Hur petiga brukar vet vara vid besiktning

J

juli

Var och besiktiga en häst inför försäljning och den var helt ren vid böjprovet. Visade inget alls. Däremot säger vet att den inte har likvärdig steglängd på båda bak. Är lite kortare i steget på den ena sidan. Jag och den jag hade med oss ser inte något av det. Longeras på böjt spår och får sedan springa igen och bli böjd. Samma visa. Tar lite kortare steg. Beslag sätts på skon (vad jag förstår för att se att det inte kommer från ryggen) det visar inget. Blir hemskickade utan ua på besiktningen med butta i 4dagar och enbart lättare ridning. Vet säger att det kan vara en lätt skada som han fått i hagen eller transporten. Vet säger även att det aldrig hade synts på en gårdsbesiktning. Skall tillbaka efter 10 dagar och ombesiktiga.
Hur skulle ni göra? Självklart vill jag sälja en häst som är frisk. Men ingen har sett att han tar kortare steg. Red för tränare dagen innan. Vi har kollat och kollat nu efter men ser ingen skillnad på steglängden här hemma. Är vet överpetig? Skall vi besiktiga någon annan stans? Känner mig villrådig.

Sv: Hur petiga brukar vet vara vid besiktning

Självklart ska man gå på vad som hittas vid besiktningen, skulle du vilja köpa en häst som bara är nästan fräsch?
För hästens bästa får man väl vara glad att de såg rörelsestörningen nu och att det inte "dök upp" senare efter försäljningen, då kanske köpet gått tillbaka istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 979
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 790
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Okej, nu behöver jag era kloka råd. Hoppas tråden ligger rätt. Jag skall efter fyra år utan häst nu köpa egen igen, och efter att ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 139
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka