Min katt är innekatt på heltid (med balkong i sele sommartid), har inga krukväxter som är giftiga (ampellilja äter han - funkar som kattgräs) och är kollad för både mask och andra parasiter (Vidilab + SVA) - inga parasiter som bråkar med magen.
Däremot utsattes han för stress/trauma innan han flyttade till mig, och då pajjade hans mage. Troligast fick han en inflammation/infektion i tarmen, då magen pajjade igen precis då han flyttade till mig, och kan inte längre äta maten som han "alltid" ätit (Mjau blötmat, även provat Bozita). Han har behandlats för tarminflammation och äter nu Pussi + veterinärfoder (blötmat). Under tiden han var dålig kräktes han också emellanåt, även utan hårbollar (efter att fällningen lugnat sig), troligen pga stress och för att magen var orolig (medan han var dålig gick han också runt och jamade ganska mycket. Han var aldrig öm i buken eller så, men han blev märkbart lugnare i sig då han fick medicinen och den verkade). Nu bor han hos kattvakt (jag bor utomlands sedan ca en månad och blir borta en månad till), där han kräkts några gånger (både lite mat, lite hår och lite magsaft) i början - han fick ett speciellt torrfoder för att stabilisera magen så att avföringen skulle hålla sig fast - kräkningarna gav dock med sig då han började få sin blötmat igen och jag tror att de hade att göra med stress över miljöombytet helt enkelt. Han verkar ha en känslig mage som lätt blir irriterad.
(Katten är kollad regelbundet av veterinär sedan han kom till mig, pga ovan nämnda, och som sagt också behandlad. Förhoppningsvis klart nu; nästa steg är att gå in i tarmen för att kolla efter kronisk tarminflammation. Om han skulle bli så dålig som han var innan igen.)