Hur pass orolig ska jag vara..?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!

Är osäker på om detta ska ligga här eller på foder.. Blir det fel får ni ursäkta.

Hur pass farligt är det för hästen att äta betfor som legat i kallt vatten bara ca en halvtimme?

Gjorde ordning betfor till morgonfodringen innan jag gick upp till huset för att äta, min inackorderade skulle fodra kväll.
Hinner lagom sätta mig vid bordet så kommer hon upp till huset och berättar att hon råkat ge mina hästar sin frukost i stället för kvällskliet.

Då jag har en häst som tidigare haft mycket problem med kolik så blev jag självklart orolig över hur pass illa detta nu kan vara.

Har tagit ut halva kvällshöet nyss och tänkte gå ner i natt för att fodra så sent jag kan resterande hö. För att hålla koll på om någon kolik skulle uppstå.

Vad kan jag göra för att förebygga om det nu skulle vara någon fara?
Dom har också således fått för mycket kraftfoder, mineraler, glucosamin och den ene djälvulsklorot idag. Detta får dom ju normalt sett på morgonen och idag alltså en gång för mycket.

Dom får inte så mycket kraftfoder, ca 1/2 kg havrekross var på morgonen.

Någon så här på söndagskväll som har en åsikt?
Tack på förhand!

Sv: Hur pass orolig ska jag vara..?

Ingen fara alls! Betforen var nog i princip färdigblött, jag brukar inte blöta mer än en timme o det går utmärkt.

Vad det gäller normalstor giva av betfor är risken att den sväller i halsen (URRK) om den ges torr. Så pass "osvälld" är den inte efter en halvtimme, och du hade ju dessutom märkt på en gång om hästen fått foderstrupsförstoppning. Om en så pass liten mängd som en normal fodergiva (för som jag förstod det var det en portion betfor hästen satt i sig, och inte 10 kg?) kommer ner i magen innan den är helt svälld spelar det ingen roll för maen heller- den sväller i magen det den skulle gjort i hinken - no big deal.

Det som alltså är farligt är helt torr betfor, som ju redan i små mängder kan orsaka foderstruopsförstoppning, och större mängder torr betfor (ellet mkt påvert blöt) som "klarat sig förbi" foderstrupen men sväller i magsäcken.

Vd det gäller havren o de andra tillskotten kan jag inte heller tänka mig att det skulle orsaka några problem att de fick på kvällen än på morgonen.

Hoppas du känner dig lugnare nu!

Senast ändrad:

Tack Ako!

Det känns lite bättre..
Man blir ju nervös.. har ju en gammal farbror på 22 år som tidigare i livet ofta haft kolik. Dock inte sedan vi flyttade för 5 år sedan och han började äta vanligt hö. Men ändå..

Är en hönsmamma, speciellt med denne. Han är ju min ögonsten och jag vill ju behålla honom så länge det bara går. Skulle kännas förjävligt om han (eller någon annan) skulle bli dålig av en sådan här miss.. Han är dessutom inte veterinärvårdsförsäkrad alls, vilket gör att man blir extra försiktig i allt man gör. (Han var för gammal för att nyteckna när jag fick honom)

De andra har självklart sina försäkringar.. dom är ju unga. ;)

Var nyss ut och kollade till dom. Dom verkade ok, mest förbannade och undrade varför i helsike dom inte fått all sin kvällsmat!

Tack snälla Ako för hjälpen... :bow:

Jag hade mobben avstängd igår kväll, den satt på laddning... :o

Jag tror inte heller det är ngn fara. Det var inte så stor mängd betfor, jag har varit med om hästar som ätit mer än den mängden torr betfor.
Och eftersom du inte ger några jättemängder kraftfoder, så spelar med största säkerhet inte resten av den lite för stora kraftfodergivan ngn roll heller.

Våra hästar får mat av några olika personer i stallet. Vissa gånger är det stressat och så står personen i fråga och hoppar och väntar ca fem-tio minuter på att betforen ska svälla... Sedan får de den. Ingen har någonsin haft kolik här. Har dessutom hört att vissa ger en viss giva torr betfor av ngn anledning. Skulle inte göra det själv då det känns som om risken för foderstrupsförstoppning är stor. Fast den enda jag varit med om som fått det hade bara ätit havre.. Men var glupsk.
Du kan nog vara helt lugn!! Höet är ju ganska torrt det också när de tuggar i sig det och betfor som svällt en halvtimme är nog på gränsen till helt färdig.

Det gick bra..
Dom var alla friska och krya både i natt och på morgonen..

Fast visst blev jag orolig... hönsmamma.. javisst! ;)

Betforen sväller inte mycket mer efter en halvtimme, så det är ingen fara! :) (Såvida det inte handlar om pellets, alltså...)

Så länge det inte händer ofta (eller att man har rejär otur) tror jag inte att det är särdeles farligt. Min förra häst tog sig ut ur boxen och lyckades, efter lite krångel (bitmärkena finns forfarande kvar på tunnan efter sådär 12 år =) )öppna tunnan med pelleterad betfor och satte i sig okänd mängd. Vi såg till att hon hade gott om vatten, men märkte inget på henne öht.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: qnockout07
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: gylle
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.