Hur sakta bör man vänja in hästen vid sojamjöl?

Rodluvan

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: Hur sakta bör man vänja in hästen vid sojamjöl?

Har letat runt, men hittar inget svar på just den frågan. Hästen behöver ca 300 gram pga något lågt proteininnehåll jämfört med energiinnehåll i grovfodret. Kan man börja med en dl (som tydligen ska väga ca 60 gram enligt internet)? Eller hur mycket ska man börja med och hur mycket ska man öka? :p

Jättetacksam för svar!
 
Jag vet inte vad som är rätt eller vad som är rekommenderat, men jag har vant in med 1/2 dl per vecka och vi har gjort lika på ridskolan där jag jobbar. Känns bättre att ta det försiktigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 853
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp