Sv: Hur rider du in din häst?
Min unghäst (KWPN) köpte jag när hon var 3 hon hade haft träns men inte sadel eller täcke. Började givetvis med sadeln och "läsete" hästen, så länge hon var ok med vad jag hittade på så fortsatte jag. Spänner alltid sadelgjorden för hästen kan bli mer skrämd av en kasande sadel anser jag. Ledde henne i sadel och longerade med sadel tog så småningom ner stigbyglarna.
Eftersom jag inte har någon möjlighet till hjälp från någon förutom min man som inte är speciellt hästvan har jag jobbat mycket i stallet när hon stått uppbunden. Hängt i stigbyglarna, hoppat som en idiot
sidan om henne, stått på pall och hoppat som en idiot
, hängt med överkroppen över sadeln, lagt min tyngd över sadeln osv ....
När det känndes som det var dags för själva uppsittningen skulle jag hänga på henne och min man le henne ..... funka ca 2 steg sen kasade jag ner
. Då tog jag min pall och satt upp - hon var ju så van att jag hoppa och studsade bakom huvudet på henne så hon brydde sig inte alls. Min man ledde henne ett par gånger sen satte vi på longeringslinan och jag försökte styra runt lite. Allt detta utspelade sig på gådsplanen eftersom jag inte har någon ridbana men det gick bra.
Nu är det ca 1 år sedan och visst har vi stött på problem men det har överlag funkat mycket bra - ett tag slog hon mycket med huvudet så hon nästan nocka mej men då gick vi tillbaka till ledas i skritt för att sedan avancera igen ..... Hon är en mycket bestämd dam som man kommer längst med om man medlar....
Oj, vad långt det blev .....