Hur ser en normal hästs kindtänder ut?

axel

Trådstartare
Har försökt att hitta någon bild på hur kindtandsraderna ska se ut framifrån. Min hästs tänder raspades på klinik i Maj-05. I Dec. bet den sig i kinden under ridning. Kände då att utsidan i överkäken var som en knivsegg. Hästen raspades igen. men jag tror att den kan ha s.k saxbett. Vet. tyckte inte att det var nå´t konstigt. Ska överkäkens tänder vara 0,5 cm utanför underkäkens rad? Behöver jag tillägga att vi ska till tandläkare?

Sv: Hur ser en normal hästs kindtänder ut?

Ja överkäkens kindtänder skall ligga rejält utanför underkäkens. Om hästen huvudsakligen tugga grovfoder fixar sig slitaget ändå på ett vettigt sätt genom käkarnas roterande rörelse. Lite vassa kanter blir det alltid, när vi sätter bett o träns på hästen bilr det extra viktigt att hålla efter dessa, kanske mer än vad som egentligen är naturligt.
Vad som är ett onormalt bett el ej kan jag inte säga utan att kolla själv.
Vore intressant aff få veta hur mkt grovfoder resp kraftfoder hästen får.
PL

Sv: Hur ser en normal hästs kindtänder ut?

peter_lundin skrev:
Ja överkäkens kindtänder skall ligga rejält utanför underkäkens. Om hästen huvudsakligen tugga grovfoder fixar sig slitaget ändå på ett vettigt sätt genom käkarnas roterande rörelse. Lite vassa kanter blir det alltid, när vi sätter bett o träns på hästen bilr det extra viktigt att hålla efter dessa, kanske mer än vad som egentligen är naturligt.
Vad som är ett onormalt bett el ej kan jag inte säga utan att kolla själv.
Vore intressant aff få veta hur mkt grovfoder resp kraftfoder hästen får.
PL

Hästen har fri tillgång på bra hö. Skulle uppskatta att den äter ca.12 kg+2 kg hösilage, 4 kg havrekross, Betfor, Linfrö, Kli, Soja och 3 kg Morotar. Tuggytorna är så väldigt lutande. På överkäkens insida är kanten i tandköttet och på utsidan tja kanske 3 cm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny (fyller 7 år i år) fick i höstas en kväll svårt att äta. Spottade ut allt hö, åt inget annat än uppblött lucern. Veterinären...
Svar
4
· Visningar
3 531
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama