Hur räkna självriskperioden?

HannaZ

Trådstartare
Ska på återbesök och skoning på klinik. Det jag klurar på är hur Folksam räknar på självriskperioden. Tyvärr är vi precis på gränsen eftersom det inte gick att få tid förrän 9 juli.

Hade veterinären ute den 11 mars på kvällen, alltså blir det 120 dygn på kvällen 9:e juli men räknar försäkringsbolaget likadant? Det står i villkoren: "En självriskperiod omfattar 120 dygn räknat från första veterinärbesöket." Då tolkar jag det som att man räknar från besöket och inte kalenderdygn. Nån som vet?

Får inte ersättning för skoningen (ersätts med 1000 kr/ självriskperiod) men om det skulle visa sig att leden behöver behandlas igen så springer det snabbt iväg några tusen.

Sv: Hur räkna självriskperioden?

De räknar inte klockslag, utan bara dygn.
Dvs de börjar räkna 11:e mars, och (orkar inte kontrollräkna men förutsätter din räkning stämmer) så räknar de 120 dygn framåt. Inträffar det 9 juli så går självriskperioden ut 10:e juli. Dvs från 10:e juli så är det ny självriskperiod.

Enklast är att ringa dem och fråga, så får du ett säkert svar. Sen kan de räkna fel de med förvisso men.

De lägger in skadedatum i en räknesnurra så de behöver inte räkna fel, datorn tar fram det åt dem... Så bra..
Tror du har helt rätt men det var länge sen jag jobbade med försäkringar så visst kan det ha ändrats...

Fast då kanske de kan missköta räknesnurran då? ;)

Jag frågade sist när hunden självriskperiod går ut, och de tyckte '25:e'. Bara det att hur många gånger jag än räknar så går den ut den 18:e?

Det får jättegärna vara den 25:e för mig, men hur jag än försöker får jag inte ihop det, därav mitt 'de kan ju räkna fel' (även om det knappast är vanligt). Men märks vad nästa person säger, jag kommer ha räkningar som är efter den 18:e men innan 25:e nämligen.

Pratade m folksam idag och det perioden gäller tom 9/7 dvs dag 1 är dagen efter första vet-besöket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat