hur räkna ut kraftfoder när häten går på bete?

CallMeAce

Trådstartare
pållen är satt i hage med mycket gräs nu men hur räknar man då ut hur mycket kraftfoder han ska ha när jag rider honom? han är mager av sig o svår att hålla i hull, därför måste ja stödfodra honom med kraftfoder om jag tänker rida på sommaren, vilket jag tänker göra.
 
Det är inte lätt att räkna ut hur mycket kraftfoder en häst behöver då den går på bete. Antagligen kan man väl analysera gräs på motsvarande sätt som man analyserar hö, men man vet ju ändå inte hur mycket hästen stoppar i sig så det enda man kan få ut av en eventuell analys är isåfall om betet saknar några viktiga näringsämnen eller har felaktig balans av näringsämnena.

Jag skulle vilja påstå att man helt enkelt får fodra på känsla under betessäsongen. Ser man att hästen faller ur eller om man märker att den inte orkar träningen så får man öka kraftfodergivan, blir den för fet så får man minska...
 
Att analysera gräset är meningslöst, värdena ändrar sig ju från dag till dag.

Vad man får göra är att träna upp sitt öga! Man behöver öga även om man har analys och räknar foderstat. Proteinhalten brukar knappast vara några problem, så det foder du vanligen använder (havre eller vad det kan vara) brukar räcka gott och väl.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: Blyger
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp