Hur placera hönät?

vinkelina

Trådstartare
mitt sto får 6 km till natten,,skall räcka 10 timmar. Hon sprider dock ut höet i hela boxen vilket gör den svårstädad så funderar på att lägga in hönät. Haft tidigare men är ingen vän av de då de ger fel ätställningn.

Hur skulle man placera nätet optimalt. Äter hon då inte upp allt blir de bara kvar i nätet, inte intrampat i torven.
 
Hon kan inte ha en höhäck istället för nät? Då får hon ändå äta från golvet men slipper att hon kör runt höet:)
 
mitt sto får 6 km till natten,,skall räcka 10 timmar. Hon sprider dock ut höet i hela boxen vilket gör den svårstädad så funderar på att lägga in hönät. Haft tidigare men är ingen vän av de då de ger fel ätställningn.

Hur skulle man placera nätet optimalt. Äter hon då inte upp allt blir de bara kvar i nätet, inte intrampat i torven.
Min ena häst får en del på golvet och en del i nät.
Det sitter strax över boghöjd nånting ungefär.
 
När jag hade en som drog runt sitt hö byggde jag en enkel höhäck av en plyfa i ena hörnet, naturlig ätställning och svårt att dra iväg med det. Men gäller att hästen inte gillar att veva med frambenen
 
Föredrar också höhäck i form av haybar eller liknande hemmabygge. Det går att sätta nät i om man behöver. Gillar inte hängande nät pga olycksrisken (skodd häst) och felaktig ätställning
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp