Hur orkar man genom dagen??

Fast det är ju endå en typ av sjuk även om det är psykiskt(?) som visserkligen blir fysiskt också då man kanske faktiskt inte klarar av att göra något.. Jag hade aldrig klarat av att jobba den dagen. Hade utan tvekan varit en trafikfara och inte kunnat sköta jobbet för fem öre då det krävs en del koncentration på saker och ting plus en aning tidspress för att få nöjda kunder. Så klart det beror mycket på vad man jobbar med iofs.

Jag håller med, psykisk ohälsa räknas också i min värld i alla fall.
Stress pga krav man inte alltid kan bemöta ökar i samhället..det är inte en nyhet.

Men det är ju dock inte lika lätt för andra att fatta eller ens se.
 
Senast ändrad:
Jag vill i alla fall tillägga att det har löst sig, en stor klump i magen är borta inför morgondagen.

Jag hann inte ens fråga..utan blev tillfrågad om jag kunde tänka mig vara ledig imorgon pga lågproduktion..jag hade kunnat för en kort stund brista ut i glädjetårar..

Av just anledningen som varit mitt orosmoment, andra är inte säkert att de förstår hur dåligt man mår och hur otroligt påfrestande det kan vara. Bara det att vissa individer har så otroligt svårt att "backa av" utan de tar för givet att man kan fortsätta som vanligt rent socialt..men det är inte alla som orkar (jag gör det inte)

Är helt knäckt efter dagens arbetspass då mycket energi går åt, men jag har i alla fall förklarat för en del att jag mår dåligt..så kanske de kan undvika att fråga så himla mycket sedan nästa vecka
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte om att man på falska grunder sjukanmäler sig!
Det ställer till det i längden inte minst för de som faktiskt är sjuka blir misstrodda


Ta ledigt utan lön,. det har man rätt i. skriv/säg att det är personliga skäl. Borde räcka-eller säg som det är.

Inga falska sjukanmälningar!
 
Men det är väl ingen som öht föreslagit falsk sjukanmälan eller än mindre olovlig frånvaro som Lovisa var inne på osv? :(
@Dandylinn vad skönt att det löste sig på det sättet.
 
@Dandylinn
Jättekram!!! Själva dagen när Geysir gick bort var nog den minst svåra för mej. Jag gick med honom, sen fick min man hålla i honom och han fick mumsa godis. Precis efter fick jag ett stort lugn i kroppen. Men det är jobbigt nu, han fattas mej. Men man måste ju.... Kram igen
 
Men det är väl ingen som öht föreslagit falsk sjukanmälan eller än mindre olovlig frånvaro som Lovisa var inne på osv? :(
@Dandylinn vad skönt att det löste sig på det sättet.

någon skrev skyll på magsjuka, i mina ögon låter det inte särskilt ärligt. Det var det jag reagerade på iaf.



psykiskt ohälsa är absolut en ohälsa!

Dandylinn: Bra att det löste sig!
 
någon skrev skyll på magsjuka, i mina ögon låter det särskilt ärligt. Det var det jag reagerade på iaf.

Dandylinn: Bra att det löste sig!

ja det får ju stå för den personen isåfall? oavsett har jag läst att poängen i tråden är att olovlig frånvaro är väl om man bara uteblir, utan att meddela att man är sjuk? Såvida man inte är sjuk utöver 5 arbetsdagar och sen behöver läkarintyg enligt lag utifrån det osv? Alternativt har en varning på sig från arbetsgivaren pga många kortidssjukfrånvaron så att arbetsgivaren därmed krävt sjukintyg från läkare dag 1 vilket också är enligt protokoll i såna avvikande sammanhang men då är ju arbetstagaren införstådd med det då det kommunicerats i högsta grad att det är det som gäller.

blir lite fascinerad över moralpredikningar i tråden ang. sjukanmälan och olovlig frånvaro osv. Herregud. Har man anmält till chef att man är sjuk så är det väl ganska etablerat att man då får ta konsekvens av karens och sjukavdrag osv på lön, alternativt har man pratat med chefen och tagit en semesterdag om man har det och ngt djur är sjukt eller vad det nu vara må som gör att man anser att man tar en dag ledigt från jobbet isåfall?

utöver det så ang. "legitim sjukdom" så blir jag fascinerad av att läsa på buke år ut och år in hur många som legitimt är sjukanmälda pga feber, influensa osv, men är ute och rider ändå under sjukanmälan perioden. Det går att läsa högst etablerat här dagligen dags, år efter år, att folk har en väldigt avslappnad attityd till vad de gör när de väl är sjukanmälda ;)
 
någon skrev skyll på magsjuka, i mina ögon låter det inte särskilt ärligt. Det var det jag reagerade på iaf.


Det var jag som föreslog det och allvarligt talat så tycker jag det känns helt rimligt. Ibland har nöden helt enkelt ingen lag. Men det är ju en annan diskussion.

Så härligt att höra att det löste sig på bästa sätt för dig @Dandylinn !
 
Det var jag som föreslog det och allvarligt talat så tycker jag det känns helt rimligt. Ibland har nöden helt enkelt ingen lag. Men det är ju en annan diskussion.

Så härligt att höra att det löste sig på bästa sätt för dig @Dandylinn !

Jag hade nog kunnat tycka att en sjukanmälan i värsta fall hade varit okej. Det handlar om en eller två dagar. I vissa lägen kanske man helt enkelt inte orkar tala om sin frånvaro eller bara det att man tex kliver upp och känner "nej detta går inte" för att man mår så dåligt.

Folk går hem med lite snuva med, betydligt oftare vill jag påstå än att folk tar bort sina djur eller har annan "livskris"..och aldrig har jag hört att man krävt läkarintyg på det heller såvida det inte gäller längre tids sjukdom.

Men, i min ställning som jag skrev om hade jag inte kunnat göra det tror jag.
 
Nu är det över och pållegubbe är i himlen :(:cry:
Fått bekräftat av stallägare att allt gick bra och fort.

Men det känns jättebra att vara hemma..jag hade aldrig orkat. Vill bara ha tystheten och lugnet runt omkring mig idag. Tänker inte göra nånting, vila och bara vara..

Han skulle vara på plats till 7.30
7.45 vaknade jag och hade halvpanik, minuterrna efter det infann sig ett stort lugn..jag visste att nu har han åkt.
 
Nu är det över och pållegubbe är i himlen :(:cry:
Fått bekräftat av stallägare att allt gick bra och fort.

Men det känns jättebra att vara hemma..jag hade aldrig orkat. Vill bara ha tystheten och lugnet runt omkring mig idag. Tänker inte göra nånting, vila och bara vara..

Han skulle vara på plats till 7.30
7.45 vaknade jag och hade halvpanik, minuterrna efter det infann sig ett stort lugn..jag visste att nu har han åkt.

Skickar många styrkekramar!

När jag fick ta bort två på samma dag i somras, tog jag semester en hel vecka, tog bort på måndagen och sen ägnade jag resten av veckan åt att ta hand om mig själv. Det värsta var innan det var gjort, sen infann sig ett lugn inom mig. Jag hade inte kunnat sova på flera veckor innan, den natten sov jag som en stock.

Det kändes skönt att veta att de var i himlen, både jag och pållarna hade fått ro.

Ta hand om dig!
 
Skickar många styrkekramar!

När jag fick ta bort två på samma dag i somras, tog jag semester en hel vecka, tog bort på måndagen och sen ägnade jag resten av veckan åt att ta hand om mig själv. Det värsta var innan det var gjort, sen infann sig ett lugn inom mig. Jag hade inte kunnat sova på flera veckor innan, den natten sov jag som en stock.

Det kändes skönt att veta att de var i himlen, både jag och pållarna hade fått ro.

Ta hand om dig!

Jag har haft samma känsla och mitt sömnkonto är på minus sedan ett halvår säkert.. Så jag håller med, för mig har det också vart värst tiden innan. Inte närmsta tiden kanske iom att beslutet kändes så rätt. Nu finns ingen oro längre utan jag sörjer på ett annat sätt/bearbetar det faktum att han är borta
 
Jag fick ta bort min direkt på plats när veterinären var där för en sista check. Hon erbjöd det och jag har aldrig svarat så snabbt på nån fråga, ville bara ha det gjort helst igår. Så nu springer han i Trapalanda när han inte äter gräs. Gräs var det sista han såg innan han somnade.
 
Jag fick ta bort min direkt på plats när veterinären var där för en sista check. Hon erbjöd det och jag har aldrig svarat så snabbt på nån fråga, ville bara ha det gjort helst igår. Så nu springer han i Trapalanda när han inte äter gräs. Gräs var det sista han såg innan han somnade.
Det blir så jävulskt tomt. Korven, jag ser upp till dej för att du gav honom ett superbra liv och ett vackert lugnt slut tillsammans med sin människa, kram vännen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 073
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
734
Senast: Cosinus
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 177
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp