Hur registrera korsning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shane
  • Startdatum Startdatum
S

shane

Jag har köpt ett halvblodssto som är dräktigt. Hon gick med en lippizzanerunghingst förra året som betäckte henne. Hon är renrasig men hingsten är inte godkänd. Hur ska avkomman registreras/få pass? :confused:

Sv: Hur registrera korsning?

Det finns 2 alternativ. Ett dyrt och ett billligt.

Du kan välja att regga fölet som okänd härstammning på både mor och far. Dvs inget DNA test krävs. Kostar ca 1000-2000:-

Eller det dyra: Dåå ska alla 3 dna testas. du får då ett pass med komplett stambok. Du får även betala en "straff avgift" för att hingsten ej är godkänd. Kan gå på 10 000:-!

Rätta mig gärna någon om jag har fel!

Sv: Hur registrera korsning?

Egentligen är det så att hingstägaren skulle ha skickat in en språngrulla till det förbund som fölet ska registreras i redan i höstas enligt lagstiftningen Så börja med att ta reda på om det har skett för då får du också reda på var fölet ska registeras.

Är inte det gjort vilket det finns stor risk för när någon använt en icke godkänd hingst så kommer den kostnaden att till komma för dig vid registeringen.
ASVH kan registrera fölet med stam och då även på modern som är renrasig. Men de tar 5000 bara i avgift för språngrullan och i slut ända får fölet ändå gråa papper. Men här kan du se kostnaden för resten när du ansöker om pass hos dem.
http://asvh.se/regist/allm_reg.htm

Du kan också registrera fölet hos SH som har en lägre avgift för språngrullan. Även här kan du få stam på fölet i passet. Här kan du läsa mer om vad som behövs för att göra det hos dem istället. http://www.svehast.se/sh/doc/index.asp?kat=1

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka