Hur ordna en mini-julgran?

Idas

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Jag bor väldigt litet men vill ändå ha en julgran för mysfaktorns skull. Skulle vara perfekt att ha en mini-julgran i kruka alternativt i en vas på golvet.

Vad är bäst? Har letat som en galning men inte hittat några granar i krukor förutom i plast eller små buskar som liknar enar (men som marknadsförs som minijulgran :cautious:).

Kan man ta in några grankvistar från skogen och plantera? Eller är det bättre att ha i en vas med vatten? Hur länge håller det? Har ni några andra tips?

dsc_0753_547d86ad2a6b222eba29c331.png

Jag klev ut i skogen och plockade in lite grankvistar och andra kvistar. Målade de utan barr vita och stoppade ned smådelarna från grankvistarna i själva vasen. På bilden är det inget vatten i men nu har jag fyllt den med vatten - och det är sanslöst vackra effekter av det!

Vi köpte en gran i kruka på Jem & Fix för ett par veckor sedan. Nordmann-gran, tror jag att den hette, och är ungefär 80 cm hög. Vi har den på ett litet bord, så att den kommer upp en bit från golvet, och det ser jättefint ut, tycker jag :) ! Så kanske om du åker till någon handelsträdgård, eller liknande ställe som säljer växter?

Som rubriken lyder.

Jag bor väldigt litet men vill ändå ha en julgran för mysfaktorns skull. Skulle vara perfekt att ha en mini-julgran i kruka alternativt i en vas på golvet.

Vad är bäst? Har letat som en galning men inte hittat några granar i krukor förutom i plast eller små buskar som liknar enar (men som marknadsförs som minijulgran :cautious:).

Kan man ta in några grankvistar från skogen och plantera? Eller är det bättre att ha i en vas med vatten? Hur länge håller det? Har ni några andra tips?

Bordsgranar verkar vara senaste trenden, jag tycker att jag ser dem överallt. Både Coop och Ica säljer såna, i alla fall här i Karlstad.

Annars är det enklare att hitta en fin liten gran i skogen, än en fin stor gran. Ta med en sekatör och knipsa :)

(Ta INTE en grantopp, det är bara hemskt dumt.)

Tack för alla förslag! @LindgrenV , det var ju superfint med kvistar i vas! :love: Även IKEA-granen såg helt OK ut, ska åka och kika på den, annars blir det i vas. :)

Tycker bords granarna är jättegulliga men vi har katt så undviker dem så gott vi kan. :p

Dock har vi lyckats göra plats för en gran i år igen, som tur är. Är liksom inte riktigt jul utan en gran, oavsett storlek. Har dock väldigt svårt för dom i plast, men smaken är som baken. Delad. ;)

Som rubriken lyder.

Man kan köpa en jätteliten gran och sätta i en julgransfot, det gjorde vi förrförra året. Vi hade den på en bänk. De brukar vara billiga.

Bordsgranar verkar vara senaste trenden, jag tycker att jag ser dem överallt. Både Coop och Ica säljer såna, i alla fall här i Karlstad.

Annars är det enklare att hitta en fin liten gran i skogen, än en fin stor gran. Ta med en sekatör och knipsa :)

(Ta INTE en grantopp, det är bara hemskt dumt.)

Då blir vi som äger skogen jätte glada :devil: eller NOT, då vi lagt flera timmar o dagar på att plantera dom små raringarna + att det är stöld :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka