Hur sätta liverpool/postkandar?

M

mizz

Hjärnsläpp, totalt. Har nu återupptagit körningen efter betet. Och vet inte hur bettet ska sitta?!? Vill ha den räfflade delen på liverpool/postkandaret bakåt/nedåt, men då måste jag knäppa kedjan på "fel" sida. Förstår inte hur jag tänkt innan, trodde att jag trott rätt förut men det blir fel ändå nu. Förmodade att det blivit ett fel i hanteringen (eller en grå tomte varit framme) med postkandaret. Men idag plockade jag fram liverpoolstånget, samma likadant där. Det räfflade framåt/uppåt. Vet nu varken in eller ut.

Hur ska det sitta och kanske mest intressant varför (med tanke på det räfflade)?

Sv: Hur sätta liverpool/postkandar?

postkandaret kan användas åt båda håll. dvs den släta delen mot tungan är lite mildare och den räfflade sidan mot tungan gör bettet skarpare.
kan du inte använda den släta sidan mot tungan istället,och behöver du skarpare kan du ju flytta ner tömmen en ring så får du en skarpare effekt.

då jag vanligtvis kör på vanligt tredelat bett så upplevde både jag och hästarna en avsevärd skillnad då vi kör med postkandaret,för oss räcker gott och väl med den oräfflade sidan och tömmen i översta ringen blir skarpt nog för oss ,men det är ju så klart olika för olika hästar hur skarpt man behöver.

/k

Sv: Hur sätta liverpool/postkandar?

Jaja, mer eller mindre skarpt/milt.

Tack för svar, blev lite brydd ett tag. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka