Hur rider ni fri skritt?

Fossing

Trådstartare
Bara en liten fundering om den fria skritten, som en dressyrrorelse.
Jag har noterat att det ar skillnad pa fri skritt i sverige och utomlands. I Sverige ger vi langa tyglar, hasten ska stracka ut halsen och marschera pa pa en rak linje, aktivt men utan tygelkontakt (jag har hela livet hallt vid tygelspannet och latit hasten fa totalt frihet)
Utomlands rider man free walk genom att lata hasten ta kontakten sa langt ner (inte bakat) det bara gar, samtidigt som den ar aktiv och stracker ut rygg och hals. Men tyglen far inte glappa och den blir aldrig sa lang som till spannet.

Vad ar egentligen korrekt? Och varfor ar det olika?
Jag bor i England, tranar for en engelsk och en tysk tranare och bada vill ha kontakt i den fria skritten.

Sv: Hur rider ni fri skritt?

Menar "alla" fri skritt då (dvs den fria skritten som vi menar)? Låter nästan som ökad skritt för mig. Har dock ingen erfarenhet varken av tysk eller engelsk dressyrträning!=)

Kan det vara så att vi i Sverige missat lite av hur skritt på lång tygel "ska" ridas?

Bara en liten fundering om den fria skritten, som en dressyrrorelse.
Jag har noterat att det ar skillnad pa fri skritt i sverige och utomlands. I Sverige ger vi langa tyglar, hasten ska stracka ut halsen och marschera pa pa en rak linje, aktivt men utan tygelkontakt (jag har hela livet hallt vid tygelspannet och latit hasten fa totalt frihet)
Utomlands rider man free walk genom att lata hasten ta kontakten sa langt ner (inte bakat) det bara gar, samtidigt som den ar aktiv och stracker ut rygg och hals. Men tyglen far inte glappa och den blir aldrig sa lang som till spannet.

Vad ar egentligen korrekt? Och varfor ar det olika?
Jag bor i England, tranar for en engelsk och en tysk tranare och bada vill ha kontakt i den fria skritten.

Jag hittade en video (engelsk)

http://www.youtube.com/watch?v=bMW_SZE4VZc

Kan det vara så att vi i Sverige missat lite av hur skritt på lång tygel "ska" ridas?
Det tror jag inte.
den fria skritten har ett syfte- total avspänning, men om hästen skrittar illa eller går som en stjärnkikare kan man rida ökad skritt.

Videon som vi tittade på med britten för ett tag sen.. din favvis. den fick gå i fri skritt o var väl inte van vid det o strävade uppåt- är jag verkligen fri från bettinverkan:banana:

Jag anser att hästarna ska få titta o röra sig som de vill mellan jobbpassen

Vad skiljer då fri och ökad skritt, om du frågar de tränare du rider för?

Jag tycker lixom Axel att fri skritt har en viktig poäng.

Ja, jag vet inte - jag är inte på den nivån. :) Men jag har tittat rätt mkt på tyska utbildningsvideos, och där jobbar hästen i den fria skritten på ett annat sätt än vad som ses i exempelvis Sverige?

I mina ögon verkar det som att det som visas i filmen och heter free rein walk inte är samma sak som det som i Sverige definiers som fri skritt. Det är olika rörelser och har olika funktion. Det som heter fri skritt i Sverige ingår ju endast i LC programmen och meningen där är som jag förstått det att hästen ska visa att den är avspänd och rör sig genom kroppen, inte att den ska visa något större arbete och det är så jag använder den fria skritten också. Som avkoppling och avslappning mellan de mer ansträngande delarna i ridpasset.

Nått jag funderar på i sammanhanget är om de aldrig rider med helt lång tygel i England och Tyskland och om de gör det vad kallar de det? Om de inte gör det, varför inte? Rörelsen som i filmen heter free rein walk skulle jag nog översätta med ökad skritt, liksom den som heter extended wlk, ser mer ut som gradskillnad av samma sak. Rent semantiskt känns det konstigt att kalla det free rein walk när hästen inte är fri från tygeln men det är ju bra ord iofs.

*KL*

Hittade detta vilket är British Dressages definition av free walk:

"Free walk on a long rein is a pace in which the horse is allowed complete freedom to lower and stretch out his head and neck while the rider maintains a light contact through the rein."

Svenska TR:

"Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet från tygeln
och tillåts att sträcka ut hals och huvud. Tygeln skall hänga fritt"

Ur FEI:s definition of paces and movements:

"Free walk. The free walk is a pace of relaxation in which the horse is allowed complete freedom to lower and stretch out his head and neck."

Fullkomlig frihet och complete freedom är ju samma sak, enda skillnaden är att man talar om i den brittiska definitionen att man ska ha lätt kontakt. Det står inte i den svenska definitionen men å andra sidan har man inte talat om där att ryttaren INTE får ha någon kontakt alls, bara att tygeln ska hänga fritt.

Poängen må ju vara att tygeln inte får förhindra hästen från att sträcka ut.

Det kan helt enkelt vara så att man har valt olika sätt att beskriva samma sak? Båda definitionerna bygger rimligen på FEI:s definition och för FEI verkar "complete freedom" vara nyckelbegreppet, dvs tygeln får inte vara i vägen.

Fast det blir ju inte riktigt samma sak om tygeln hänger fritt (hänger tygeln fritt anser i alla fall jag att man inte ska ha nån kontakt, har men det hänger inte tygeln fritt) eller om man som i den engelska definitionen ska ha lätt kontakt med tygeln. Nu är det ju inget större problem, det är bara i LC det förekommer som rörelse och där ska ju tygeln hänga fritt enligt TR (och så dömmer domarna också, ialla fall dem jag träffat på), för övrigt får man väl komma överens med sin tränare vad hen menar med fri skritt och när man rider själv så rider man ju det som passar just då och det är inte så viktigt vad det kallas.

Fast det blir ju inte riktigt samma sak om tygeln hänger fritt (hänger tygeln fritt anser i alla fall jag att man inte ska ha nån kontakt, har men det hänger inte tygeln fritt) eller om man som i den engelska definitionen ska ha lätt kontakt med tygeln. Nu är det ju inget större problem, det är bara i LC det förekommer som rörelse och där ska ju tygeln hänga fritt enligt TR (och så dömmer domarna också, ialla fall dem jag träffat på), för övrigt får man väl komma överens med sin tränare vad hen menar med fri skritt och när man rider själv så rider man ju det som passar just då och det är inte så viktigt vad det kallas.

Precis :)

tiotio

Nej i något LB program förekommer det också. Precis i Sverige måste du släppa ut tygeln helt annars får man avdrag.

*KL*

Hittade detta vilket är British Dressages definition av free walk:

"Free walk on a long rein is a pace in which the horse is allowed complete freedom to lower and stretch out his head and neck while the rider maintains a light contact through the rein."

Svenska TR:

"Fri skritt är en vilande rörelse, där hästen lämnas fullkomlig frihet från tygeln
och tillåts att sträcka ut hals och huvud. Tygeln skall hänga fritt"

Ur FEI:s definition of paces and movements:

"Free walk. The free walk is a pace of relaxation in which the horse is allowed complete freedom to lower and stretch out his head and neck."

Fullkomlig frihet och complete freedom är ju samma sak, enda skillnaden är att man talar om i den brittiska definitionen att man ska ha lätt kontakt. Det står inte i den svenska definitionen men å andra sidan har man inte talat om där att ryttaren INTE får ha någon kontakt alls, bara att tygeln ska hänga fritt.

Poängen må ju vara att tygeln inte får förhindra hästen från att sträcka ut.

Det kan helt enkelt vara så att man har valt olika sätt att beskriva samma sak? Båda definitionerna bygger rimligen på FEI:s definition och för FEI verkar "complete freedom" vara nyckelbegreppet, dvs tygeln får inte vara i vägen.

Vilket iallafall jag tolkar som att vi har rätt begrepp på den fria skritten här i Sverige enligt FEI.

Jag har inte varit i Tyskland och sett hästar utbildas, men sett mkt videos via min tränare. Det förekommer inte inslag av fri skritt där, vilket jag tolkat som att hästen jobbas hela tiden, men i olika former. I den fria skritten har ryttaren lätt lätt kontakt och hästen ser mer aktiv och "rund" ut om man jämför med svenska ekipage?

Å andra sidan är detta ju instruktionsvideos, de väljer ju ut sina sessioner... :laugh:

Kan det bero på att hästarna skrittas fram för hand o sen hoppar proffset upp o rider effektivt- på tygeln.

tror faktiskt så o att många hästar är mer stallmodiga o hålls i schack- pareras så.

hagvistelse är väl inte där som här?

Så kan det säkert vara! Det är ju inte direkt ryttare som jag som rider i filmerna...

*knapp*

Vilken :idea: moment det blev för mig här nu när jag såg den här tråden!

Har alltid funderat över varför tränaren i USA aldrig verkar bli nöjd och på senare tid alltid lägger till "don't loose the contact" varje gång hon säger åt mig att free walk.. :rofl:

Jag har aldrig kommit ihåg att fråga om just den biten, och tänkt att det har med hästarna att göra, att de alla är lite speciella. Aldrig haft en tanke på att free walk och fri skritt inte skulle vara samma sak, men nu när jag tänker på det känns det väldigt logiskt att man har en liknande definition i USA som i England...

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Spunkgrodan
·
Dressyr Nu ar jag i USA och jobbar pa ett dressyr stall. Jag jobbar som ryttare och sjalvklart nar jag satte mig pa hasten, borjade jag med...
Svar
9
· Visningar
1 412
Senast: susanne
·
Hästmänniskan Vad ar det basta larmet i stallet? Det maste val vara ett tystlarm av nagot slag. Eftersom hastarna ar inne i stallet, sa kan man ju...
Svar
10
· Visningar
2 621
Senast: cocette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?