Hur räknas stallplatserna?

Triax

Trådstartare
Jag har ett stall med två boxar och en hage med ett vindskydd( tre hela väggar och en vägg med två öppningar) till mina 2 hästar. Vindskyddet är 18 kvadrat meter. Oftast går de ute hela året och tas bara in vid extra dåligt väder eller insektsinvation.
Frågan är: räknas detta som att jag har fyra stallplaster, eller två?
Så skulle jag vilja bygga till en box i stallet och bygga ut vindskyddet så det passade till tre hästar, har jag då helt plötsligt sex platser och måste ha tillstånd för att ha så många platser, gjuten gödselplatta osv?
Förstår ni vad jag menar? Svårt att förklara när man skriver.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Jag förstår precis. Kan bara svara för hur det räknas här, och där räknas det som fyra stallplatser ja. Bygger du ut till 3 boxar och plats för 3 hästar på lösdrift har du 6 platser.

Jag avbröt mitt ligghallsbyggande pga det. Jag har 3 boxar inne, och skulle bygga lösdrift för 3 hästar - att användas dagtid och på bete. Dvs det var aldrig menat rymma mer än 3 hästar och det var i min mening inte plats för mer än 3 heller.

Men regelmässigt hade jag då 3+3 platser då jag KAN ha 3 på full lösdrift och 3 uppstallade, så jag skulle behöva tillstånd och förprövning osv osv. Gödselplatta har jag redan, men det blev extrakrångel nog ändå.

Jag bråkade inte, men tycker det är knasigt tänkt rent så. För då kan man ju se det som att mina 3 boxar rymmer 6 shetlandsponnyer lika gärna ju och att jag redan där har 6 platser. Om man ska se vad man KAN ha och inte vad man HAR där/hur man tänkt.

Så, dubbelkolla med din kommun/länsstyrelse innan du bygger ut om du vill slippa risken för krångel. För här skulle det tveklöst ses som att du har 4 platser nu, och får 6 platser av din utbyggnad.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Är det just vid 6 platser gränsen går, dvs 6 platser eller mer, när det gäller gödselplatta? Är det något annat som måste till för att man har 6 platser? Behöver man bara ansöka om förprövning om det är 6 eller fler, om man ska bygga nytt?
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Okej. Då var det så illa som jag trodde. Tack för snabbt svar :)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Tror gödselpatta och tillstånd gäller vid 5 hästar.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Men jisses. Vad är det som är så läskigt med att förpröva? Det kostar ju ingenting och dessutom kan man få tips om man har tänkt heltokigt. Regler och föreskrifter måste man ju följa ändå, oavsett om man har förprövningsplikt eller ej och följer man dem har man inga problem att få godkänt vid förprövning heller. Tät lagring av gödsel ska man ha enligt reglerna för miljöhänsyn från första häst, dokumenterad lagringskapacitet och spridningsareal för ett visst antal hästar skiljer sig i landet och gäller jordbruksföretag.

Ts: Jo, det är antalet hästplatser på fastigheten som räknas, alltså inte hur många hästindivider som för tillfället finns på fastigheten. Dock är det numera inte förprövningsplikt för att bygga ligghall för upp till 10 hästar. När det gäller lagringskapaciteten osv. minns jag inte om man räknar hästplatser eller om man räknar antalet hästar som för tillfället hålls i stallet. Det får du kolla med kommunen. Men som sagt: man ska lagra gödseln tätt så att den förhindras att förorena grundvatten, sjöar och vattendrag. Även i det fallet får du fråga kommunen vad de anser är tillräckligt för att uppnå tät lagring.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Tror gödselpatta och tillstånd gäller vid 5 hästar.
Gödselplatta och kravet för det regleras i Miljöbalken (Miljöskydd) medan krav på förprövning regleras i djurskyddslagen(djurskydd). De har alltså ingenting med varandra att göra.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?


Var inte förprövningen som var det bökiga, tog med den mest för att det var en av de sakerna som påverkades av att de räknade det som 6 platser. Däremot kom det andra saker som spelade in, som jag nu förträngt. Men förprövning ser jag som en fördel, då får man ju dels ett kvitto på man inte missat något 'innan', dessutom får man oftast smarta "tips och förslag" som man inte tänkt på själv.

Men det var andra regler som bröt vid 5 hästar som spelade in, och gjorde att jag avstod. Jag ogillar krångel, jag har t ex kryssat alla hästarnas pass bara för att slippa registrera mig som foderföretagare. Inte för det i sig vore svårt för mig - jag har redan kvitto på mitt foder osv. Men jag tycker om när det är så enkelt och så lite 'krångel' som möjligt, erkännes.

Här gäller lagringskapaciteten antal hästar på fastigheten, men det kanske kan skilja sig från kommun och kommun, precis som kravet på när gödselplatta krävs? Här var det i alla fall för några år sedan tillåtet lagra gödsel på mark om man hade få hästar. Dock var det ju lite krav på placeringen, minns dock inte alls vilka då jag har stor platta (till och med med urinbrunn) och kan lagra fem års gödsel från tre hästar om så krävs.

Däremot måste man väl ha gödselhanteringsavtal från första hästen om man inte har egen mark med tillräcklig spridningskapacitet?
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Är det just vid 6 platser gränsen går, dvs 6 platser eller mer, när det gäller gödselplatta? Är det något annat som måste till för att man har 6 platser? Behöver man bara ansöka om förprövning om det är 6 eller fler, om man ska bygga nytt?

Gödselplatta måste du fråga din kommun om, det bestämmer kommunerna själv! Vissa kräver från 5 hästar, vissa från 3 hästar, andra från första hästen. Det kan skilja både i vad de kräver i form av lagringen (hur den måste vara vid olika antal) men också hur länge du ska kunna lagra gödseln, dvs vilken lagringskapacitet du måste ha.

Du måste oavsett ha endera mark själv att sprida gödseln på - och tillräckligt med mark för den gödsel du har, alt ett skriftligt avtal med någon annan (bonde, företag som hämtar din container etc) som har spridningskapacitet/kapacitet att ta hand om din gödsel.

Dvs tar grannbonden hand om din gödsel måste han ha tillräckligt med mark själv för att sprida både sin egen och din gödsel.

Förprövningskravet var i alla fall då from 5 platser. Resten minns jag inte, det är några år sen nu =)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

KL

Jag har en dum fråga.
Jag har hört att även om man har lösdrift så måste man ha lika många stallplatser som hästar. Alltså har man 3 hästar, ska alla 3 hästar kunna stå inne i stallet samtidigt. Känner till en som vid ett tillfälle hade 3 hästar, men bara 2 boxar,som hade sina hästar ute jämnt, men blev anmäld av grannarna eftersom hon bara hade 2 boxar, men 3 hästar, och jag fick då det svaret av en annan.
Hur kan det egentligen räknas som 4 stallplatser, när TS ändå bara kan ha 2 hästar i stallet?
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

KL

Jag har en dum fråga.
Jag har hört att även om man har lösdrift så måste man ha lika många stallplatser som hästar. Alltså har man 3 hästar, ska alla 3 hästar kunna stå inne i stallet samtidigt. Känner till en som vid ett tillfälle hade 3 hästar, men bara 2 boxar,som hade sina hästar ute jämnt, men blev anmäld av grannarna eftersom hon bara hade 2 boxar, men 3 hästar, och jag fick då det svaret av en annan.
Hur kan det egentligen räknas som 4 stallplatser, när TS ändå bara kan ha 2 hästar i stallet?

Har man ligghall där alla hästar som hålls på lösdrift får plats samtidigt behöver man en sjukbox per 25 hästar, så nej, du behöver inte kunna stalla upp alla lösdriftshästar på box samtidigt.

Om personen som blev anmäld bara hade dessa två boxar och inget skydd för den tredje hästen (som ligghall t ex) så hade hon inte godtagbar hästhållning. Alla hästar ska samtidigt ha tillgång till en torr och ren liggplats. Saknas ligghall och personen i fråga bara har två boxar så har inte samtliga hästar tillgång till en torr och ren liggplats samtidigt.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Det som leder till förvirring är väl antagligen formuleringen som i alla fall var förr, att alla hästar ska kunna beredas utrymme stall samtidigt, och där det feltolkats som stall = boxar, och inte som att lösdrift räknas dit. Så har folk fattat det som just att de måste kunna tas in på box samtidigt, och inte som att det måste finnas yta nog för att alla hästar ska kunna vara 'under tak' samtidigt, dvs man måste ha tillräcklig yta på lösdrift + box + spiltor + gruppboxar så alla hästar kan komma in någonstans samtidigt.

Den här:
"3 kap. Byggnader och förvaring
Allmänna krav
1 § Vid en anläggning där hästar hålls under den kalla årstiden ska alla hästar
samtidigt kunna beredas utrymme i stall."
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Hon hade skjul/ligghall där stallet var ena väggen, så det fanns i alla fall skydd för vind och nederbörd. Och jag tror alla hästar rymdes där. Hon gjode en spilta (det här är några år sen) så alla kunde stå inne samtidigt.


Men säg att jag har gård med stall med 3 boxar. Jag har en stor hage där jag har tex ett skjul för att hästarna ska kunna gå ute dygnet runt. Då har jag automatiskt egentligen 6 stallplatser?
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Hon hade skjul/ligghall där stallet var ena väggen, så det fanns i alla fall skydd för vind och nederbörd. Och jag tror alla hästar rymdes där. Hon gjode en spilta (det här är några år sen) så alla kunde stå inne samtidigt.


Men säg att jag har gård med stall med 3 boxar. Jag har en stor hage där jag har tex ett skjul för att hästarna ska kunna gå ute dygnet runt. Då har jag automatiskt egentligen 6 stallplatser?
Ja, om ditt "skjul" uppfyller de krav som ställs på en en ligghall för häst. Man räknar alltså antalet hästplatser, inte det antal fysiska hästar som för tillfället befinner sig på gården.

Precis som Alexandra W säger kan det handla om feltolkningar av miljökontoret. I begreppet stall ingår, enligt jordbruksverket, "byggnader där djur hålls" vilket då även inbegriper ligghallar.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Bara för att du ökar med en boxplats så dubblar du ju inte platserna, titta på hur stort till vindskydd är. Har du C ponny ja då har du 3 hästar i lösdriften är de större så räcker ju inte storleken till för fler än 2 hästar.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det är ju skillnad på lösdrift och vindskydd. Vindskydd måste man ju kunna hah utan att det räknas som stallplatser.
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Fast det är ju skillnad på lösdrift och vindskydd. Vindskydd måste man ju kunna hah utan att det räknas som stallplatser.
Om du menar vindskydd som saknar tak har du rätt. Menar du vindskydd/ligghall som tre väggar och ett tak (i normalfallet) så räknas det som hästplatser
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Har man ligghall där alla hästar som hålls på lösdrift får plats samtidigt behöver man en sjukbox per 25 hästar, så nej, du behöver inte kunna stalla upp alla lösdriftshästar på box samtidigt.

Har dom ändrat det nyligen, eller?
För visst var det en box per 10:e djurenhet tidigare?

/Camilla
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Har dom ändrat det nyligen, eller?
För visst var det en box per 10:e djurenhet tidigare?

/Camilla
Nej då det är regelverketfrån 2007.

12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.
Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör kunna hysa minst var 25:e häst.

Men det är ju ett allmänt råd då :)
 
Sv: Hur räknas stallplatserna?

Lite spinoff men det där tycker jag är lite intressant. Termisk komfort är ju zonen där ett djurslag eller människa utan problem kan upprätthålla normal kroppstemperatur. Hästar har ju en mycket större komfortzon än människor, dvs de kan hålla temperaturen under ett mycket större temperaturspann än människor.

Vintertid är det ju ffa den nedre kritiska temperaturen som är aktuell, dvs den temperatur vid vilken hästen måste öka ämnesomsättningen (äta mer) för att hålla sin kroppstemperatur. Alternativet till ökat foder är t ex täcke.

Haken är ju att nedre kritisk temperatur beror på sjukt många parametrar. Ålder, päls, kondition, hälsa, om hästen får mycket eller lite mat normalt, om den är van att gå ute osv osv.

Ändå så verkar inspektörer anse att sjukbox ska gå att värma upp till plusgrader under vintern. Varför egentligen? Nu vet jag inte riktigt vad mina hästar skulle kunna drabbas av som gjorde att de behövde plusgrader, men spontant känns det som att 'är de så sjuka så står de på klinik/djursjukhus redan', dvs jag har svårt att se behovet av en box som kan värmas upp till plusgrader för hästar vana att vistas i utetemperatur dygnet om (de står ju inne på nätterna, men i kallstall så samma utetemp som ute). Skulle de vara sjuka och det är kallt så känns det som att täcke och lite mer mat täcker in det som krävs.

Stora welshen skulle väl klippt kunna stå naken i plusgrader, men shettisen skulle även helklippt svettas, och de oklippta skulle ju bli kokta. Och kommer som sagt inte på vad för sjukdomar som skulle göra att de skulle frysa så att inte extra mat eller i värsta fall ett täcke (om de inte kan/vill äta ordentligt) skulle hjälpa.

Ändå är jag vid rutininspektion tvungen att redogöra för hur jag ska kunna ha en uppvärmd sjukbox.

(Uppvärmt behandlingsutrymme förstår jag mer, det är inte roligt för någon att stå och ge injektioner eller sätta dropp i minus 20, dessutom blir t ex sondslagar osv gärna stela av stark kyla. Men just sjukbox, det begriper jag inte varför det prompt ska kunna värmas upp?)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 476
Senast: Angel
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: mackan
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 808
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp