Hur rider du in din häst?

Mastermind

Trådstartare
Berätta i detalj hur ni går till väga när ni rider in en häst, Från första början! Intressant att veta! (Och bra att ha några nya extra tips!!)

Sv: Hur rider du in din häst?

Har bara "ridigt in" två kallblodstravare, hade sadel på, satt på ena dagen, skrittade med ledare andra dagen och tredje dagen red jag ut själv med båda :angel: inga problem

Därför det är praktiskt med travare som innan är mycket körda som är van med mycket och accepterar utrustningen redan. Den dag jag rider in en ren "ridhäst" ska den först och främst köras in, vill ha samma rutin som hos travarna, den hästen kommer förmodligen bli en jag själv föder upp.

Ok! :) Hur gör ni andra, som rider in en ren ridhäst? (som på sin höjd har blivit lite tömkörd..?)

Min unghäst (KWPN) köpte jag när hon var 3 hon hade haft träns men inte sadel eller täcke. Började givetvis med sadeln och "läsete" hästen, så länge hon var ok med vad jag hittade på så fortsatte jag. Spänner alltid sadelgjorden för hästen kan bli mer skrämd av en kasande sadel anser jag. Ledde henne i sadel och longerade med sadel tog så småningom ner stigbyglarna.

Eftersom jag inte har någon möjlighet till hjälp från någon förutom min man som inte är speciellt hästvan har jag jobbat mycket i stallet när hon stått uppbunden. Hängt i stigbyglarna, hoppat som en idiot :D sidan om henne, stått på pall och hoppat som en idiot :D, hängt med överkroppen över sadeln, lagt min tyngd över sadeln osv ....

När det känndes som det var dags för själva uppsittningen skulle jag hänga på henne och min man le henne ..... funka ca 2 steg sen kasade jag ner :o. Då tog jag min pall och satt upp - hon var ju så van att jag hoppa och studsade bakom huvudet på henne så hon brydde sig inte alls. Min man ledde henne ett par gånger sen satte vi på longeringslinan och jag försökte styra runt lite. Allt detta utspelade sig på gådsplanen eftersom jag inte har någon ridbana men det gick bra.

Nu är det ca 1 år sedan och visst har vi stött på problem men det har överlag funkat mycket bra - ett tag slog hon mycket med huvudet så hon nästan nocka mej men då gick vi tillbaka till ledas i skritt för att sedan avancera igen ..... Hon är en mycket bestämd dam som man kommer längst med om man medlar....:D

Oj, vad långt det blev .....

Jag red in min häst som jag fött upp själv så allting började ju redan när hon föddes med miljöträning i form av promenader osv.
Hon hade vojlock med täckesgjord när hon var liten. Lade på en sadel bara på prov när hon var ett år och hon brydde sig inte. Hon har gått med som handhäst när jag ridit den andra hästen och jag har lett och tömkört ute i skogen på promenader. Hängde på henne lite i stallet när jag borstade henne, stod på pall bredvid och grejade så hon vande sig vid att ha mig ovanför.
När hon var 2,5 efter sommaren så satt jag upp barbacka på stallplan med grimma på bara :o
Gick hur bra som helst. Satt upp några gånger till bara upp och av efter en stund, innan vi gick till ridhuset och min mamma ledde runt henne medan jag satt på.
Efter att jag sett att det funkade att styra och stanna så började vi rida ut i skogen.
Sedan har det bara rullat på med utbildning och hon är idag 4,5 år.

Har jobbat som beridare hos en uppfödare som hade ett helt gäng 3 åringar!! Beroende på hanteringsnivå (välhanterade hästar rids in snabbare) börjar jag alltid med att skapa kontakt med varje enskild unghäst, promenader är ett bra sätt. På med träns och ut och lunka!! Ganska snabbt brukar jag lägga på sadel och släppa hästen eller linlöpa den ett par gånger innan jag går upp på den. Vissa hästar kan man "hänga på" efter ett par pass och andra behöver mer tid. Hänger på hästen tills det känns hysat stabilt, börjar att hänga som en "säck" och går sedan vidare med att sätta foten i stigbygeln så att jag kan resa mig lite och hästen kan se mig på ryggen. Detta kan skrämma vissa! När hästen går lungt frammåt utan att spänna ryggen smyger jag försiktigt över benet något framåtlutad och bara med lätt kontakt med sadeln. Sen är det bara att förtsätta steg för steg. När man efter några gånger kan sitta med sadel kontakt utan att det känns som att hästen ska explodera börjar jag använda små tygeltag och nudda hästen med skänkeln.

Det är viktigt att ha en bra och rutinerade medhjälpare som kan hålla hästen och även slänga upp ryttaren. Efter någon vecka brukar dom flesta gå att skritta och trava utan lina. Det är bara att ta det lugnt så att hästen hinner med och inte blir rädd!!! Att rida in och utbilda unga hästar är det roligaste som finns och ger massor tillbaka till ryttaren:)

Tycker det är krångligt att skriva i detalj.... Men min kom till mig direkt från betet i början på september när han var två. Var ledd till o från hage i grimma o allmänt verkad i omskött men inte mer.

Fick en snabbstart eftersom han skulle på en lokal utställning bara 2 veckor efter så vi tränade visning vid hand o promenerade lite, lättlärd.

Blev lite lastad o löshoppad kontinuerligt under hösten vilket mynnade ut i en lokal talangjakt i nytt ridhus för tvååringar som han klarade utmärkt.

Gick en körkurs som sträckte sig över hela senhösten/vintern/våren och blev därmed inkörd, kördes utomhus i maj.

Satt in o travade barbacka i december bettlöst. Sitter helst in barbacka o har fortf turer där jag rider barbacka bettlöst på slak tygel där han bara ska ta det lugnt o kunna trava på i ett konstant lugnt tempo.

Under våren ridning med sadel o bett.

Vet inte om du vill ha just själva "att sitta upp" mer i detalj eller om du ville ha helheten. För enkelt att rida in blir det när man har med "lite av varje" i det dagliga livet runt hästen. Det är liksom inte dagen med stort D att skritta själv för man klarar nya utmaningar varje dag. Så ser jag det iaf (men just nu är jag rätt trött :p ).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama