Hur och hur mycket kan man ridträna travare?

nejlica

Trådstartare
Tänkte att jag skulle höra min för här inne på travforumet, ni som har tävlingstravare som ni rider, hur rider ni och hur tycker ni att det påverkar hästarna?

Rider ett varmblod som tränas och tävlas framför vagn. Just nu är vi bara ute i skogen och rider kravlöst i skritt och trav på långa tyglar. Även intervalltränat en del. Ridningen har gett jättefint resultat.

Nu tänker jag att det vore kul att börja rida "på riktigt" lite mer, inget avancerat men kanske se om man kanske kunde få honom att gå i lite ridhästform, jobba på volt, skutta lite småhinder och sådär men funderar på om han kanske bygger fel sorts muskler då? Även funderat på om det skulle ge någonting att klätterträna?

Sv: Hur och hur mycket kan man ridträna travare?

Det där är ju väldigt individuellt! Jag har ridtränat en hel del genom åren och haft flera olika upplägg:

Galoppträning, där jag rider galoppintervaller, en eller två ggr i veckan. En häst jag hade ridtränades bara på det här sättet och var bara i vagn på banan.

Skogsmulle, skritt och trav i skogen, jag har dock nästan aldrig haft paddock att tillgå, ens då jag hade ridhäst så jag kan vara påhittig här, blir ofta lite klättring, böja ställa runt träd för att hästen ska bli smidigare och börja söka sig i form, lyfta ben över stock och sten, men framför allt handlar det om att hästen ska ha det trevligt!

Dressyr; jobbar på att hästen ska böja ställa sig, gå i form i skritt och trav, lyssna och vara lyhörd för skänkel och tygeltag, jag har även tränat skolor som skänkelvikning, öppna, sluta, framdelsvändningar etc. Travare som jag ridit riktigt länge såhär (dvs ett par år) kan jag börja träna kort galopp med, men det brukar inte vara möjligt att kräva det förrän efter ett par års jobb då det kräver mycket av dem (muskulärt).

Annat som jag räknar till hit är tömkörning som jag också utför på en del travare, då är det dressyr som gäller fast från marken.

Alla dessa "modeller" som jag använder funkar bra på vissa, andra mindre bra, man får ju vara lyhörd för hur hästen utvecklas både under sadel och sedan även i vagn. En del hästar kan ju absolut inte galopptränas utan börjar då galoppera i loppen också. Jag vet en häst som blev sämre av att ridas överhuvudtaget även om det bara var en skrittsväng i skogen. Dock har jag hittills inte träffat på den häst som inte har haft nytta av tömkörningen, oftast blir de mindre stela, slappnar av mer och bär sig på ett mer korrekt sätt, stressade individer brukar också bli mer lugna av tömkörningen. Jag tycker i regel att ridträning gör travare bättre på ovalen, de får en mer allsidig muskulatur, blir smidigare och mår kanske lite bättre psykiskt av att få använda såväl muskler som hjärna på ett annorlunda sätt.

Kom på en sak jag glömde... :p

Jag brukar ALDRIG hoppa "mina" travare, max att vi kliver över stockar etc. Detta för att det sliter på framknäna att hoppa, som ofta får ta en del stryk ändå. Men det är jag som tänker så och jag vet att jag kan vara lite pipplig...:o

Att han mår bättre psykiskt av variationen märks redan och nu när han rids så går han så mycket bättre framför vagn också, riktigt kul att det ger resultat! :love:

Galoppen har vi (trots en rad försök :banghead:) inte sett en skymt av, annars har jag fått uppfattningen att galoppträning av travare är ganska flitigt använt?

Skogsmulleridningen som du beskriver den är väl ungefär som jag tänkt mig att börja, och påverkar det honom inte psykiskt så borde jag med andra ord inte oroa mig för att han får en mer allsidig muskulatur? Hoppningen blir i så fall bara lite upphöjda småskutt någon gång ibland för skojs skull och för att få herr häst att inse att man kan lyfta på benen. Såg dock någon som skrivit om tävlingstravare som startat 1,20, imponerande!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar