså inte hålla på och väga om släp hit och dit bara släpet väger tillräckligt lite för att du ska kunna lasta det du vill lasta (ex en häst på 500 kg) utan att släpet och hästen tillsammans överstiger vad bilen får dra.


okej, då är jag med. tack för förklaringen :bow: :)

men de släp jag tittar på väger ca 800-850 kg och pålle väger ca 600 kg... så med det nya BE och den nya "utökad b" så tjänar jag väl inte direkt någonting med nuvarande bil...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 013
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 841
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 791
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp