Hur räknas stallplatserna?

Sv: Hur räknas stallplatserna?

En anledning skulle ju kunna vara att det ska gå att hänga ett dropp på en sjuk häst utan att det fryser.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det ska tydligen en del till innan det fryser, håller man droppåsen varm så droppet rör sig ju. Diskuterade det med veterinär en vinter för några år sedan och fick svaret ovan. Dock aldrig provat det i praktiken så att säga. Enda gång jag behövt droppa häst hemma var det plusgrader. Antar dock det borde finnas en gräns för hur stark kyla slangarna tål innan de blir stela eller tom spricker av kylan?

Men inget borde väl egentligen hindra att man droppar hästen på behandlingsplatsen, och inte just i boxen t ex? *funderar* För det måste ju hur man än ser det finnas en vettig arbetsplats för veterinären, som håller mer human temperatur och ger en dräglig arbetsmiljö. Det gör förvisso en uppvärmd box, men det är ju inte enda alternativet men kan ju ha en specifik skötselplats med värme t ex för veterinär, hovslagare osv.

Nu kan jag ju förhållandevis enkelt värma vilken som av mina boxar (sätta upp skivor som står i stallet och samlar damm vid behov) och koppla in en värmefläkt. Men jag har klurat en del på just när det skulle kunna behövas ha hästar vana vid kyla i uppvärmt. (Undantag då t ex sjuka föl)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det ska tydligen en del till innan det fryser, håller man droppåsen varm så droppet rör sig ju. Diskuterade det med veterinär en vinter för några år sedan och fick svaret ovan. Dock aldrig provat det i praktiken så att säga. Enda gång jag behövt droppa häst hemma var det plusgrader. Antar dock det borde finnas en gräns för hur stark kyla slangarna tål innan de blir stela eller tom spricker av kylan?

Men inget borde väl egentligen hindra att man droppar hästen på behandlingsplatsen, och inte just i boxen t ex? *funderar* För det måste ju hur man än ser det finnas en vettig arbetsplats för veterinären, som håller mer human temperatur och ger en dräglig arbetsmiljö. Det gör förvisso en uppvärmd box, men det är ju inte enda alternativet men kan ju ha en specifik skötselplats med värme t ex för veterinär, hovslagare osv.

Nu kan jag ju förhållandevis enkelt värma vilken som av mina boxar (sätta upp skivor som står i stallet och samlar damm vid behov) och koppla in en värmefläkt. Men jag har klurat en del på just när det skulle kunna behövas ha hästar vana vid kyla i uppvärmt. (Undantag då t ex sjuka föl)
Ja, det är knepigt det där. Jag vet faktiskt inte vad som är huvudorsaken till att sjukboxen ska vara uppvärmingsbar annat än att göra veterinärens arbetsmiljö dräglig faktiskt. Alternativt har kanske SJV/Djurskyddsmyndigheten använt ctrl C och ctrl V vilket inte är helt ovanligt;) Då kan det ju bli så att sjukutrymme för fjäderfä (t ex) har samma krav som de djur som inte är köldkänsliga.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Jag ringde länsstyrelsen och frågade när jag skulle bygga ligghall. Jag har tre boxar i stallet och skulle bygga ligghallen så att alla tre kunde gå ute. (så jag kunde välja att ta in dem på kvällen eller ha dem kvar ute) Jag behövde inte söka bygglov eller annat. Det var bara att bygga. Jag ser det som om jag fortfarande bara har tre platser. (och länsstyrelsen där jag bor gör tydligen det samma, men så kanske inte alla resonerar?)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det är ju skillnad på lösdrift och vindskydd. Vindskydd måste man ju kunna hah utan att det räknas som stallplatser.

Men vad är egentligen skillnaden mellan ett vindskydd och en ligghall? Som ligghall räknas ju tak med minst tre väggar och det har väl alla vindskydd också?
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det krävs ju mer än så för att räknas som godkänd ligghall.
Nej det krävs inte mer än så. (inte i min kommun i alla fall) Ja tillräcklig storlek för antalet hästar förstås, men rent byggnadsmässigt kräver de inte mer.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Ja, det är knepigt det där. Jag vet faktiskt inte vad som är huvudorsaken till att sjukboxen ska vara uppvärmingsbar annat än att göra veterinärens arbetsmiljö dräglig faktiskt. Alternativt har kanske SJV/Djurskyddsmyndigheten använt ctrl C och ctrl V vilket inte är helt ovanligt;) Då kan det ju bli så att sjukutrymme för fjäderfä (t ex) har samma krav som de djur som inte är köldkänsliga.

Mm, för själva regeltexten säger ju inte uppvärmningsbar, utan "uppfylla behovet av termisk komfort" - och det uppfylls ju för de allra flesta lösdriftshästar/kallstallshästar även i minusgrader. Sen har det av inspektörerna eller i någon vägledning för dem översatts med uppvärmningsbar. Där kanske just för som du säger det tagits rak av för något annat djurslag med större värmebehov.

Hmm, ju mer jag funderar på det dessto obegripligare blir det faktiskt. Till och med djursjukhusen har ju "kalla" stallar/boxar. Inte som det blir massa minusgrader i såklart, men där hästar vana att stå i varmstall och/eller är klippta behöver täckas för att inte frysa. De uppfyller ju strikt sett INTE kravet på termisk komfort om inte täcke räknas som ett sätt att uppnå det, och det står ju just sjuka/skadade djur där.

Nu kan ju klinikerna i de flesta fall (undantaget är väl isolerade djur) flytta hästar till varmstallar, men oftare verkar det täckas istället. (Vilket jag tycker är helt okej kanske ska poängteras, ju kallare stall ju bättre luft rent generellt. Jag har alltså inget emot att klinikerna har 'kalla' boxar och lägger på täcke på de som behöver det.)

Djurklinikerna har ju dock i allra högsta grad drägliga arbetsmiljöer för veterinärerna, även om det inte alltid är just i boxarna (även om väl alla boxar nog håller plus på djursjukhus/kliniker, blir för drygt med vattnet annars gissar jag)

ÄNNU striktare sett borde alltså sjukboxen för lösdriftshästar kunna vara KALL med? De är vana med kyla, och att 'ta in dem i en box på anläggningens varmstall' riskerar ju att man istället passerar övre kritisk temperatur och en fullpälsad lösdriftshäst börjar svettas för att sänka temperaturen. Så finns bara boxar i varmstall att tillgå borde det finnas krav på en utebox/25 lösdriftshästar med.

Nu börjar det bli komplicerat, varför började jag fundera på det här för ;)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Nej det krävs inte mer än så. (inte i min kommun i alla fall) Ja tillräcklig storlek för antalet hästar förstås, men rent byggnadsmässigt kräver de inte mer.

Det varierar lite vad som krävs, det har jag förstått. En del kräver platta, andra ordentlig avrinning på annat vis.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Nej det krävs inte mer än så. (inte i min kommun i alla fall) Ja tillräcklig storlek för antalet hästar förstås, men rent byggnadsmässigt kräver de inte mer.

Är väl i princip bara strö som skiljer ett treväggars takförsett vindskydd mot en ligghall? En ligghall ska ju vara ströad, just för hästar ska vilja och kunna ligga där. Ett vindskydd kan vara 'naturlig mark' som underlag.

Dock så man kan ju på en kvart ströa sitt vindskydd och gjort sig en ligghall, så här gör de heller inte skillnad.

Däremot så de som bara bygger en eller två väggar, eller inte har tak på - de har ju bara ett vindskydd.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Det varierar lite vad som krävs, det har jag förstått. En del kräver platta, andra ordentlig avrinning på annat vis.

Finns inget krav på platta, däremot ett ordentligt golv som ger ett torrt liggunderlag.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Det varierar lite vad som krävs, det har jag förstått. En del kräver platta, andra ordentlig avrinning på annat vis.

Om man har 5 hästar eller fler i min kommun måste man tex ha gödselplatta och tillstånd för bygge. I mitt fall räknade de inte att det blev fler platser. Jag har nu en ligghall som är är godkänd för 3 hästar och ett stall med 3 boxar. Jag kan välja om jag vill ha hästarna kvar ute eller ställa in dem på natten, men jag har fortfarande bara 3 stallplatser. Jag förstår att de inte räknar på samma sätt överallt. (genom att läsa i tråden)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: mackan
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 808
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp