Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

K

Kalasbruden

Fick hicka när jag såg analysen. Har en treåring under inridning - tycker att smpr/kg är alldeles för lågt.

När jag använder mig av Hippocampus foderstatsprogram får jag dock OK på proteinhalt - kan det verkligen stämma? Längst ned i Hippocampus uträkning står det att unghästar bör ha fri tillgång på grovfoder med LÄGST 7 smrp/kg. Hur går det ihop med att min proteingiva är OK? Någon som kan förklara det här för mig?

Och allra helst - ge mig förslag på hur jag ska öka proteinhalten (helst inte genom en massa kraftfoder)!

Hösilage (13Kg/dag)
TS: 61%
Smpr: 27g/Kg
Energi: 5,9MJ/Kg ´

Kompleterar med Lusern (vill bara äta 0,5kg/dag)
Vattenhalt: 11%
Smpr: 110g/Kg
Energi: 8,7MJ/Kg

Sen får han Fibergi (1,2kg/dag)
Smpr: 67g/Kg
Energi: 11MJ/Kg

Han kan tyvärr inte få fri tillgång på hösilage i hagen, men annars äter han så mycket han orkar, ca 13kg per dag. Hösilaget är tyvärr inköpt för hela vintern och ingår i stallhyran...

Tusen tack till den som förbarmar sig..!
/KB
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Du kan t ex byta fibergin mot hippo alfa och lägga till ca 150 gram soja. Då får du en kvot på 6,6, utan soja 6,1. Är hästen 2½ eller 3½ år gammal?

Det måste ju bli kraftfoder om du inte kan byta ensilage och hästen inte vill äta mer lucern. Finns ju liksom inte så mycket annat att välja på.
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Kan du inte ge lucern pellets istället? Innehållet är ju samma, men kanske godare för hästen om han inte gillar det hackat?
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Åh gulliga ni som svarar! Han är 3 1/2 år (född i juni). Rids 15 min 2ggr/veckan och tömkörs 45 min 2ggr/veckan, resten av dagarna promenerar vi oftast ca 60min om dagen. Fin både i hull och muskler.

Det är faktiskt pellets han får, fast uppblött. Hade istället tänkt att byta till lusernhack och se om han vill äta det tillsammans med hösilaget. Hur stor del av hösilaget kan jag byta ut mot lusern (om hästen går med på det vill säga)?

Visst, jag lägger gärna till mer protein via kraftfodret om det behövs, har bara hakat upp mig på att grovfodret lägst ska innhålla 7 smrp/Kg. Vet inte alls hur viktigt det är.

/KB
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Det är väl kvoten mellan smrp o MJ som ska vara 7? Ibland har inte grovfodret det av sig själv och då måste man ju balansera upp det med kraftfodret på olika sätt. Ibland (knappast i år dock) är kvoten ännu högre och då får man försöka ta ner den, tex genom att ge lite olja (1 dl olja innehåller 4,5 MJ har jag för mig) som är en ren energiprodukt.

Testa och ge hackad lucern istället och se om han föredrar det! När jag fodrar så ger jag betfor, uppblött naturligtvis, och rör i allt det andra (inkl lucernhack de gånger jag gett det) i betforen. Nu har jag iofs hästar som äter allt man ger dem.

Du kan väl ge lucernhack utöver hösilaget, inte behöver du väl byta ut det?
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Ja, det är klart att det är smrp/MJ och ingenting annat :crazy:

Analys för Krafft Lusern Hackad Strå:
Energi 8,5 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 15,0 %
Smältbart Rp 105 g

I Hippocampus foderstatsprogram ska man ange TS, blir det 88% då?

Tänker jag rätt om jag räknar ut totala smrp/MJ så här?
1. Delar energi med TS och Smrp med TS för både hösilage och lusern.
2. Adderar energi för både lusern och hösilage och dividerar sedan med antal kilo. Gör sedan samma sak med smpr.
3. Sen delar jag smpr med MJ.

Om jag skulle fodra med 2kg lusern blir kvoten 6,25 smrp/mj för grovfodret (lusern och hösilage). Eller är jag helt ute och cyklar?


Inte så bra på det här...
/KB
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Oj! De där matteformlerna är inte min starka sida heller. Kvoten räknar man ju ut genom att dela smrp med MJ. Men TS...suck...det får nog någon annan svara på. Jag kör mina foderstater i ett uträkningsprogram där MJ och smrp läggs ihop, sen kollar jag själv kvoterna.

Jag hade nog gjort så här: räknat ut hur många kg hösilage resp lucern hästen äter och räknar sen ut hur många smrp o MJ det blir.

Dvs lucernet: 2 kg = 210 g smrp o 17 MJ
Hösilage: 13 kg = 351 g smrp o 76,7 MJ

= 561 g smrp o 93,7 MJ med kvoten 6,9. Om det är fel uträknat får gärna någon rätta mig! Men så här räknar jag i alla fall.

TS-halten räknar jag bara med för att kolla så att hästen får i sig tillräckligt med strå/dygn. Dvs ju blötare hösilage desto mer behöver man ge för att komma upp i samma TS-giva som tex hö.
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Allright, tusen tack igen! Tror att jag försökte räkna på något likande sätt men jag krånglar väl till allting som vanligt.

Nå, då är jag på rätt spår. Jag försöker med mer lusern och när jag vet hur mycket sånt han äter så justerar jag kraftfodret efter det.

Det blir en vegetarisk tunnbrödrulle till lunch för mig idag, middag hinner jag nog inte. Undrar vilka kvoter det skulle bli om någon började räkna på hur jag ska överleva? :p Fast Bostongurka är säkert bra för nåt :cool:

/KB
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Kalasbruden skrev:
Allright, tusen tack igen! Tror att jag försökte räkna på något likande sätt men jag krånglar väl till allting som vanligt.

Nå, då är jag på rätt spår. Jag försöker med mer lusern och när jag vet hur mycket sånt han äter så justerar jag kraftfodret efter det.

Det blir en vegetarisk tunnbrödrulle till lunch för mig idag, middag hinner jag nog inte. Undrar vilka kvoter det skulle bli om någon började räkna på hur jag ska överleva? :p Fast Bostongurka är säkert bra för nåt :cool:

/KB

Du kan ju fortfarande ge lusern pellets uppblött i maten. Ta sedan en extra hink och ev häng upp i boxen. Fyll hela den med hack och strå varje natt. Så får han äta av lusern hack hur mycket han vill inklusive all hösilage och annan mat som du har gett. Så gör jag med mina unghästar.
 
Sv: Hur ökar man proteinhalten? Dåligt smpr-värde till 3åring

Smart! Tack för tipset :idea:

/KB
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp