Hur sent betäcka?

Sv: Hur sent betäcka?

Så länge han är fertil går han ju att betäcka med och jag vet då av hanar som betäckt med lyckat resultat när de varit 14 år.

Och jag vet en 13,5 åring som aldrig tidigare parat, det blev 5 valpar efter gamel man.
Men! Tänk på att det är ansträngade att para, hanen måste vara i bra kondition för att orka.
Sedan hade jag nog tagit ett sperma prov så att man vet att där är liv i "de små simande sakerna"

Det finns ingen gräns men spermakvaliten sjunker med åren. På en hund som från början har bra kvalite kan den sjunka mycket innan det i praktiken påverkar fertiliteten.
PL

tror oftas avelsvärdet (populariteten ) sjunker före fertiliteten

Mja...
raser utvecklas ju, men inte alltid till det bättre tyvärr.
Mitt exempel på den 13,5 åriga hanhunden som fick bli pappa för första gången i sitt liv, var ett försök att återgå till gamla linjer.
Han var en linjeavlad hane av gamla stamen och den ända som fanns kvar i livet.
Av de 5 valparna har 4 av använts i sin tur i avel.
Den 5:de håll inte riktigt måttet extriört och har aldrig använts i avel.

Mja...
raser utvecklas ju, men inte alltid till det bättre tyvärr.
Mitt exempel på den 13,5 åriga hanhunden som fick bli pappa för första gången i sitt liv, var ett försök att återgå till gamla linjer.
Han var en linjeavlad hane av gamla stamen och den ända som fanns kvar i livet.
Av de 5 valparna har 4 av använts i sin tur i avel.
Den 5:de håll inte riktigt måttet extriört och har aldrig använts i avel.

har också använt en äldre hane en gång, vissa raser behöver gå ett steg tillbaka, eller vad man ska kalla det.

KL Sen har vi varianten med matte/husse som kommer in med Fido 10+ som skall ha testikelintyg för nu skall han bli pappa! Lite försiktigt undrar man vilken tik som skall paras men så långt har de inte kommit.
PL

QUOTE=peter_lundin;9543374]KL Sen har vi varianten med matte/husse som kommer in med Fido 10+ som skall ha testikelintyg för nu skall han bli pappa! Lite försiktigt undrar man vilken tik som skall paras men så långt har de inte kommit.
PL[/QUOTE]

Väldigt genomtänkt avel...:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har hanhundar som påverkas av löptikar i närheten, hur hanterar ni det? T.ex. hanhund som slutar äta och gnäller/gläfser/ tjuter...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka