Hur sätter ni igång era hästar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
S

Sissan

Jag är bara intresserad av hur andra gör och om det finns några intressanta ideer som man själv inte tänkt på....;)

Sv: Hur sätter ni igång era hästar?

Sissan skrev:
Jag är bara intresserad av hur andra gör och om det finns några intressanta ideer som man själv inte tänkt på....;)

Beror på vad för igångsättning...

Kan vara skritt en dag till en vecka o sen börja jogga...

Jag har alltså en häst som stått och latat sig i ett års tid nu och nu vill jag ha igång henne för att ev se om hon skulle kunna bli nån travare.. Hon har varit i kondition förr men hon har aldrig varit nog koncentrerad framåt utan bara gått och tittat på naturen och filosoferat i största allmänhet. Hon kan trava men har inga ambitioner att ta sig nånstans snabbt..:D

:smirk: Hon är 5 år och har stått pga min graviditet och senare tidsbrist...

Hon hade god kondition men ingen tävlingskondition då jag inte fick henne att koncentrera sig framåt utan hon var mer natur- och miljöintresserad.. Tror inte det finns en kör eller ridväg där hon inte har studerat varje större sten, postlåda, soptunna, vad de som bor längst vägen gör osv.. Kan tillägga att hon är inte rädd utan bara nyfiken till max. Hon blev riden nån vända i somras och då hade hon varit mer framåt än tidigare så jag hoppas att hon har "mognat" lite...

Ex. Börja med att jogga kortare turer, öka sen antalet dagar/v du kör och sen nån vända längre, fler och längre osv. blanda in lite "fartlek" och sen intervaller och/eller backjobb

Jag satte på min halvstängt och ett stort ludd på nosremmen, när jag körde rakbanejobb ensam, då hon "hoppade" för allt.
Ett spår i gräset på sidan, en grästuva som låg lite fel, vattenpöl mm Listan kan göras lång.......
Spelade ingen roll vilket tempo jag körde, hon var mer koncentrerad på "spöket Mollgan" än på jobbet.
Funkade helt ok på henne iaf.

Finns de som är bättre än mig på uppträning så dom får hoppa in och svara

Ja det som jag har haft problem med när jag tränat upp mina hästar har varit att jag har fått fram hästar som kunnat trava mil men inte haft nåt speed. Jag har alltså varit så försiktig att de i princip skrittat första månaden därefter har jag lagt in lite trav i nån/några månad för att sen trava längre och längre sträckor eftersom tills de har haft en sjuhelsikes kondis MEN!! då har jag inte fått till speedet trots att jag sen kört intervaller.. Sen rider jag mycket både på väg, i skog och i djupsnö.. Däremot har de inte blivit halta utan varit väldigt friska i benen..;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
864
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka