Hur raspar man?

Harbor

Trådstartare
Vår häst raspades igår. Veterinären gav inget lugnande, satt in en munöppnar-järndel, och tog fram ett raspjärn och började fila. Allt gick hur bra som helst.
Har bara hört att man också använder maskinrasp. Var detta väldigt ovanligt?

Sv: Hur raspar man?

Hur ovanligt det är kan jag inte uttala mig om, men ingen vet kommer in i mina hästars munnar med en rasp. Annat än möjligen i nödfall.
Rasp är ett grovt verktyg som är svårt att finjobba med. Raspning/slipning bör dessutom endast tillgripas vid behov och inte mer än nödvändigt!

Vår hästtandis använder slipapparat motsvarande humantandläkarnas.

Du kan läsa en hel del om hästtandläkare om du använder sökfunktionen.

LIA

Jag antar att det är hästtandvårdare som du menar. Utbildade hästtandläkare finns inte (ännu).

/V

Jag kallar TL för hästtandläkare. För det är vad han är, även om han inte genomgått en godkänd utbildning i ämnet. :)

LIA

Det är så det brukar gå till.

Om du åker till klinik däremot kan de ha nån form av maskin.

Vi har varit både till ATG, strömsholm och skara med våran lilla tjej som har överbett. Där har de kört både med maskin och raspat.

Vi har nu fått remiss till nån kille i norrköping som ska vara duktig! Nån som vet vem det är? och kanske varit där själv?

Ingen kommer in i min hästs mun med rasp. I Småland hade dv bra utbildning i tandvård och det gavs sedering, munnen lystes upp ordentligt och så tog man endast det som behövdes med en liten tandslip.

Vi har nu fått remiss till nån kille i norrköping som ska vara duktig! Nån som vet vem det är? och kanske varit där själv?
Du menar antagligen TL (som finns i Söderköping om man ska vara noga).
Vi har anlitat honom i många år och han är föregångare inom hästtandvård (och annan djurtandvård) i Sverige.

LIA

Förstår inte grejen med att folk fortfarande raspar tänder på hästar. Jag är rädd om tänderna på mina hästar, ingen rasp kommer in i deras mun.

Lånar tråden lite hær. Någon som vet varfør hovslagare utfør raspning av tænder? Ær dom æven specielt utbilldade på tænder eller ær det bara før att dom æger en rasp de får lov att utføra detta?

Antar vem du fått remiss till, han(TL) är fantastisk. Den enda som får komma in i mina hästars munnar sedan 15 år tillbaka!

För att dom får betalt för det.
Dom kan säkert inte mer om hästtänder än den genomsnittligt hästkunnige, men dom är billigare än hästtandvårdare/tandläkare, så därför låter många snålheten bestämma.
Många har nog dessutom inte insett behovet av kunnigt folk i hästens mun. ;)

LIA

Förr var det så att hovslagarna fick en liten kortare utbildning i tandraspning så dom var dom enda som utförde raspning. Sen togs detta bort och dom flesta hovslagare vill inte längre raspa tänder då dom känner att dom inte kan tillräkligt. Jag går till Hästtandvårdare som är utbildad i yrket, vetrinären raspar även sånt som inte behöver raspas och det tycker jag är onödigt!! Vår tandis är väldigt försiktig och nogrann och tar en tand i taget om det behövs!!

Håller med! Går man till rätt person som är utbildad så är det ju snarare mer positivt än negativt. Man hjälper ju hästen! bort med hakar etc. Många hästar får ju ätproblem om man inte kontrollerar tänderna med jämna mellanrum..
Tycker många som svarat verkat mest negativt inställda..

Vår häst raspades igår. Veterinären gav inget lugnande, satt in en munöppnar-järndel, och tog fram ett raspjärn och började fila. Allt gick hur bra som helst.
Har bara hört att man också använder maskinrasp. Var detta väldigt ovanligt?

Mina hästar brukar inte heller få lugnande, det har aldrig behövts.
Min veterinär tittar ordentligt, känner med handen i munnen och tar ett par tag med raspen om det behövs. Ibland har det funnits en liten hake, ibland inte o då gör han naturligtvis ingenting.
Jag har provat både sk hästtandvårdare, veterinär o TL (på den tiden han fortfarande gjorde hembesök). Den som raspade mycket o länge var den sk hästtandvårdaren. Jag har fullt förtroende för att min veterinär gör det på ett bra sätt, så han kollar tänderna i samband med den årliga vaccineringen.

En maskinrasp kommer öht inte innanför dörrarna på mitt stall! Har sett alldeles för mycket elände på andras hästar!

det är väl ingen som sagt att man inte ska kontrollera tänderna?
Det folk reagerar på är vem o hur den utför jobbet.

kl

Ojoj, folk förfasar sig över att veterinären använt en rasp... Vilket är helt i sin ordning, lite svettigare än med maskin bara... Man kan absolut göra små korrigeringar med rasp av kolfibertyp också. Så onödiga kommentarer.

Det är däremot ingen som reagerar på att veterinären inte gjorde en ordentlig undersökning med bra ljuskälla, spegel och sond. Nej, det är inte så petigt, men raaasp, oh my..!

Precis. Jag vill ha en bra undersökning, med riktigt ljus, fin munstege och allt lätt tillgängligt. Inklusive sedering om det behövs, inte minst för att veterinären ska komma åt att undersöka och utföra behandlingen på det sätt det var tänkt.

Lånar tråden lite hær. Någon som vet varfør hovslagare utfør raspning av tænder? Ær dom æven specielt utbilldade på tænder eller ær det bara før att dom æger en rasp de får lov att utføra detta?
Ingen seriös hovslagare raspar hästtänder!!!
Hovslagare skall hålla sig till att raspa hovar,hästtänder är inget vi skall hålla på med!

Hovslagare är inte behöriga att utföra behandlingar i en hästmun,finns kanske en och annan idiot som gör detta men isåfall gör de nåt de inte har utbildning för.

En seriös hovslagare har så pass mkt hästkunskap att den vet vilken ände den har utbildning på .

En hovslagare som raspar hästtänder utan utbildning saknar säkerligen respekt och kunskap om hästen iövrigt med ,antagligen skor h*n som ett arsle oxå..:angel:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka