Hur planera förvaring i begränsad garderob?

Vogue

Trådstartare
I mitt stall har vi ett sadelskåp där vi kan ha typ sadel, träns, benskydd, hjälm osv osv! (Sånt som man använder i stort sett varje dag)

Men så får vi lov att ha en garderob till (typ IKEA 2mx60cm eller hur måtten är, en sån där tråkig standardmodell iaf)

Där inne tänkte jag få plats med täcken, schabrak, påfyllningsflaskor, nån jacka och allt sånt som inte används varje dag!

Men hur fasen ska man planera med lådor, hyllor, hängare? :confused::confused:

Någon som har en inspirationsbild eller två? :bow:

Sv: Hur planera förvaring i begränsad garderob?

Krokar som man hänger över dörren har blivit ett måste där jag förvarar mina stallsaker. Extra träns/grimmor/grimskaft/försvinner enkelt utan att ta extra plats på golvyta.

Svaret heter prylrensning och organisera ;)

Jag har också två garderober där jag ska få plats med alla prylar.
I den ena garderoben har jag alla täcken, schabrak och transportskydd.
I den andra har jag sorterat alla grejer i olika plastbackar så var sak har sin plats.
Jag har många hyllor också, tex en hylla för fleece/ulltäcken, en för ofodrade regntäcken osv.
Det skapar ordning och reda, lätt att ha en bra översyn och man får mer plats.

På utsidan av dörrarna har jag satt platta saker som spöhållare och såna här stänger där jag kan hänga tex benkydd, sadelgjordar och annat smått på tork.

bygel-stang__35728_PE126619_S4.jpg

På insidan av dörrarna har jag såna här förvaringsfickor där jag har några handskar, ngt pannband och såna mjuka småsaker.

25-758_l.jpg

Sen är det bra att leva efter devisen less is more med det begränsade utrymmet :P

Har ingen bild, men jag kör mycket med trådbackar i min garderob där jag förvarar innetäcken, ridtäcken, paddar, benlindor, transportskydd mm. Tycker det är jättebra för det är lätt att se vad som finns i och det är smidigt att kunna dra ut dem jämfört med att bara ha hyllplan. Jag har hellre många som sitter ganska tätt, annars blir det lätt att man packar för mycket grejer i dem och då är det svårare att hålla ordning och jobbigare när man behöver komma åt det som ligger i botten. I en av backarna har jag förvaringsaskar i olika storlekar där man kan lägga småpryttlar.

Till flaskor och sådant räcker det nog med ett hyllplan? Givetvis beroende på hur mycket sånt du har men det ryms ju ganska mycket. Jag har lämnat lite utrymme i botten på garderoben så jag ställer mina flaskor och annat där. Krok till jackan hade jag försökt ha på insidan av dörren om det går, tar mycket plats i garderoben också om du behöver ha hängare med lite höjd till bara några få saker. Alternativt kanske du kan vika ihop den istället?

Till schabraken har jag byxhängare, men det beror ju på hur mycket plats man har och hur mycket man kan prioritera schabraken. Eftersom jag har hela sadelkammaren för mig själv behöver jag ju inte riktigt tänka så :D

Jag hade satsat på utdragbara hyllplan/trådbackar. Då kan du ha hyllorna tajtare men har ändå enkel tillgång till det som står längst bak = du kan ha mer saker på varje hylla!

Till täcken o mina ridkläder som är fel säsong. Transportskydd mm Använder
Jag vacuum påsar från rusta. Jäklar vad liten plats de tar :laugh:

Jag hade aldrig fått plats med mina täcken i mitt skåp. (Dom får vara i tävlingsskåpet och x antal plastlådor hemma i garaget. :o)

I mitt skåp har jag skydd, lindor, paddar, schabrak, alla diverse småprylar - flaskor, sjuklåda, medicin etc. Det får liksom inte plats så mycket mer. :p

Åh tack för alla bra tips! :bow::bow:

Jag funderar på detta:

I skåpet har jag allt som har med ridningen att göra, alltså sadlar, träns, ridhjälm, stövlar, schabrak (har inte så många ännu :angel:), benskydd, borstar och hjälptyglar.

Ja, allt som den vanliga ridturen kräver så att säga! ;)

Och i garderoben har jag överst en "pinne" där tömkörningstömmar och tömkörningsgjord kan hänga (från sidan om man säger så) + även inspänningstyglar och kapsonen som får hänga på en krok brevid.
Under där kommer en trådback för vintertäcken (fick en DJUP :love: av mormor :D) och sen tre mindre (en för regntäcken, för reflexer, flugskydd) och under där kan jag ha en krok för påsen med transportskydd och även extragrimmor.
Tänkte ha en krok på utsidan där snygga fleecetäcken kan hänga! ;)

Och på golvet kan jag ha flaskor och sånt som jag inte använder hela tiden (refill osv)

Vad tros om detta, lite rörig text men! :rofl:

Senast ändrad:

Jag hade aldrig fått plats med mina täcken i mitt skåp. (Dom får vara i tävlingsskåpet och x antal plastlådor hemma i garaget. :o)

I mitt skåp har jag skydd, lindor, paddar, schabrak, alla diverse småprylar - flaskor, sjuklåda, medicin etc. Det får liksom inte plats så mycket mer. :p

Ne det är ett himla bök att få plats med allt! :cool:

Har dock bara ett täcke just nu! :D

(OBS! Har beställt en helt ny garderob till hästen så att ingen tror att jag är elak mot henne! haha!)

haha...man får ju typ bara plats med benlindorna...iaf om man är dressyrnörd :D

Åh, jag älskar lindor! :love:

Men hatar att linda! ;)

Så vi kör med tre par benskydd (runt om för varje "gren") och så byter jag ut dom modellerna istället! :D

Du är väl snarare snäll mot hästen! Den slipper ha täcke på sig.

Min häst har aldrig täcke på sig längre och har runt 10 stalltäcken för bara vintern...
Men jag intalar mig att jag borde spara allt till nästa häst.

Fast ett ofodrat regntäcke på en klippt häst som lätt fryser vid busväder är inte snällt! ;)

Problemet är inte platsen utan att hästfolk är prylnördar ;)
Jag har en hylla modell Sten eller vad de nu heter från IKEA. Den djupa sådana sittandes på väggen och platsen under denna där jag har en trälåda med lock. Framför hyllan står en sadelbock. Detta är till 2 hästar. Hyllan är inte direkt överfull iom att jag nästan aldrig har täcke på mina så täckena förvarar jag hemma i 2 IKEA kassar.

Jag har allt som jag inte använder för tillfället och säsongsgrejer hemma i hästarnas egen garderob som de fått :P

men vakuum påsar för saker som används flera gånger i veckan är lite opraktiskt, för att förvara saker som inte används är det super dock :).

jag förstår verkligen inte hur folk ska förväntas få plats med allt i en liten garderob :rofl: har själv en sadelkammare på 2*3 och ett extra utrymme som är ungefär lika stort. och får ändå vara sparsam med vad jag köper in :p.
men hade jag haft ett skåp för täcken/schabrak extra saker, gjordar osv. så hade jag nog haft några pinnar fast monterade högst upp för att hänga några schabrak på, bredvid där flera mindre pinnar för att hänga benskydd på.
hylla under det där det finns plats för en korg med lindor och paddar under benskydden.
efter det en hylla för transport täcke, fleece, ylle. + ev ländtäcken och transport skydd om det får plats.
under det en hylla ute täcken som inte används just nu, dvs sånt man inte behöver dra ut varje dag och det inte gör ngt om det är knökafullt :p.
sen spö hängare på dörren och kanske ngn påse/nät på dörren för extra flaskor och burkar.

Liknande trådar

Hemmet Vi bor i en liten lägenhet och har prylar överallt känns det som. Främst stör vi oss på vårt "kontor" där prylar mer eller mindre blivit...
Svar
7
· Visningar
1 474
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Jag behöver lite inspiration och idéer på förvaring i stallet. Vi är 3 tjejer i stallet (4 hästar) och vi har två hyllplan var i...
Svar
12
· Visningar
1 574
Senast: Catrool
·
Hemmet Jag har insett att jag har väldigt lite förvarings utrymme i mitt hus, har ett utrymme under trappan som är överfullt med bråte, det är...
Svar
6
· Visningar
3 412
Senast: QuickStar
·
Hemmet I gamla hallen (numera i en korridor mitt i huset) sitter hatthylla och stänger att hänga jackor på fortfarande kvar i ett litet utrymme...
Svar
6
· Visningar
3 233
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka