Hur och med vad klipper ni? (hel häst)

Corax

Trådstartare
Ni som klipper Hela hästen, alltså inklusive ben/huvud, hur sjutton gör ni och vad har ni för maskin?

Jag har en vanlig Alva Laval och skulle verkligen behöva klippa åtminstone benen på min häst. Men jag kan i mina vildaste fantasier inte ens föreställa mig hur man kan göra det snyggt/bra med min maskin. GÅR det i över huvud taget?
Och visst, jag skulle kunna klippa till ovanför knäna men jag tycker det är så fult...

Huvet kan jag låta bli. Förvisso blir hästen väldigt svettig i pannan men det kan jag ta...

Och hur är det med kylan? Klarar en häst med 'nakna' ben kyla mindre än en med pälsen kvar?

Sv: Hur och med vad klipper ni? (hel häst)

Det går att klippa hela hästen med en vanlig stor maskin, men är svårt. Kräver en snäll häst också. Men en mindre maskin är att rekommendera för huvud och nedre delen avben. Köpte en liten på H....E för typ 150 SEK som jag har haft till svårare delen av huvudet. Är nog inget problem med nakna ben och kyla. Det som är skönt är ju att när man spolar benen så är det torra på en gång, i stället för att som långhåriga stå blötta i flera timmar.

Benen tycker inte jag är svårt att klippa med en stor maskin. "Mina" hästar är inte snälla men det fungerar bra ändå. Jag vörjar att klippa så mycket som går när hästen står på alla fyra benen. Sen lyfter jag benet och klipper längst ner samt mellan området från kotan och knät/has.

Jag sparar halva huvudet. Tycker det är för läskigt att klippa hela även om man har en liten maskin.

Jag klipper min, helklippning, har tagit hela huvudet en gång, men lämnar annars halva huvudet, med mitt monster till klippmaskin :p
Så nog går det allt, snäll häst och mycket tålamod.

Jag tycker att de små klipper fulare.

ja dom små klipper så himla kort, blir inte snyggt.

ts: jag har klippt absoult hela hästen med stoor kraftfull maskin. det går bra om hästen är ovanligt snäll och lugn, annars är det farligt. man vill ju inte sticka ut ögonen...

benen är inga som helst problem att ta med stor maskin. men samma där, klipp inte nedanför knäna om inte hästen är helt lugn! rycker den till med benet kan du skada senorna (hände med milton tex) och det är ju jäkla onödigt.

Har en Moser Avalon. Klipper hela hästen, alltså hela benen o hela huvudet. Maskinen är ju ganska liten så det är inga problem att klippa, tyst är den också. Trodde hästen skulle reagera mer när jag klippte ansiktet men han älskade det, var ju superskönt att bli av med håret i pannan tyckte han!

*tar sista*

Snäll häst måste jag nog säga att jag har. Hon står lös på gången när jag klipper huvud (halva)bl.a. Jag brukar även lägga hennes framben på min rumpa när jag ska komma åt i veck å så. Inte så säkert men det funkar. :D

Jag får väl ge mig på benen nån dag. Nu klipptes hon för inte så länge sen så jag tar bara benen så får det bli som det blir... ;)

Btw... Såg nu att det lät som att jag bara ville klippa benen på hästen. :D
Vilken tur att ni Bukare är smarta och förstod ändå.
Hästen är ju såklart helklippt (fast varför säger man så när ben och huvet är sparade??).

//Corax med hög feber flummar runt...

*kl*

Jag skulle vilja klippa min häst, åtminstonde en spårklippning (hon behöver pälsen över länd och kors, känslig för fukt och kyla). Men jag vet inte om jag vågar :o Har aldrig hanterat en klippmaskin tidigare, och hästen har mig veterligen aldrig blivit klippt - är inte så säker på att hon skulle uppskatta det. Vågar man, eller smörar man för nån som har maskin & vana? :D

Smöra för nån annan, titta på under tiden och nästa gång klipper du själv! :D Jag började med att helklippa min dösnälla ponny som inte tappade vinterpälsen på äldre dar. Var skönt att inte behöva bry sig om linjer eller orolig häst, så får man in tekniken på ett bra sätt.

Själv klipper jag med batteridriven De Laval! Heeelt kanon, har ett fullblod och ett kallblod. Är skären i bra form märker man inte ens att man klipper.

Ben är som sagt inga problem att klippa med stor maskin.
Tyvärr får min pålle konstiga skav av benskydden om jag gör det på honom :crazy: så jag får nöja mig med ner till strax under framknä resp. has.

Har aldrig provat att klippa hela huvudet men antar att det inte är några problem oavsett klippmaskin om hästen är snäll.

Jag klipper hela hästen, lämnar bara halva huvudet kvar och precis runt karleden för att skydda mot lera.

Har en gammal Alfa laval klippmaskin med De laval skär på. Den dånar o låter en massa men är jäkligt effektiv. Har även en mindre maskin som jag använder som heter Wahl och funkar också bra på benen. Brukar använda den stora om de har mycket päls på benen och finjustera med den lilla. Har de inte jättemycket päls klipper jag allt under knäet med den lilla.

Liknande trådar

G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: aprilia
·
Hästvård Jag undrar om det är någon här som har en häst som de behöver klippa/raka på sommarhalvåret för att de ska orka prestera i värmen? Jag...
2
Svar
21
· Visningar
4 943
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar