J
juli
Var och besiktiga en häst inför försäljning och den var helt ren vid böjprovet. Visade inget alls. Däremot säger vet att den inte har likvärdig steglängd på båda bak. Är lite kortare i steget på den ena sidan. Jag och den jag hade med oss ser inte något av det. Longeras på böjt spår och får sedan springa igen och bli böjd. Samma visa. Tar lite kortare steg. Beslag sätts på skon (vad jag förstår för att se att det inte kommer från ryggen) det visar inget. Blir hemskickade utan ua på besiktningen med butta i 4dagar och enbart lättare ridning. Vet säger att det kan vara en lätt skada som han fått i hagen eller transporten. Vet säger även att det aldrig hade synts på en gårdsbesiktning. Skall tillbaka efter 10 dagar och ombesiktiga.
Hur skulle ni göra? Självklart vill jag sälja en häst som är frisk. Men ingen har sett att han tar kortare steg. Red för tränare dagen innan. Vi har kollat och kollat nu efter men ser ingen skillnad på steglängden här hemma. Är vet överpetig? Skall vi besiktiga någon annan stans? Känner mig villrådig.
Hur skulle ni göra? Självklart vill jag sälja en häst som är frisk. Men ingen har sett att han tar kortare steg. Red för tränare dagen innan. Vi har kollat och kollat nu efter men ser ingen skillnad på steglängden här hemma. Är vet överpetig? Skall vi besiktiga någon annan stans? Känner mig villrådig.