Hur sätter man ihop mitt spritkök?

Enya

Trådstartare
Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som detta utan detta fick jag av min bror. Det är nog en äldre variant men borde väl sättas ihop på liknande sätt. Jag får inte riktigt rätt på det och har till och med bildgooglat för att få ordning på det. Sista utvägen är att köpa ett helt nytt för att slippa krångel men det känns onödigt när jag ju har detta.

Så jag kom på att här på buke finns massor av kunskap! Säkert kan någon vägleda mig i ihopsättningen av mitt kök. Det är ju aningens irriterande att inte få ordning på en sådan simpel sak, men tänker i alla fall inte sitta där i skogen och kväva elden eller något för att jag inte tagit reda på hur det ska vara som bäst, bara för att jag är för stolt och för envis, för nog tusan är jag just det, men inte alltid helt dumdristig-jag gillar te!

1.jpg
 
Om man sätter det så så är skålarna rakt på behållaren ju, de är för små för öppningen.
2.jpg
 
4.jpg

Ska det vara så här?
Är det tillräckligt med syre och plats för lågan att brinna?
 
5.jpg

Man kan göra te även när man tältar, så jag köpte en tekittel till mitt kök, vill inte förstöra min röda fina som står i bakgrunden :D
 
Ditt spritkök är inte från Trangia utan mer sannolikt den här mer generiska OEM-produkten. Clas Ohlsons version med deras eget varumärke Asaklitt är i princip identisk, gissar att det är samma produkt.
Du var rätt ute i den sista bilden (#4): Visa bifogad fil 147602
Tack! Vad bra att få klarhet! Har varit helt förvirrad i skallen över hur det ska sättas ihop, tycker den andra varianten är mer självklart eller så är det för att jag gjort det så många gånger förut och den här inte alls kanske.

Är detta köket sämre än Trangia så att jag kanske borde köpa nytt i alla fall?
 
Är detta köket sämre än Trangia så att jag kanske borde köpa nytt i alla fall?
Jag tror att det ligger betydligt mer, och mer strukturerad, produktutveckling i ett Trangia. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att skillnaden är stor eller ens märkbar för en sällananvändare utan särskilt höga krav. Jag tycker inte att det låter som att du behöver byta.
 
Jag tror att det ligger betydligt mer, och mer strukturerad, produktutveckling i ett Trangia. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att skillnaden är stor eller ens märkbar för en sällananvändare utan särskilt höga krav. Jag tycker inte att det låter som att du behöver byta.
Jag håller med! Som sällananvändare kommer du förmodligen inte att uppleva någon som helst skillnad med ett Trangia. Ett spritkök är, vilket man än väljer, en väldigt enkel apparat och där de allra flesta gör exakt samma sak med bara små variationer i prestation.
 
Den enda anledningen till att byta är för mig att man med trangia kan ha gasbrännare vilket är mycket smidigare än t-röd imo.
Ok, ja, av den anledningen byter jag inte (än). Jag har aldrig använt det utan enbart t-röd och det kan jag hantera. Det är första gången jag ska tälta utan att kunna se så bra och då känns det osäkert att lära mig nya saker mitt i allt. Har tidigare tänkt att gasbrännare skulle vara praktiskt, men det blev inte av och så har det gått utför med ögonen och jag har inte tältat på 10 år eller så.
 
Jag håller med! Som sällananvändare kommer du förmodligen inte att uppleva någon som helst skillnad med ett Trangia. Ett spritkök är, vilket man än väljer, en väldigt enkel apparat och där de allra flesta gör exakt samma sak med bara små variationer i prestation.
Bara det duger till att laga enkel mat på så är jag nöjd :)
 
Jag tror att det ligger betydligt mer, och mer strukturerad, produktutveckling i ett Trangia. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att skillnaden är stor eller ens märkbar för en sällananvändare utan särskilt höga krav. Jag tycker inte att det låter som att du behöver byta.
Mina krav är att värma vatten till te och laga enkel mat så jag får mat i mig när jag är ute, så fungerar den till det så blir det bra. :)
 
Det kommer det att göra helt säkert. Jag har lagat massor med mat på allehanda former av utekök. Det krävs inte så mycket av köket för att det ska fungera.
Har du några tips att tänka på?
Det är evigheter sedan jag använde ett och nu ser jag dåligt också. Jag vet, jag är en idiot som ska ge mig ut och tälta ensam utan att se, med blindpinne och allt, gå vilse osv, men vad fan, man lever bara en gång och då kan man ju lika bra leva tänker jag. :)
 
Har du några tips att tänka på?
Det är evigheter sedan jag använde ett och nu ser jag dåligt också. Jag vet, jag är en idiot som ska ge mig ut och tälta ensam utan att se, med blindpinne och allt, gå vilse osv, men vad fan, man lever bara en gång och då kan man ju lika bra leva tänker jag. :)
Häll upp mer sprit i brännaren än vad du behöver. Det är inte kul när lågan slocknar mitt i matlagningen och man måste vänta på att brännaren ska svalna innan man fyller på. Överskottet använder jag ofta till att värma diskvatten.

Och njut av att käka ute! Det är så himla go känsla när man sitter på en berghäll, i en skogsglänta eller ute på fjället och precis lagat klart maten.
 
Häll upp mer sprit i brännaren än vad du behöver. Det är inte kul när lågan slocknar mitt i matlagningen och man måste vänta på att brännaren ska svalna innan man fyller på. Överskottet använder jag ofta till att värma diskvatten.

Och njut av att käka ute! Det är så himla go känsla när man sitter på en berghäll, i en skogsglänta eller ute på fjället och precis lagat klart maten.
Ja det minns jag nu ja! Det har jag råkat ut för!
Att dricka te tidig morgon och se på när solen går upp är inte helt illa det heller faktiskt. Det är lite speciellt att äta ute, maten smakar bättre även om den är enkel :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp