Hur räknar man?

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tuggummi_

Hur räknar man vilken månad man är i? Låt säga att man hade sex första juni, vilken vecka är man då i nu?
 
Sv: Hur räknar man?

Omkring vecka 20 får jag det till, eller femte månaden. Men det beror ju på ens cykel och så.
 
Sv: Hur räknar man?

Du ska utgå från sista mensens första dag. Det räknas som start för grav. trots att själva befruktningen inte sker förrän runt 2 veckor senare. (vilket ju i sin tur beror på när kvinnan har ägglossning. Den brukar ske ca 14 dagar före mens om jag inte har helt fel för mig. Så har man längre menscykel än 28 dagar så sker ju ägglossningen inte på dag 14 räknat från mensens första dag)

Vad som är snurrigt är att man säger tex: gravid i vecka 23+1 det innebär ju att man är i vecka 24 och på andra dagen i den veckan. Det som skrivs är ju de hela dagar graviditetens längd varat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: movi
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige hade för första gången under 2024 chans att räkna poäng i Longines EEF Series och man tog den direkt. Andra plats i danska...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp