Hur räkna ut magnesium/Kalcium förhållandet i fodret?

N

Nanook

Hej Bukisar:)

Hur räknar man ut förhållandet mellan magnesium/kalcium i foderet, hö+kraftfoder???

Läste nyss att förhållandet ska vara 5:2, men hur räknar man då ut detta:confused:

Tacksam för svar:bump:

Sv: Hur räkna ut magnesium/Kalcium förhållandet i fodret?

Balansen mellan ca/mg ska vara: Underhåll/lätt arbete: 2,7. Antar du menar vuxen häst och ingen häst som gör extremt hårt arbete och ej är dräktig.

Växande unghästar ska ha 4,0-5,0.

Man delar ca med mg i totalfoderstaten.

Hej Bukisar:)

Hur räknar man ut förhållandet mellan magnesium/kalcium i foderet, hö+kraftfoder???

Det är kvoten mellan kalcium och magnesium i den totala foderstaten som bör ligga mellan 2 och 3 (5/2 = 2,5). Själv har jag 2 som riktvärde, dvs. hästen ska ha dubbelt så mycket kalcium som magnesium i foderstaten.

Du får lägga ihop kalciuminnehållet i alla fodermedel som du ger din häst och samma sak med magnesiuminnehållet. Sen beräknar du kvoten mellan kalciuminnehållet och magnesiuminnehållet.

Exempel:

Anta att ditt grovfoder innehåller Ca = 3 g/kg och Mg = 1,3 g/kg och att du ger 9 kg av detta. Dessutom ger du 0,3 kg betfor. Det totala kalciuminnehållet blir då:

Ca = 9 x 3 + 0,3 x 0,9 = 27,3 g

Och det totala magnesiuminnehållet:

Mg = 9 x 1,3 + 0,3 x 0,1 = 11,7 g

Kvoten blir Ca : Mg = 27,3/11,7 = 2,3 vilket är rätt OK.

När man endast ger små mängder av ett tillskottsfoder (som med betfor i detta fall) kan man försumma mineralerna i tillskottet. Ger du större mängder bör du ta med det i beräkningen.

Tack så jättemycket för ditt svar:)

Nu blev jag mycket klokare:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka