hur räknar man?

I

Icebabe_1

jag skall vänja över mitt fullblod till normal giva som jag kommer använda honom till.
hur räknar jag hans foderstat då?
eller finns det någon som kan hjälpa mig?
inte i hö,men bara i krafftfoder och vad han borde få?
på förhand tack.
 
Det bror ju på lite allt möjligt....
Vikt?
Analysvärden?
Hur hårt jobar han?
Svår/lätt född....
 
han väger vell ca 350 - 400 kg om jag tittar på han,lite tunn för min smak,men i galopp form om man säger så.
just nu skall vi ta det lugnt och bara lära känna varann,så det blir inte så hårdt arbete alls.
analysvärden på höt vet jag inte,men det är bra hö.
står ju så klart analys i stallet.
så här ser hans nuvarande foderstat ut
morgon:3 kg hö
5 dl havre
1/2 kg betfor
6 dl pellets groov

lunch:3 kg hö
5 dl pellets
5 dl havre
1 dl mineraler
1/2 dl b-vitaminer
1 matskjed vitlök

kväll:3 kg hö
1/2 kg betfor
5 dl pellets
5 dl havre

dette är ca som jag ger han om dagen.
 
9 kg hö är inte mycket, särskilt inte om du vill att han ska gå upp i vikt! Fri tillgång är egentligen det bästa, men då bör man ha analyserat sitt grovfoder så man vet vad det innehåller. Det är inte bara o säga att höet är ok om man inte gjort analys, det kan va supergrönt och fint men ha dåliga värden, eller tvärtom, se halvtaskigt ut med kanonvärden. Tycker du ska slänga ut en slant och analysera, i längden kan du spara massa pengar på det. Mina kostar i princip inget i kraftfoderväg, har ett hö som täcker det mesta av deras behov. :bump:
 
Tycker det låter som en låg vikt på ett fullblod. Mitt tips är att du åker till en hästbutik och köper ett viktmåttband, och mäter honom så du får en hyfsat exakt vikt.
Sen undrar jag... om det finns analys, varför skriver du inte av den???? :confused:
På väggen gör den INGEN nytta i din foderstat..........
Man kan inte säga att det är ett bra hö förrän man sett analysen.

Pellets??? Vilken sort??? Är det krafft eller Hippo?? Grund eller sport? Det är rätt stor skillnad på dem så man måste veta vilken du har för att kunna räkna på den.

Sen tycker jag det låter mycket med ½ kg betfor, två gånger per dag..... är det torr eller blöt vikt???? Torr är det ju jättemycket...man brukar mäta i torrvikt nämligen.

Vilken sorts mineraler är det????

Ja, när du svarat på allt detta kan man hjälpa dig att räkna....
 
okey,jag skall skriva av analysen idag så jag kan ge den här,det är grund han går på nu,en kompis som håller på med hästar sa åt mig att grund är bäst nu då han inte går i hög aktivitet just nu,det är blött i betfor som jag har,och går efter,tycker det är lättare då min syster gör så på sina hästar så har det blivit att jag gör det også.
köper in ett viktband i dag och väger honom.
karnsje det är lite vikt jag uppgav,men jag ser bara på kroppen,mitt halvblod var kort och kompakt,han vägde 450 kg,denne är hög och tunn,derför drog jag den slutsatsen på vikt.
skall återkomma med mer konkreta svar ikväll.
 
Man kan inte gå på om hästen är i gång eller inte när man väljer kraftfoder utan man väljer kraftfoder efter vad grovfoderanalysen säger.

Tänk på att viktmåttband ofta kan slå väldigt fel.

Det är nog bättre att använda sig av de viktformler som finns och räkna själv.

mvh Jessica
 
okey,tackar.
jag får forsöke räkna själv,annars har jag ju en syster som har utbildat sig innom foder och räkning på hur mycke å vad dom skall ha,prata nyss med henne och hon sa hon kunde lära mig,
DET är vell bara attt hoppa på,att lära måste man ju göra och man lär aldrig nog.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, tycker mig ha läst här ibland att det finns ställen där man kan få specialkomponerat mineralfoder utifrån analys å behov; så bara...
Svar
9
· Visningar
416
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
860
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
485
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp